fbpx

NS en ProRail willen blaadjes op rails weglaseren

14 aug 2014 8:38

UPDATE. NS en ProRail gaan komend najaar blaadjes die op de rails liggen wegbranden met een laser. Het gaat om een proef die in samenwerking met de TU Delft is opgezet, bevestigt ProRail naar aanleiding van berichtgeving van onder meer het Noordhollands Dagblad donderdag.

In het Verenigde Koninkrijk is er al in 2006 een succesvolle test geweest met het laseren op sporen, maar ProRail heeft gewacht totdat de techniek verder was ontwikkeld, aldus een woordvoerster. De ´kleinschalige´ proef vindt plaats op een paar trajecten als de herfst echt begint. De lasertechniek wordt op één of twee treinen geïnstalleerd die over trajecten zullen rijden waar veel bomen langs het spoor staan. Door de warmte van de lasers kunnen de blaadjes niet meer hechten aan de spoorrails, stelt ProRail.

Natgespoten sporen
De test moet dit najaar concurreren met een andere proef die ProRail uitvoert in de strijd tegen de bladeren. Daarbij worden de sporen natgespoten, wat kan voorkomen dat de blaadjes aan de rails blijven plakken. Dat idee komt van een machinist en wordt eveneens op beperkte schaal getest. Over de kosten van beide technieken kon de woordvoerster donderdag niets zeggen.

Overlast blijft
De spoorbeheerder verwacht overigens niet dat de lasertechniek alle problemen door bladeren op de rails oplost. De problemen blijven altijd bestaan, denkt Prorail. "We weten dat er hoe dan ook in het seizoen extra overlast zal blijven", aldus de woordvoerder.

Vierkante wielen
Het treinverkeer heeft jaarlijks last van bladval in de herfst. Door de bladeren op de rails verliezen de wielen van treinen grip bij het afremmen waardoor ze ongelijk afslijten en uiteindelijk ´vierkante´ wielen ontstaan. Treinen kunnen daar niet mee doorrijden zonder de rails te beschadigen.

Sandite
Tot nu toe werd onder andere Sandite ingezet om het effect van vallende bladeren op de rails te verminderen. Sandite is een speciaal soort anti-slipgel. Deze gel wordt in de herfst op een vast aantal trajecten voor de ochtendspits aangebracht op de rails. De gel bestaat uit zand en metaaldeeltjes, die maken de rails minder glad. Als het nodig is, kan de gel ook voor de avondspits worden aangebracht. Alhoewel Sandite gladheid vermindert, is het geen wondermiddel. Zo werkt het relatief kort en blijft het een kostbare maatregel.

Magneetremmen
De gladde sporen kunnen er ook voor zorgen dat treinen doorglijden. Behalve maatregelen ter bestrijding van de gladheid worden er ook maatregelen genomen ten aanzien van het materieel. Zo zijn sinds december 2012 de meeste Koplopers (ICM-III treinstellen) voorzien van magneetremmen. In 2013 hebben ook een aantal oudere Sprinters (SGM-III stellen) deze magneetremmen gekregen. 

Aangepaste dienstregeling
Verder wordt de dienstregeling op een aantal trajecten in de herfst met maximaal 1 minuut gewijzigd. Dit gebeurde andere jaren ook al. "Echter, naar aanleiding van de evaluatie zal het aantal wijzigingen wel worden teruggebracht tot wijzigingen op negen trajecten", schreef NS eerder dit jaar aan reizigersorganisaties. De dienstregeling wordt alleen nog aangepast op plekken waar dit bewezen effectief is geweest.

Trajecten / treinseries waar de dienstregeling per 6 oktober wordt aangepast

(c) Novum / Treinreiziger.nl