Foto: (c) Qbuzz

Staking 26 mei: geen bussen o.a. Utrecht, Groningen, Drenthe en Brabant

Op zaterdag 26 mei rijden de bussen opnieuw in een aantal regio’s niet. Vakbond FNV heeft aangekondigd op die datum voor de vijfde keer voor een betere CAO te gaan staken. De chauffeurs in de regio’s Utrecht, Het Gooi, Groningen, Drenthe en West-Brabant worden opgeroepen het werk neer te leggen.

Om precies te zijn geldt de stakingsaanzegging op zaterdag 26 mei voor de volgende bedrijven/regio’s:

  • In Utrecht worden chauffeurs van Syntus Utrecht/Keolis gevraagd het werk neer te leggen. De oproep geldt dus NIET voor U-OV (Qbuzz).
  • In Groningen en Drenthe zullen de bussen van Qbuzz niet of nauwelijks rijden. Ook chauffeurs van Connexxion Taxi Services in Zuid-West-Drenthe worden opgeroepen het werk neer te leggen.
  • In de Gooi en Vechtstreek zullen bussen van Connexxion in de garage blijven.
  • In West-Brabant zullen de bussen van Arriva (Bravo) naar verwachting niet rijden. Het gaat onder andere om de bussen rond Roosendaal, Bergen op Zoom en Breda.

De buschauffeurs vinden de werkdruk in het streekvervoer te groot. Ook wordt er in de CAO gesproken over de beloning. Volgens FNV worden ook reizigers gedupeerd door de enorme werkdruk. “Passagiers hebben daardoor veelvuldig te maken met rituitval en vertragingen,” aldus de vakbond. De CAO Streekvervoer geldt voor 12.000 werknemers.

Wil je weten of je als reiziger recht hebt op compensatie? Kijk op stopdestaking.nl.

24 gedachten over “Staking 26 mei: geen bussen o.a. Utrecht, Groningen, Drenthe en Brabant”

  1. Nick Massonne schreef:

    Ja das mooi kut heb eindelijk weer sessie manbro

    1. Janneke schreef:

      Huh..?

  2. C. Pulchra schreef:

    Wat zijn jullie toch een stel volwassen kleuters om je ruzies over de ruggen van de reizigers uit te spelen Je begrijpt natuurlijk wel hoe we tegen deze ‘actievoerders’ aankijken hé. Los het op of zoek een andere baan stelletje waardeloze ‘dienstverleners’.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Even voor de duidelijkheid: wij zijn geen vakbond of chauffeurs, we vinden dit ook geen prettig nieuws, maar we informeren reizigers graag. Dus de term “jullie”, lijkt aan ons gericht, en dat is dus niet terecht.

    2. De Leeuw schreef:

      De hoofdschuldige is de rechterlijke macht die verboden heeft om “gratis vervoer” als actiemiddel te mogen gebruiken.
      En daardoor wordt de passagier dus nog steeds als gijzelaar gebruikt.

      1. Rik Spring schreef:

        Nog meer onzin,waar staat dat…..

  3. stokbosveen schreef:

    Voorbeeld van de gevolgen van een vermoeide chauffeur, daarom deze actie van de FNV voor minder werkdruk.
    https://www.youtube.com/watch?v=vB3gJRRHhz8

    1. Rik Spring schreef:

      Slaat nergens op,dit is appels met peren vergelijken.
      Je kunt Rusland niet vergelijken met Nederland

    2. Rik Spring schreef:

      Slaat nergens op,dit is appels met peren vergelijken.
      Je kunt Rusland niet vergelijken met Nederland

      Grt van een Buschauffeur

  4. Anne Hagenouw schreef:

    Waarom om op zaterdag staken, hier doe je heel veel oudjes te kort want die kunnen nu niet met de bus in de binnenstad komen om gezellig naar de markt te gaan,waarom niet weer door de week, nee alleen tijdens de vakanties van studenten e.d . Staken h’e, want anders krijgen jullie te veel klachten!

    1. Jan schreef:

      Waarom niet weer door de week???? Ik vraag me af of jij wel werkt. De afgelopen stakingen “door de week” hebben mij al 3 verlofdagen gekost. Laat de reizigers maar gratis reizen, dat kost de busmaatschappij namelijk nog meer geld, want geen inkomsten, maar wel kosten voor de diesel treft hun harder, maar nee hoor, dat mag blijkbaar van de rechtelijke macht weer niet. Wat betreft je opmerking over de studenten ben ik het volledig met je eens, laat die maar eens bij de bushalte staan zonder dat er een bus komt, ze kijken wel naar de studenten, maar laten de rest van Nederland verrekken zoals ouderen, gehandicapten, werkenden etc etc.

      1. Luc schreef:

        Ik snap niet hoe u er bij komt dat de student een soort van bevoorrechte positie heeft in het OV (of de samenleving?), en waarom de student het altijd weer gedaan heeft. “Laat die maar eens bij de bushalte staan zonder dat er een bus komt” alsof ze nu bij stakingen niet mooi staan te kijken?

        En over die “oudjes” gesproken. Als er in het weekend gestaakt wordt om “studenten/werkenden te ontzien”, dan kunnen die oudjes toch gewoon prima doordeweeks nog “naar de binnenstad” of wat dan ook. Vergeleken met het missen van je werk/school lijkt me dit toch een beetje een non probleem. De markt missen, of je werk missen, wat is erger…

        1. Jan schreef:

          @Luc : en waarom de student het altijd weer gedaan heeft??? Jongeman dit zijn de woorden van de fnv zelf, die zeggen dat ze staken in de weekends om de studenten niet te benadelen, als jij dit op pakt alsof de studenten het altijd gedaan hebben zegt mij genoeg, hopelijk kan dit gesprek in de toekomst eens verder gaan zodra je zelf op leeftijd bent gekomen en ervaart wat ouderen dagelijks ervaren. Je bent waarschijnlijk nog een broekje die misschien nog studeert en zo ja ben je al eens voor ouderen opgestaan of heb je het te druk met je mobiel, maar je antwoord waarschijnlijk wel ja zijn zoals ik het verwacht. Verder maak ik hier geen woorden meer aan vuil want heel de fnv kan wat mij betreft door de grond zakken.. Ik betaalde maandelijks grof geld voor het ov, maar ben het nu helemaal zat en ga voortaan wel met de auto, kunnen ze in Den Haag weer zeuren dat mensen meer met het ov moeten gaan.

  5. Ekkie schreef:

    Belachelijk, natuurlijk terwijl ik ver vantevoren mijn uitje met vrienden naar dit keer Groningen Stad heb gepland! De kosten van hotel en trein zijn al betaald! Bedankt buschauffeurs!

  6. Een hard werkende busreiziger schreef:

    Vinden deze strontverwende jongens en meisjes 8,2% te weinig voor die netto amper 7 uur werk per dag?
    Schaam je rot en ga eens wat doen voor dat flinke salaris, in plaats van de reiziger en je werkgever lastig te vallen.

  7. albertjan schreef:

    Hallo beste reizigers in liefhebbers van q – buzz .Ga zelf even een dagje achter het stuur van een bus dan praat u wel anders . Je wordt soms bespuugd beledigd in je hele familie mag de ergste ziektes krijgen.Dan denkt u nu waarom word je dan busschauffeur . Omdat wij houden van ons vak in willen waar wij recht op hebben.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat is inderdaad vervelend, en zegt iets over de verruwing van de maatschappij, waar helaas meerdere beroepen mee te maken hebben. Maar wat is de oplossing er voor? Betere beloning vanwege de omstandigheden? Langere pauzes? Wellicht ondersteuning bij incidenten (maar dan is het kwaad al geschied)? En is de plaspauze echt zo’n hot issue?

  8. P. Heesakkers schreef:

    Nee Hildebrand het onderwerp plaspauze is inderdaad je reinste flauwekul. Hoe lang doet men immers over een plas. Wat deze stakingen m.i. wel bewerkstelligen is dat passagiers naar andere middelen van vervoer gaan zoeken, als carpooling, een scooter, sportieve snelle fiets, of uit zijn op aanschaf van een goedkoop en zuinig mogelijk autootje. Stakingen bij O.V. is in eigen vlees snijden, en de passagiers bij wiens gratie deze bestaat, de bus uitjagen. Nu al bestaat de hoofdmoot uit studentenvervoer in de ochtend en middag of later zelfs avondspits. Volwassenen en ouderen gaan uit op een rijbewijs, en laten nu al de bus voor wat deze is. Er zijn buschauffeurs die dat begrijpen en daarom willen blijven doorrijden, maar daarin vaak gehinderd worden door hun collega´s en in hun verdere leven als chauffeur gepest en vernederd worden, en als verrader van de zaak.

    1. Jan schreef:

      Helaas ben ik afhankelijk van het OV, jammer genoeg zou ik bijna zeggen, dat mensen steeds meer uit de bussen verjaagd worden klopt inderdaad, je ziet steeds meer studenten in de bus zitten die meer aandacht hebben voor hun mobiel dan opstaan voor de ouderen want daar hebben ze maling aan. Ik heb zelf al diversen malen ondervonden bij verschillende chauffeurs dat zij ook meer aandacht hebben voor een mobiel dan voor de rittijden en als je aangeeft dat je graag aansluiting wilt hebben op het station beginnen ze nog te morren ook, ze worden betaald om de reizigers op tijd naar plaats van bestemming te brengen en niet voor te spelen met hun mobiel, en nu klagen dat er geen plaspauzes zijn… Schoenmaker blijf bij je leest zou je haast gaan zeggen. Ik scheer niet alle chauffeurs over 1 kam, maar sommige zouden eens na moeten gaan denken of je misschien niet een andere baan kunnen gaan zoeken!!

  9. Tonny Schonewille schreef:

    Ik ben een reiziger die het wel snapt. De dienstregeling is inmiddels zo krap dat ik vaker de aansluitende trein mis dan haal. Doogeslagen “efficiency”…

  10. albertjan schreef:

    Heer Schonewille u slaat de spijker op de kop, eindelijk iemand die het echt snapt .

  11. Joanita schreef:

    Dit is nu al de 2e keer dat ik mijn uitje naar mijn familie moet uitstellen. Erg vervelend. Eens moeten de stakingen ook een keer ophouden.

  12. DanielR schreef:

    Wat een agressie in de reacties zeg. Gebaseerd op aannames; ouderen, studenten, buschauffeurs, forenzen. iedereen moet het ontgelden. Zowel hier in de reacties als door de stakingen.
    Zelf ben ik niet zo van het staken, je kan een bedrijf kapot maken door staken of een dijk van een CAO: weg vaste contracten en hallo flexwerk. Maar kennelijk zit er bij het streekvervoer iets goed mis, want zoveel staken is in de NL poldertraditie niet gebruikelijk.
    Zelf ben ik er ook (alweer) door gedupeerd en ben ik het ook behoorlijk zat. Net als de oudjes, studenten en forenzen en dagjesmensen. Maar laten nu niet gaan zeuren op een forum en beschuldigende vingers wijzen naar groepen (“Den Haag”, “de directie”, “chauffeurs” etc.)

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Helemaal mee eens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.