fbpx

X2000, Zweedse hogesnelheidstrein, verbindt Stockholm met o.a. Oslo, Malmö en Göteborg

De X2000, geïntroduceerd in 1990, is de comfortabele hogesnelheidstrein van de Zweedse spoorwegen (SJ). Deze kantelbare hogesnelheidstrein, die snelheden tot 200 km/u kan bereiken, verbindt belangrijke plaatsen in Scandinavië met Stockholm, bijvoorbeeld vanuit grote steden zoals Kopenhagen, Malmö, Göteborg en Oslo.

Snelheid en concurrentie

Gemiddeld bereikt de trein een snelheid van 150 km/u, al hangt dit deels samen met het traject. Sinds de lancering in 1990 (toen X2) is de trein een begrip geworden. De trein is oorspronkelijk ontworpen voor een snelheid van 210 kilometer, maar heeft tijdens testen zelfs snelheden van 276 kilometer per uur behaald. Echter, het Zweedse spoor is niet ontworpen op dergelijke snelheden, dus in de praktijk is nu 200 kilometer per uur het maximum.

De trein is zowel geschikt voor zakelijke reizigers als toeristen. Binnen Zweden concurreren verschillende andere spoorwegmaatschappijen met de X2000, bijvoorbeeld de Snälltåget tussen Malmö en Stockholm. Deze rijdt echter veel minder vaak. Tussen Stockholm en Göteborg concurreert de X2000 met de Flixtrain en MTRX. Flixtrain richt zich meer op low budget, terwijl de X2000-trein zich meer richt op comfort en snelheid.

X2000 verbindingReistijdAfstand (km)
Stockholm – Göteborg3 uur470
Stockholm – Malmö4 uur 30 min610
Stockholm – Kopenhagen5 uur 15 min650
Stockholm – Oslo5 uur 15 min530
Stockholm – Linköping1 uur 40 min200
Afstand en reistijd afgerond en bij benadering

Trein Kopenhagen – Stockholm

Ook vanuit Denemarken kun je de Zweedse hogesnelheidstrein nemen. Om precies te zijn gaat het om de verbinding Kopenhagen – Stockholm. Deze treinen vertrekken op het station van Kopenhagen van spoor 26, dat is gelegen tussen spoor 5 en 6. Je ziet dit perron misschien niet direct, maar als je ongeveer 250 meter op het perron doorloopt, kom je uit bij spoor 26. De reis tussen Kopenhagen en Stockholm duurt ongeveer 5 uur en 15 minuten. De trein rijdt meerdere keren per dag. Meer over de trein Kopenhagen – Stockholm.

Comfort X2000

De Zweedse hogesnelheidstrein mag zeker comfortabel genoemd worden. Het hoogste comfort vind je in de 1e klas, maar de 2e klas is ook prima. Zowel in de eerste als de tweede klasse zijn de stoelen ruim en ergonomisch ontworpen, met voldoende beenruimte. In de eerste klasse zijn de stoelen breder en is de beenruimte nog iets ruimer. Bij elke twee stoelen is een stopcontact aanwezig. Ook is de X2000 uitgerust met wifi.

De X2000 heeft een bar/restauratie. Hier is zelfbediening. Voor eerste klasreizigers zijn er extra voorzieningen zoals gratis drankjes en kranten. Gratis WiFi is beschikbaar in beide klassen, wat de trein een ideale keuze maakt voor zowel zakenreizigers als vakantiegangers. De X2000 is ook toegankelijk voor reizigers met een beperking.

De 1e klas in de X 2000.

De 2e klasse, aan beide zijde van het gangpad twee zitplaatsen

In de 1e klas is gratis koffie en thee inbegrepen.

5 gedachten aan “X2000, Zweedse hogesnelheidstrein, verbindt Stockholm met o.a. Oslo, Malmö en Göteborg”

  1. Hanzeboog schreef:

    Wie Zweden qua landschap wil leren kennen is het mooi om met de X 2000 te reizen tussen Stockholm – Malmö/Kopenhagen.

    In de zeer comfortabele stoelen met velours bekleding zie je de landschap aan je voorbij gaan. Aparte ervaring is de kantelbakmechanisme waardoor je vloeiend door de bogen/bochten gaat.

    De trein kwam voort omdat ze in Zweden de gemiddelde snelheid wilde verhogen. Maar niet door hogesnelheidslijnen aan te leggen. De kantelbakmechanisme was voor SJ een uitstekend oplossing in combinatie met modernisering van spoortrajecten.

    Aan de opvolger van de oude X 2000 treinen wordt gewerkt:

    https://www.treinenweb.nl/nieuws/9397/alstom-levert-25-hogesnelheidstreinen-aan-zweden.html

  2. Mieke schreef:

    Interessant en uitnodigend

  3. Paul schreef:

    De Zweden zijn zuinig en slim met hun hoge snelheidslijnen, als is 200km/u niet supersnel. Betaalbaar is het wel en de klanten zijn tevreden. Het lijkt me een recept voor heel Europa. Veel betaalbaarder dan de TGV en de ICE.

  4. Dries Molenaar schreef:

    Als men al naar Kopenhagen gaat zou men ook wel naar Hamburg kunnen, vooralsnog over het bestaande spoor. Als de trein tenminste in DE zou kunnen rijden.

    1. Marc schreef:

      ik weet dat veel treinen in Zweden een ruimer profiel hebben dan andere Europese landen toelaten. Kan me voorstellen dat dit voor X2000 ook geldt en ze dus te breed zouden zijn voor Duitsland..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *