fbpx

Ministerie: Fyra Brussel niet te duur

23 nov 2012 11:14

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur vindt de Fyra-tarieven die NS International en NMBS willen invoeren niet te hoog. Dat zegt de staatssecretaris naar aanleiding van Kamervragen van de PVV, die de partij stelde naar aanleiding van berichtgeving van Treinreiziger.nl. Inmiddels is duidelijk dat sommige reizigers tot 600 euro per maand meer gaan betalen.

De flexibele tarieven van de Fyra worden 35 tot 80 procent hoger dan die van de Benelux. Daarnaast worden er ook tarieven geïntroduceerd die treingebonden en niet te annuleren zijn. Volgens de staatssecretaris is het logisch dat de trein gemiddeld duurder wordt en ze wijst er verder op dat de Fyra Brussel goedkoper zal zijn dan de Thalys naar Brussel. 

Reizigers afhaken
Mogelijk zullen reizigers door de tarieven afhaken, maar dat kan nu ook al schrijft de staatssecretaris. "Er zullen ook reizigers zijn die de huidige tarieven van de Beneluxtrein te hoog vinden. NS International kan dus niet één punt noemen waarop reizigers afhaken."

Financieel aantrekkelijk
Volgens de staatssecretaris hebben NS International en NMBS uitgebreid onderzoek gedaan naar de Fyra-tarieven en de prijs–elasticiteit. "Gebaseerd op het onderzoek is het geheel aan tarieven en tariefsoorten ontstaan. NS International stelt dat het voor het bedrijf financieel aantrekkelijk is om de aangekondigde tarieven te hanteren" aldus Mansveld.

Geen groen licht
Het is nog steeds de planning dat de Fyra op 9 december van start gaat. Echter, het ministerie heeft nog steeds geen groen licht gegeven voor de Fyra Amsterdam – Brussel. NS International zegt in de startblokken te staan. Maar omdat er nog geen toestemming is, kan zij nog geen tickets verkopen. 

600 euro duurder
Bij de start zullen er geen tarieven zijn voor dagelijkse forensen. Die gaan daardoor honderden euro´s per maand meer betalen. Dat geldt ook voor Jiska Eelen, die dagelijks pendelt tussen Antwerpen en Amsterdam. “Abonnementen bestaan eenvoudigweg niet meer. Voor elke verplaatsing moeten we een los ticket aankopen. Liefst zo vroeg mogelijk, want dan betalen we minder. Als ik telkens het goedkoopste ticket bemachtig, betaal ik volgens de tarieven die onlangs uitlekten nog steeds 600 euro per maand meer dan nu. Dat geld heb ik heus niet.” Tenminste 180 reizigers pendelen nu dagelijks met de Benelux.

Trage stoptrein
Een woordvoerster van NS International zegt dat er in de nabije toekomst mogelijk wel tarieven gaan komen voor pendelaars. Daarnaast wijst de woordvoerdster op de trage verbinding per stoptrein Roosendaal – Antwerpen, waar de normale tarieven blijven gelden. Reizigers moeten dan wel rekening gaan houden met een overstap en een extra reistijd van 20 tot 45 minuten (afhankelijk van de bestemming).

Maatschappelijke onvrede
Onze redactie heeft inmiddels diverse e-mails gekregen van bezorgde en boze reizigers. De maatschappelijke onvrede over de verdwijning van de Benelux groeit. Rover en Voor Beter OV hebben beide een klacht ingediend bij de NMa. Daarnaast heeft Rover een petitie aangeboden met 15.000 handtekeningen voor het behoud van de Beneluxtrein. Vooralsnog lijkt het er echter op dat dit weinig uithaalt. 

Vergelijking flexibele Fyra-tarieven met de normale trein