Foto: Mart Hopman

Zwitserse spoorwegen investeert in trein zonder machinist

Goedkope lange afstand bussen, zelfrijden auto´s en milieuvriendelijke elektrische voertuigen bedreigen de positie van de trein. Daarom stelt de Zwitserse spoorwegen (SBB) 12 miljoen Zwitserse frank ter beschikking voor een innovatiefonds. 

De SBB directeur Andreas Meyer denkt dat treinen in de toekomst mogelijk zonder machinist kunnen gaan rijden. Daarom komt er op kleine schaal een proef met treinen zonder machinist. Waar en wanneer de testen zullen beginnen is nog onduidelijk. Het bedrijf benadrukt dat de komende jaren de machinist gewoon nodig zal blijven. "Het gaat ons niet om de machinist van de locomotief te krijgen" zegt de topman tegen de Berner Zeitung.

De Zwitserse spoorwegen wijzen erop dat het netwerk in het bergland het drukste is van heel de wereld. En de verwachting is dat het aantal treinreizigers verder zal groeien. Om op die ontwikkeling in te spelen wordt een digitaal seinhuis ontworpen, die moet het mogelijk maken dat treinen sneller elkaar op kunnen volgen. Daardoor zou het netwerk dus nog beter benut kunnen worden. De SBB denkt dat daardoor de capaciteit mogelijk zelfs tot 30 procent toe kan nemen.

Het zal overigens geen project zijn waar op korte termijn veel van te merken zal zijn. De eerste vruchten zullen vanaf 2025 geplukt kunnen worden, maar het kan nog langer duren voordat alle innovaties op grote schaal zijn doorgevoerd. Dat zal pas rond 2035-2040 zijn.

De trein is in vergelijking met andere landen in Zwitserland relatief duur. Dat komt deels door de dure Zwitserse frank. De SBB hoopt door fors te investeren in innovaties dat het op termijn mogelijk wordt om de tarieven te verlagen. 

In Nederland heeft de provincie Groningen een experiment aangekondigd met treinen zonder bestuurder.

(c) Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.