fbpx

Minister eist Fyra Den Haag – Brussel

18 sep 2012 14:51

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu houdt vast aan een directe Fyra Den Haag – Brussel. Dat hebben de Belgische spoorwegen (NMBS) en HSA (een dochteronderneming van NS) van de minister te horen gekregen. Wanneer NS en NMBS geen gehoor geven aan de eis, kunnen de spoorbedrijven de intercity Amsterdam – Brussel niet vervangen door een Fyra.

Daarmee reageert de minister op een concept samenwerkingsovereenkomst die de HSA en NMBS ter goedkeuring hadden ingediend. De bedrijven hadden met de Nederlandse staat afgesproken een dergelijke overeenkomst voor 1 juni 2002 ter goedkeuring voor te leggen, maar hebben dat nu gedaan met 10 jaar vertraging.

Minder treinen
De minister wil echter niet instemmen met de samenwerkingsovereenkomst, omdat HSA en NMBS minder treinen wil laten rijden. In 2001 beloofden HSA en NMBS nog twee hogesnelheidstreinen per uur tussen Amsterdam en Brussel (Fyra + Thalys). In 2009 werden die afspraken echter vervangen, op voorwaarde dat de Fyra Den Haag – Brussel er zou komen (eens per twee uur). Nu blijkt dat de Fyra Den Haag – Brussel niet is opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst, wil de minister het document niet goedkeuren.

Extra treinstel
Zonder goedkeuring kunnen de spoorbedrijven de intercity Amsterdam – Brussel niet vervangen door een Fyra. De Fyra Den Haag – Brussel is al langer onderdeel van een geschil. Voor de treindienst is een extra Fyra-treinstel benodigd dat de NMBS zou aanschaffen. Tot op de dag van vandaag is dit treinstel echter niet besteld.

Nieuw concept
Door nu de samenwerkingsovereenkomst te blokkeren wil de minister alsnog afdwingen dat de Fyra Den Haag – Brussel er gaat komen. HSA en NMBS krijgen nu van de minister de gelegenheid om de overeenkomst aan te passen en een nieuw concept in te dienen.

Thalys Amsterdam – Parijs
Ook op een ander punt is de overeenkomst minder ambitieus dan in 2009. In 2009 beloofden de partijen een inspanningsplicht om de frequentie voor de Thalys Amsterdam – Parijs te verhogen naar 16 treinen per dag. In de huidige conceptovereenkomst wordt de frequentie van Thalys niet verhoogd, maar blijven het 10 treinen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *