fbpx

Zorgen over volle treinen

23 feb 2021 10:09

Epidemiologen maken zich zorgen over te volle treinen bij NS. De afgelopen weken kwamen er verschillende signalen binnen over volle treinen, zo meldt de NOS.

Hoog risico

“In een drukke trein kun je geen afstand houden, maar dat hoeft volgens de overheid ook niet omdat je een mondmasker draagt. Maar een mondmasker helpt wel een beetje, maar beschermt je absoluut niet 100 procent. Ik ben verbaasd dat dit gewoon kan hier”, zegt epidemioloog Frits Rosendaal tegenover de NOS. “Ik zou nu echt niet een half uur schuin tegenover iemand willen zitten.”

Epidemioloog Amrish Baidjoe is het met Rosendaal eens. “In een drukke trein zit je vrij dicht op elkaar, een langere duur, met weinig ventilatie: de kans dat je dan de lucht van iemand inademt is best groot en ook een hoog risico” citeert de NOS de epidemioloog.

Besmettingen in het OV

Hoeveel besmettingen er in het openbaar vervoer plaatsvinden, is niet bekend. Het RIVM vraagt deze gegevens niet op bij de GGD. “Het is praktisch onhaalbaar om erachter te komen of iemand in het openbaar vervoer besmet is geraakt. Als de GGD voor het bron- en contactonderzoek aan jou vraagt waar je besmet kunt zijn geraakt, zul je niet snel de trein of de supermarkt noemen”, zegt een woordvoerder tegen de NOS. 

Geen langere treinen

NS laat weten niet van plan te zijn langere treinen in te zetten. Het bedrijf zegt dat er geen trajecten bekend zijn waar treinen consequent te druk zijn. Het bedrijf erkent dat er de afgelopen weken door winterweer minder materieel beschikbaar was, maar dat is volgens NS niet de enige oorzaak. “Het overgrote deel van de druktemeldingen heeft te maken met incidenten zoals verstoringen. Van structurele drukte is geen sprake, het zijn momentopnames” reageert Inge Rijgersberg namens NS.

Het spoorbedrijf benadrukt dat de trein alleen bedoeld is voor noodzakelijke reizen. “We kregen afgelopen weekend ook de vraag of we treinen naar Zandvoort zouden verlengen vanwege het mooie weer. Dan geef je ook een gek signaal af. Je wilt juist dat mensen alleen voor een noodzakelijke reis de trein gebruiken” zegt Rijgersberg.

NS vervoert op dit moment circa 25 procent van het normale aantal reizigers. Tijdens de eerste golf bleef dat cijfer steken op circa 10 procent.

34 gedachten over “Zorgen over volle treinen”

  1. Annemiek schreef:

    De trein is voor veel mensen die noodzakelijke reizen maken verreweg de zwakste schakel ten opzichte van alles waarin zij rekening houden met de coronamaatregelen. En bij NS kan niemand het iets schelen. Totaal idioot! Om nog maar te zwijgen over het vervangende busvervoer, waar de plaatsen tot de laatste plek bezet zijn, waar de damp op de ramen staat. En NS vindt het prima, want het is niet verboden en voor het eigen personeel worden taxi’s geregeld.

  2. Anoniem schreef:

    Voor de zekerheid kan beter al het ov verboden worden tot tenminste april. Mensen kunnen desnoods lopen, fietsen of met de auto als ze echt ergens moeten zijn. Als ze die moeite er niet voor over hebben is hun reis duidelijk niet dringend genoeg.

    1. Simon schreef:

      Niet iedereen heeft een auto.
      Niet iedereen kan autorijden.
      Niet iedereen mag autorijden.
      Maar ze moeten soms op reis.

    2. RoB schreef:

      Lekker kort door de bocht weer. Mensen moeten ook naar hun werk. Niet iedereen kan thuis werken. Dan nog noodzakelijke mantelzorg bijvoorbeeld. Niet alles is op loop/fietsafstand en er zijn genoeg mensen zonder auto.

    3. Tineke Bansie schreef:

      Wat een goede tip , zeg ! Werk op 15 km afstand en geen fiets of auto ! Dan iedere dag maar een taxi nemen ? Eerst eventjes nadenken voordat u met zo’n idee op de proppen komt .

  3. Ger Nijman schreef:

    Wat mij stoorde is dat op een aantal trajecten, bijv. Amsterdam-Almere of Amsterdam-Amersfoort, op maandag 15 februari werd omgeroepen dat de IC’s er niet zouden rijden; “Dit duurt tot … dinsdag — 16 — februari — 5 uur”. Het duurde ongeveer de hele week. Ik heb liever dat eerlijk wordt gerapporteerd over de 90%-onderschrijdingswaarde van de storing, dan via de irritante roze bril van de afd. Marketing die de duur van stremmingen en materieelschaarste systematisch te kort prognotiseert.

  4. Frans EEKHOUT schreef:

    Als het bij mooi lente weer zoals in het weekend van 20 en 21 februari j.l. al druk kan zijn in de trein én op de openbare weg, staat ons nog het een en ander te wachten als we een zwoele en warme zomer krijgen en men er niet tegenstaande er op uit wilt trekken. Laten we dan maar hopen dat de airco goed zijn werk doet, want behalve in de SGMm sprinters die nog open schuiframen hebben, is alles tegenwoordig luchtdicht.
    In het Zuid-Limburgse heuvelland zag ik drommen wandelaars, veel motorrijders, en fietsers toeren en uit de Intercity treinen kwam een flinke lading mensenvlees in Maastricht uitstappen. Gedurende de dag droeg ik zowel in de bus als in de stad een mondkapje en verwisselde halverwege deze voor een nieuwe voor de terugreis. Reizen wordt nu men om 21.00 uur thuis MOET zijn pas echt een reispuzzel om drukte te vermijden. Eerlijk gezegd nam ik de meute niet kwalijk dat men de paden op ging, want constant binnen blijven achter de geraniums is ook niet geen pretje, maar wel met inachtneming van enkele voorzorgsmaatregelen zoals héél vroeg weg gaan en het juiste type trein of ov kiezen als het effe kan…

    1. Baardstaart schreef:

      Besef wel dat een avondklok van 21:00 na halverwege april echt niet meer te handhaven is, want zolang het licht is blijven de mensen buiten en als het ‘s avonds warm is ook. Het draagvlak voor de maatregelen is nu toch aan het afkalven en repressie helpt niet meer. Ik zie in de supermarkt steeds meer mensen, die hun mondkapje “vergeten” zijn. Ik denk dat we naar plannen als herstel.nl moeten kijken voor een strategie om de kwetsbaren te beschermen en voor de rest de samenleving steeds losser te laten. – Ook de geschiedenis leert ons dat mensen de maatregelen eerder loslaten dan de epidemie ge-eindigd is en dan ontstaat er groepsimmuniteit.

      1. Johan schreef:

        Het plan van herstel-nl is compleet ondoordacht. Wensdenken met een marketingstrikje erom.

        Ten eerste lukt het niet om kwetsbaren strikt van ‘niet-kwetsbaren’ gescheiden te houden. Elk verzorgingstehuis heeft dat het afgelopen jaar geprobeerd, velen zijn daar helaas niet in geslaagd.

        Ten tweede rekenen ze met verkeerde overlevingskansen voor de ‘niet-kwetsbaren’. Als je het virus vrij rond laat gaan onder niet-kwetsbaren, wordt de groep besmette ‘niet-kwetsbaren’ zo groot dat in no-time de ziekenhuizen overlopen met ‘niet-kwetsbaren’, ook al is dat maar een klein deel van het totaal. Nu vormen de ‘niet-kwetsbaren’ samen een derde van de covid-patienten in het ziekenhuis, en met het plan van herstel-nl gaat dat aantal zich pak’m beet wekelijks verdubbelen. Dan zit je dus al na ongeveer 2 weken met zieke ‘niet-kwetsbare’ mensen die in het ziekenhuis prima overlevingskansen hadden gehad, maar toch sterven omdat ze niet meer in een ziekenhuis passen.

        Groepsimmuniteit bereiken door het virus rond te laten gaan levert tijdens het proces een hoog aantal slachtoffers op. Het is bijzonder dom om dat zwarte scenario in het zicht van de haven alsnog te laten gebeuren. Dan hadden we dat vorig jaar meteen moeten doen, vóórdat we alle maatschappelijke en economische kosten maakten om dat juist te voorkomen.

        1. Simon schreef:

          Helemaal mee eens.
          Denk alleen eens aan het aantal ‘starters’ waar geen woning voor is.
          Die moeten allemaal nog bij hun ‘kwetsbare’ ouders blijven wonen.
          De realiteitszin is ver te zoeken bij herstel-nl.

    2. Johnny schreef:

      Drukte in de trein naar Maastricht? Wat valt daar nu dan te beleven?

  5. Baardstaart schreef:

    Nee joh… Je reist met de trein en je krijgt er gratis en helemaal voor niets een Coronaatje bij. De hippe ziekte van deze tijd, waar zoveel over gepraat wordt dat je het op zijn minst gehad moet hebben…

    Sarc off.

    Idd. Die drukke treinen zijn eigenlijk onverantwoord en ik denk dat niemand in deze tijden hutje mutje in de trein wil zitten. Voor ouderen en kwetsbaren kan dit een gevaarlijke situatie zijn. Vreemd dat de NS niet meer treinen in kan zetten en overigens door de Corona is de vraag naar OV ook erg klein geworden.

    Wellicht als je met de trein moet om een echt mondmasker IIR,KN95 of FFP2 aan te schaffen en jezelf te beschermen. Ze bieden in elk geval veel betere bescherming dan de flutjes, die je in de supermarkt koopt.

    PS. Ik heb geen rijbewijs, dus als ik verder weg moet ben ik ook op het OV aangewezen.

  6. Rene schreef:

    Mensen hou je niet meer tegen. Mooi weer betekent erop uit trekken. Het voorjaar is in aantocht. Volgens mij laten weinig mensen zich nog langer beperken hierin en gaan per auto of OV naar de natuurgebieden of het strand. Oproepen om alleen noodzakelijke reizen te maken heeft niet veel zin meer. Dat zag je afgelopen weekend wel!

    1. Anoniem schreef:

      Ik ken geen natuurgebieden die per trein te bereiken zijn. Zandvoort wel per trein.

      Zou ik juist persoonlijk in de koude winter naar toe gaan. Geen mens te bekennen.

      1. Johan schreef:

        “Ik ken geen natuurgebieden die per trein te bereiken zijn. Zandvoort wel per trein.”

        Ehm, wat dacht je dan van Nationaal park Zuid-Kennemerland? 😉

  7. Tonny schreef:

    Dat het OV dusdanig lang alleen voor noodzakelijke reizen is, toont één ding aan: Het is de wens van het land om alleen OV te hebben als dat mooi uit komt. Een auto hebben is gewoon essentieel. Diegenen die hun leven graag duurzaam inrichten en om die reden hun sociale contacten middels OV reizen zien hebben gewoon pech.

    Wat een simplistische samenleving zo…

    1. Johan schreef:

      Voor autoreizigers geldt óók dat ze geacht worden alleen noodzakelijke reizen te maken. In lijn daarmee is het aantal bezoekers dat iemand maximaal thuis mag ontvangen inmiddels ook beperkt tot 1 per dag.

