fbpx

GroenLinks wil nieuwe metrolijn in Rotterdam

13 mrt 2014 8:36

Een nieuwe Rotterdamse metrolijn moet er voor zorgen dat alle wijken in de stad aangesloten worden op het metronetwerk. Dat plan presenteert GroenLinks donderdag tijdens het verkiezingsdebat van reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond. De zogenoemde cirkellijn, die 1,5 miljard euro kost, moet de gebieden ontsluiten die nu nog verstoken zijn van snel openbaar vervoer.

GroenLinks wil dat de lijn er in 2020 ligt. Die moet de wijken Charlois, Feijenoord, Delfshaven, Overschie, Schiebroek en Hillegersberg met elkaar verbinden en met met vijf overstapstations aansluiten op bestaande metro- en treinverbindingen. "Reizigers kunnen dan vanaf elke willekeurige plek in Rotterdam binnen 20 minuten in het centrum staan´´, aldus GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte.

Hij stelt dat 1,5 miljard euro veel geld is, maar de investering verdient zich volgens hem "dubbel en dwars´´ terug. "De Rotterdamse metro is nu al het enige openbaar vervoer in Nederland dat volledig kostendekkend is. Bovendien kan een extra metroverbinding zorgen voor een forse ontlasting van de filedruk.´´ 

De cirkellijn kan aangelegd worden met de boortechniek die ook voor het ondergrondse deel van de RandstadRail is gebruikt. Voordeel van die techniek is volgens Bonte dat het grootste deel van het traject kan worden aangelegd zonder bovengrondse ingrepen. "Daarmee voorkom je dat er woningen gesloopt moeten worden of dat straten langdurig open liggen".

Rotterdam was in 1968 de eerste Nederlandse stad met een metrolijn. Aanvankelijk één van de kortste ter wereld, inmiddels ruim 55 kilometer lang. Daarmee is het stadscentrum van Rotterdam een stuk sneller bereikbaar geworden vanuit wijken als Hoogvliet, Ommoord en Zevenkamp en voor omliggende gemeenten als Capelle aan den IJssel, Spijkenisse en Schiedam. 

Het verkiezingsdebat waar GroenLinks het plan wil presenteren, wordt vanavond (13 maart 2014) georganiseerd in het Schieblock aan de Schiekade 189. Om 19:30u start het Rotterdamse OV-debat, dat twee uur later afgelopen is. Aanmelding en informatie: www.rover.nl/gezondverkeerrotterdam.

Woensdag pleitte de Rotterdamse wethouder Baljeu samen met haar Haagse collega Peter Smit voor het doortrekken van de Haagse tramlijn 1 naar Rotterdam Airport. Voor dat plan zou 200 miljoen nodig zijn.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

1 gedachte aan “GroenLinks wil nieuwe metrolijn in Rotterdam”

  1. Nieuwenhuis schreef:

    Veel te kostbaar. Geld kan beter bestemd worden.
    Fietsen is gezonder!!! Dus minder dokterskosten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *