Werkzaamheden Driebergen: Extra spoor en een overweg minder
15 aug 2018 9:07
Deze zomer is er op verschillende plekken langdurig aan het spoor gewerkt. Zo ook tussen Utrecht Centraal en Ede-Wageningen/Rhenen. Daar ligt het treinverkeer 16 dagen stil: van 11 augustus tot en met 26 augustus. Zondag op maandag is er bijvoorbeeld een nieuw spoordek van 3300 ton ingeschoven bij Driebergen-Zeist. Ook komt er bij het station een extra spoor, en verdwijnt er juist een overweg.
Extra spoor
Het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. De langsrijdende intercity’s zullen straks zoveel mogelijk de buitenste sporen gebruiken. In het midden komt één breed perron waar de sprinters stoppen. Ook komt er een keervoorziening op Driebergen-Zeist.
Overweg minder
Tijdens de omvangrijke werkzaamheden verdwijnt er ook een overweg in Driebergen-Zeist. Dat zorgde op Twitter voor een hevige discussie. “Ben ik de enige die moe wordt van deze deels schijnveiligheid? Veiligheid blijft een kansberekening. We steken miljoenen in het opheffen van overwegen, ook als ze zeer beperkt gebruikt worden”, reageerde vorige week een kritische volger van ProRail. In een discussie die volgde liet ProRail via Twitter duidelijk weten een andere mening te hebben: “Onze hoofdtaak is veiligheid, van het spoor zowel als de personen die passeren. Ieder ongeval dat er gebeurt is er voor ons één teveel. Ik vind het een beetje koud om daar statistisch over te doen. Jij vindt het aantal treinpassages blijkbaar belangrijk, wij vinden het leven van personen belangrijker. (…) Daarnaast vind ik je opmerkingen een beetje onpasselijk richting families die hun dierbaren en kinderen zijn verloren door ongevallen op ongelukken.” Niet iedereen kon de toon van de spoorbeheerder op het medium waarderen.
…menselijk gedrag meeneemt in je kwantificatie. Daarnaast vind ik je opmerkingen een beetje onpasselijk richting families die hun dierbaren en kinderen zijn verloren door ongevallen op ongelukken. Als jij een max. bedrag tegenover een mensenleven wil zetten, hoor ik graag 2/3
— ProRail (@ProRail) 10 augustus 2018
Het zou jullie als ProRail sieren om de discussie op basis van feiten te voeren en emotionele ad hominems achterwege te laten. Je voert het woord namens een spoorbeheerder, ^JD. Reacties uit de heup doe je maar vanaf je persoonlijke account.
— Vincent Wever (@vincent313) 13 augustus 2018
Driebergen-Zeist lijkt me niet de meest handige locatie om het over kosten en baten te hebben. Het is een druk OV-knooppunt, met een parkeergarage en de politie en een belangrijke toeleidende weg naar de A12. Bovendien ging de spade hier sowieso de grond in vanwege de uitbreiding van het station. Een slim moment om dan zoveel mogelijk op te pakken.
en het is een drukke spoorlijn bij Driebergen: spoorbomen gaan er vaak dicht (en soms ook lang omdat er stoptreinen langzaam aankomen en vertrekken). Dus dan moet de belastingbetaler vaak en lang wachten bij een overweg.
De kosten-batenanalyse zal in dit geval vrij eenvoudig een positief saldo opleveren. Los daarvan laat (de betreffende communicatiemedewerker van) Prorail zich hier ontzettend kennen inderdaad.
De politie is een bekende OV-gebruiker?
Wel grappig dat nu de ‘reaguurders’ de ‘kille rekenmeesters zijn’ en ProRail de partij die mensenlevens boven geld stelt. In zijn algemeenheid is het meestal de overheid die, in het verleden vaak erg verstandelijk, aan burgers uitlegt dat de middelen beperkt zijn.
Veel idioten op Twitter, Internet en eigenlijk in de wereld. Het is vechten tegen de bierkaai. Het beste negeert men als bedrijf of overheid zulke opmerkingen.
Ook zouden media er beter aan doen geen stromannetjesredeneringen te proberen te onderbouwen met het aanhalen van zulke idioten. De Telegraaf en AD vullen er iedere dag een website mee. Het is terreur van kleingeestigheid die alles onderdrukt wat maar opvalt. Denk maar even aan de bezwaren tegen de aankleding van nieuwe Sprinter. Bekrompenheid troef.
Er verdwijnt inderdaad een overweg bij het station, maar er komt een keurige tunnel voor terug, dus wat is het probleem?
Dat is er niet. Het is juist een opsteker voor het verban-de-overwegen-beleid. Het geklaag komt van burgers met twitter die zelf nooit een ongeluk hebben en hun familie ook niet. Wel zijn ze voortdurend in de war maar wonen niet bij het spoor zodat het niet tot domme dingen komt.
Het ging over de kosten die worden gestopt om overwegen te sluiten. Persoonlijk vind ik bij deze overweg te rechtvaardigen. Maar in algemene zin wordt er nu wel snel over besloten. Ik praat vast anders als ik iemand verlies door ongeluk op overweg. Maar dat is idem zo bij rotondes en verkeerslichten. Als je daar iemand verliest, vind je dat al die dingen misschien moeten verdwijnen. Risico’s zijn niet volledig uit te sluiten, dat lijkt echter wel steeds meer wat de samenleving vraagt.
Het verdwijnen van de overweg Odijkerweg is wat mij betreft een non-issue. Rond 2005 is de overweg ruim 100 meter naar het westen verplaatst, vanwege het verlengen van de perrons. Die route met 3 toegevoegde haakse bochten is een verkeerstechnisch onding. De nieuwe route via de vernieuwde Stationsstraat is veel overzichtelijker en slechts 35 meter langer. Waar heb je het dat nog over?
De werkzaamheden hebben voor treinspotters wel een mooi voordeel: De ICE rijdt dan via de Betuweroute, wat zowel in de trein als langs de route mooie gezichten oplevert. Al is het wel vervelend voor de conventionele reizigers die de bussen moeten nemen of moeten reizen via ‘s-Hertogenbosch of Amersfoort.
Het vreemde vind ik dat de discussie of je veel miljoenen moet uitgeven aan tunnels in plaats van overwegen omwille van “de veiligheid” (die je wat mij betreft best mag voeren) nu juist hier gevoerd wordt. Het gaat hier niet primair om de veiligheid, maar primair om een verkeerstechnisch probleem dat opgelost wordt: het knelpunt van de grote spoorwegovergang in Driebergen, waar je bijna altijd in de file stond. Dat het er ook een stukje veiliger van wordt, is in dit geval mooi meegenomen, maar niet het primaire doel.
Een en ander ook nog in combinatie met de uitbreiding van 3 naar 4 sporen. Viersporige trajecten zijn als beleid sowieso al nagenoeg overwegvrij.
Inderdaad, Michiel en Casper, Driebergen-Zeist is ongelukkig voorbeeld voor deze discussie. Had bij wijze van sprekena veel eerder moeten gebeuren (net als ≥200 km/u).
Ik zie in het stuk niet of de huidige overweg Driebergen-Zeist vervangen wordt door een tunnel (dat is op andere plekken in NL wel het geval, bijvoorbeeld Barneveld-Noord).
Een tunnel is mooi voor auto’s of treinen, echter wel ongelukkig voor veiligheidsbeleving van fietsers en vooral voetgangers.
Creepy gedoe, hoe leuk ook opgewaardeerd met veel kunstlicht, kleurige kunstuitingen of tweets/persberichten van ProRail/overheid.
Je kan wel voorspellen dat wat dit betreft over ca 10-20 jaar weer discussies losbarsten over huidige ontwerpkeuzes. Is voer voor emo-TV, en niet voor niets.
Al het nieuwe spoor in 1,2 of sporen is overwegvrij. Dwz dat er al meer dan 30 jaar geen nieuwe overwegen meer bij komen. Het is licht bespottelijk dat de socmedia-burgerij hier dacht dat bij zo’n project wel een hinderlijke overweg kon blijven bestaan. Beter zou zijn er snle nog meer op te heffen. Bovendien zou op Bunnik-Ede wel wat meer viersporige stukken mogen verschijnen zodat de snelle treinen wat voortgang kunnen maken.
En wie moet dat allemaal gaan betalen? Viersporig maken en alle overwegen opheffen is niet zomaar gedaan, en zal ook de afweging gemaakt moeten worden of het het waard is. Op sommige plaatsen liggen de wegen zodanig dat het opheffen van de overwegen eigenlijk niet mogelijk is tenzij het hele spoor ondergronds wordt gestopt (of allerlei wegen onder de grond worden gestopt met ondergrondse en onoverzichtelijke kruisingen), dat kost gigantisch veel geld, terwijl op andere overwegen nauwelijks verkeer is dat het de vraag is hoeveel het werkelijk oplevert om die op te heffen.
Leuk hoor, 4 sporen in Driebergen/Zeist. Helaas verdwijnt de intercity naar Arnhem/Nijmegen en naar Utrecht. De reistijd naar Nijmegen wordt ca. 20 minuten langer.
Wat een verbetering!!
Utrecht-Arnhem blijft toch gewoon rijden? Die kan lekker doorrijden.
Enkel tijdens de werkzaamheden is het treinverkeer gestremd en worden bussen ingezet, kan er worden omgereisd via ‘s-Hertogenbosch of Amersfoort en gaat de ICE over de Betuweroute. Na de werkzaamheden rijdt alles als voorheen.
ik vraag me af hoe rendabel zesmaal per uur een IC wordt die alleen nog in Ede-W stopt. Dat lijkt totale overkill.
Ja, het vervallen van de IC-stop is opvallend voor een groot OV-knooppunt zoals Driebergen-Zeist. De stap die NS 10 jaar geleden gezet had, was juist om Intercity’s te laten stoppen in middelgrote plaatsen maar die wel genoeg reizigers genereren zoals Gouda en Hilversum. De rijtijden zijn ook een belangrijke afweging. Zoetermeer verloor haar sneltreinstop. Misschien is de belangrijkste afweging wel dat de mensen in Driebergen vooral naar Utrecht willen en dat er nauwelijks IC-vraag is van Driebergen naar Arnhem e.v. en dan is het verleidelijk voor NS om mensen naar de Sprinter te verwijzen. Ongelukkig genoeg heeft die Sprinter richting Utrecht sinds een paar jaar een stop extra gekregen (Vaartsche Rijn).
U zou willen dat treinen alleen stoppen wanneer u er in of er uit zou willen? Vaartsche Rijn maakt de lijn juist interessanter.
…maar hij maakt het verschil in snelheid wel groter met de IC, die bovendien doorrijdt naar Amsterdam. Een extra overstap, met perronwissel op Utrecht Centraal, maakt de overstap voor het gevoel nog langer.