      1. Hildebrand Van Kuijeren (treinreiziger.nl) schreef:

        Niet helemaal eens. Het beleid is gericht op zo min mogelijk reisbewegingen. Echter het is geen enkel probleem om bijvoorbeeld naar een natuurgebied te gaan om te wandelen, of twee weken geleden om te schaatsen. Wel is het zo dat als het te druk is er extra maatregelen genomen kunnen worden.

        1. Johan schreef:

          Geen probleem, behalve dat het tegen de geldende richtlijnen indruist:

          “Blijf zo veel mogelijk thuis. Werk thuis als dat kan en maak geen onnodige reizen. Dit geldt voor alle vormen van vervoer. Zo verspreidt het virus zich minder snel.”
          https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vervoer/vervoer-met-auto-taxi-personenbusje-of-touringcar

      2. Tonny schreef:

        En daarnaast is dat natuurlijk helemaal niet wat er gebeurt. Wat de motivatie voor OV-reizigers, vermoed ik, niet veel goeds doet.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          De afname van verkeer is veel groter in de trein dan op de weg, mijn inziens wijst dat erop dat veel reizigers zich aan de regels houden. Anders zaten we nier op een afname van 75 procent. Dat er nu meer verkeer is dan tijdens de eerste lockdown is begrijpelijk.

        2. Tonny schreef:

          Zeker. Alleen als je leest dat in de orde grootte van 90% van het autoverkeer er nog/weer is, voelt dat toch wel een beetje scheef aan.

        3. Johan schreef:

          Bij het autoverkeer zitten ook mensen die de keuze hebben tussen auto en OV en nu logischerwijs voor hun auto kiezen in plaats van voor het OV. Het autoverkeer is nu ongeveer 25% lager dan normaal (Bron: Apple mobility trends), maar waarschijnlijk is het percentage van de normale autoreizigers dat thuisblijft dus groter en rijdt er nu ook een deel van de voormalige OV-reizigers op de weg.

        4. Johan schreef:

          En daarbij komt nog dat er bij de OV-reizigers relatief veel forenzen zijn die thuis kunnen (en nu dus behoren te) werken. Een loodgieter neemt zijn gereedschap niet even mee in een stadsbus bijvoorbeeld.

  8. Erno-Berk schreef:

    Als je echt wil dat mensen enkel voor noodzakelijke doeleinden de trein gebruiken moet je gewoon weer een soort van basisdienstregeling invoeren, zoals afgelopen voorjaar gold. Alleen in Zuid-Holland zou ik wel meer sneltreinen met VIRM-materieel laten rijden zoals 1x/uur een sneltrein over de Oude Lijn, naast Sprinters. De reistijd naar bijvoorbeeld Maastricht wordt vanuit de meeste landsdelen zo lang dat er niet allerlei mensen met fietsen in treinen naar Maastricht reizen om te fietsen in het Heuvelland.

    1. Johan schreef:

      Alleen noodzakelijke reizen is geen doel maar een middel. Het doel is een lage reizigerdichtheid in de treinen om zo het risico van besmetting te verminderen. Een basisdienstregeling met minder treinen werkt daar precies tegenin.

  9. Frabkove schreef:

    En is niet het enige, sinds de lockdown worden treinen ook niet meer schoon gemaakt, ns denkt totaal niet aan de gezondheid van mensen, vanaf maart heb ik elke dag voor werk in de trein gezeten en wat je daar zag os dezelfde viezigheid als de dag ervoor, en dit is een jaar later na de corona uitbraak nog steeds het zelfde. En wat nog gekker is, dat wij in lockdown zitten, maar de vluchten van en naar Engeland gewon door blijven vliegen. Dus moraal van het verhaal, lockwdown is een leugen, dit kabinet is alleen maar bezig met mensen te manipuleren.

    1. Johan schreef:

      “… maar de vluchten van en naar Engeland gewon door blijven vliegen.”

