fbpx

Kamerleden kritisch over garanties NS topman Meerstadt

Diverse Tweede Kamerleden durven niet te vertrouwen op de garanties van NS-topman Bert Meerstadt. Meerstadt garandeerde dinsdag tijdens een hoorzitting een goed alternatief voor de Fyra V250.

"Ik realiseer me al te goed dat de Nederlandse samenleving van ons een bovenmatige inspanning verwacht voor een goed alternatief", zei Meerstadt tijdens de hoorzitting. "Ik garandeer u: daar gaan we voor zorgen." Volgens Meerstadt is het laatste woord uiteindelijk aan de reiziger. Die zal door zijn reisgedrag bepalen waar er meer of minder treinen gaan rijden.

Puinhoop
Maar op die belofte durven Tweede Kamerleden niet goed te vertrouwen. "Ik ken een minister-president die zegt: garanties zijn er alleen op stofzuigers", zei Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) met een verwijzing naar een uitspraak die premier Mark Rutte (VVD) vaak heeft gebezigd. Zij bracht in herinnering dat NS er met de Fyra een puinhoop van heeft gemaakt. "Wat zijn de garanties van NS op dit moment waard?", aldus Van Tongeren.

Gruwelijk mis
Ook Sander de Rouwe (CDA) hekelde de ´glossy voorstellen´ van NS. "Wat is die belofte vandaag nog waard, als we moeten constateren dat het finaal maar dan ook finaal mislukt is?" Norbert Klein (50Plus) sloot zich aan bij het koor der critici. Hij hield Meerstadt voor dat het in het verleden ´gruwelijk mis´ is gegaan.

175 jaar ervaring
Meerdstadt toonde begrip voor de opstelling van de Kamer. "Ik realiseer me heel goed dat u twijfels heeft of die volgende stap weer gezet kan worden. Maar wij hebben veel meer gedaan dan dit project. Dagelijks vervoeren wij 1,2 miljoen reizigers." Hij wees verder op de toewijding van het spoorpersoneel en op de 175 jaar ervaring die NS heeft. Volgens de president-directeur doet NS er alles aan om het Fyra-probleem op te lossen. Ook met andere spoorbedrijven heeft NS contact gezocht, bijvoorbeeld met Arriva.

Grootste les
Meerstadt stelde geleerd te hebben van het Fyra-debacle. "We hebben geleerd dat wij altijd een backup moeten hebben en moeten rekening houden met het zwardste scenario. Dat is de grootste les." Volgens SP-Kamerlid Farshad Bashir was dat ook gebeurd, als het spoorbedrijf beter geluisterd had. Hij wees erop dat de Tweede Kamer een motie had aangenomen ter behoud van de Beneluxtrein, maar dat NS die motie naast zich neerlegde. 

Beneluxtrein
In de nieuwe plannen gaat NS uit van een mix van zowel hogesnelheidstreinen als reguliere intercity´s via het bestaande spoor. Maar volgens sommige Kamerleden is er onvoldoende sprake van een mix. Het Belgische parlementslid Van der Bergh (CD&W) wees erop dat er in het eindbeeld geen reguliere trein tussen Amsterdam en Brussel blijft. "Alleen vanuit Den Haag."

Concessierecht
Duco Hoogland (PvdA) vroeg of NS nog wel het recht heeft om de hogesnelheidslijn te blijven exploiteren. "Dat is niet aan ons om te beoordelen", antwoordde Meerstadt. "Het enige wat wij moeten doen in de ontstane situatie is ons uiterste best doen om het land zo goed mogelijk van vervoersoplossingen te voorzien."