      Dat is niet waar. Er geldt een vliegverbod voor passagiersvluchten vanuit Groot Brittanië. Je kunt dus niet rechtstreeks van Engeland naar Nederland vliegen. (Tenzij je personeel bent op een vrachtvliegtuig.) Maak je die reis toch via een ander land, dan heb je bij terugkomst een negatieve PCR-test én een negatieve sneltest nodig. Daarna moet je 5 dagen in thuisquarantaine en moet je je tot slot nog een derde keer laten testen.
      In de omgekeerde richting, moet je bij aankomst in Engeland 10 dagen in quarantaine, te verkorten tot 5 dagen als je je in Groot Brittanië laat testen.
      Zie: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/verenigd-koninkrijk/reizen/reisadvies#anker-coronavirus

  10. Anoniem schreef:

    Ik snap wel dat als je langere treinen in gaat zetten dat dat een verkeerd bericht deelt. Maar met de winkels die dicht zijn, scholen en werk waar je niet naar toe mag, je.mag geen bezoek, je mag niet met je vriendengroep over straat samen, dan blijft er niet heel veel over.om van te genieten. Als iemand die in de jongere categorie valt en iemand met chronische depressie en een paniek stoornis, kan ik je zeggen dat even genieten van het mooie weer ook erg belangrijk is. Met de auto op pad is geen optie, en een andere omgeving dan je eigen huis of stad bezoeken kan je mentaal erg veel brengen. We moeten elkaar ook nog mentale gezondheid blijven gunnen, niet alleen lichamelijke gezondheid, en als een langere trein daar voor kan zorgen, dan lijkt mij dat een kleine prijs. Als student is het nu al bijna een jaar all work and no play. Dus gun ons ook eens een beetje afleiding door afstand te nemen van onze omgeving en rust op te zoeken.

  11. Frans EEKHOUT schreef:

    1) Thuiswerken is één, maar dan moet het huis wel goed geventileerd worden en men niet urenlang in een bedompte en slecht geventileerde ruimte werken.
    2) Om de drukte in de trein te spreiden, waarom niet eerste klas reizen – tijdeljk – met 10 procent korting aanbieden zodat er meer ruimte in de tweede klas ontstaat ?
    3) Bij drukte in de stad niet de meute volgen die de hoofdroute nemen, maar ook de kleinere binnenwegen bewandelen desnoods met mondkapje en wegwerp handschoenen aan.
    4) De spitsrestricties voor voordeel/korting kaarthouders op doordeweekse dagen – tijdelijk – versoepelen. Nu moet je, als je met korting reist, constant de spits/dal uren criteria in de gaten houden en ook nog het 21 uur “shot” en “lockdown” tijdstip in het vizier houden.
    5) Rijbewijs bezitters hebben een alternatief, die kunnen een (tweedehands) auto aanschaffen, alsof het milieu daar blij van wordt, huren, delen met anderen, maar wie het niet heeft hooguit het OV noodgedwongen nemen of carpoolen als je naar je werk moet gaan.
    6) Niet noodzakelijk reizen, een vaag begrip en kent meerdere interpretaties lijkt mij. Als je maandenlang niet verder komt dan een bezoek aan de nabij gelegen supermarkt, je moet toch eten en thuisbezorgen is ook niet alles, dan wil een mens er weleens op uit om je hoofd “leeg” te maken, andere mensen MET mondkapje zien, andere (schone en frisse ? ) lucht opsnuiven en een andere (natuurlijke) ruimten zien i.p.v. van dezelfde vierkante muren waar je hoofd “vol” van is geworden. Bedenk dat steeds maar thuis blijven ook aanleiding kan geven tot sociale wanorde, men gaat zich sneller storen aan andermans gedrag in en om het huis en dat kan aanleiding geven tot conflicten heb ik recent nog ervaren.
    7) Als we op gepaste wijze en met wat meer flexibiliteit gaan reizen omdat we nu eenmaal sociale wezens zijn, dan mag het begrip “noodzakelijke reizen” best weleens wat ruimer worden opgevat. Vroeger ging men bij het begrip “achter de geraniums zitten” uit van oudere minder mobiele mensen, nu mag men ook jonge en (nog) actieve jongere mensen rekenen !
    8) Mondkapje en zonnebril op en gewoon gaan met die banaan, want soms “moet” men er even tussen uit piepen en de sores van alle dag even laten voor wat het is zittend in een trein, bus of ander vehikel of gewoon met de benenwagen…!

  12. Jack van Brummelen schreef:

    Het is heel simpel: alleen essentiële reizen met het OV. Als men daarop nu eens streng handhaaft, dan is deze hele discussie afgelopen. Gewoonnde regels toepassen en handhaven. 80 % van de huidige treinreizigers hebben daar niks te zoeken.

    Het ongegeneerd kritiek uiten op de NS vind ik een beetje goedkoop. Zij voeren slechts uit wat de overheid van ze verlangt. Als de overheid zelf niet controleert of iemand een essentiële reis maakt, is dat de schuld van de overheid, niet van de NS.

    1. Erno-Berk schreef:

      Dus net als bij de avondklok een eigen verklaring en eventueel werkgeversverklaring op zakken hebben voordat je de trein of bus instapt.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik vind het een groot goed dat dit niet zo geregeld is. Dat zal uiteindelijk alleen maar zorgen dat meer mensen voor langere termijn het ov de rug keert. En dat terwijl reizigers in het algemeen best erg verantwoord er mee om gaan. 75% van de reizigers blijft weg. Ja, eerste lockdown was het percentage nog hoger. Maar nu we meer dan de helft van het jaar in een lockdown zitten is het logisch dat sommige dingen niet oneindig uitgesteld kunnen worden en dat sommige bedrijven kiezen om bijvoorbeeld 1 dag (ipv 5) op kantoor te werken. Nogmaals, het aantal ov reizen is veel harder gedaald dan per auto (ok, Johan heeft terecht punt dat in ov vaker kantoormensen zitten, en niet de loodgieter e.d).
      Bovendien is de grens tussen noodzakelijk en niet-noodzakelijk niet altijd even zwart-wit. Als iemand in de laatste fase van zijn leven zit, kan ik bijvoorbeeld best voorstellen dat je daar heen gaat om afscheid neemt.
      Pedro Peters, de voorman van de vervoerders, legde in juni dit jaar uit dat een noodzakelijke reis ook voor een relatie kan zijn. Tegelijkertijd zitten we nu natuurlijk ook weer op een ander punt in de pandemie.
      Ik wil zeker NS niet zomaar de schuld geven van alle volle treinen, maar dat er materieel is uitgestroomd, en er materieelproblemen waren, is zeker ook niet te ontkennen.

      Al met al, ben ik blij met het huidig beleid en lijken mij de keuzes van NS om geen extra treinen naar het strand in te zetten, ook zeer begrijpelijk.

  13. Frans EEKHOUT schreef:

    Maar goed dat de Hoekse lijn daarom “vermetroot” is, kan de RET naar believen de frequentie opvoeren zonder het gedoe met de sprinters als het ook in Hoek van Holland “strandweer” is.
    Nu maar afwachten of de Formule 1 met onze icoon Max Verstappen in Zandvoort nog wel doorgaat, dan krijg je bonje als de toeloop van reizigers als een raket omhoog schiet en het megadruk wordt in de treintjes naar de bad- c.q. race stad…, ga dan maar eens niet als een haring in een ton in een drukke trein zitten, of dan maar gewoon thuis een harinkje eten voor de buis !
    A propos, de Vakantie beurs in Utrecht gaat anno 2021 niet door, wordt on-line gehouden, dus ook geen drukke treinen met vol bepakte vakantiebeurs bezoekers, wie volgt ?…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.