fbpx

RET introduceert OVMiles

De Rotterdamse vervoerder RET introduceert als eerste vervoerder van Nederland een loyaliteitsprogramma gekoppeld aan de ov-chipkaart. Vanaf dinsdag kunnen duizend testreizigers OVMiles gaan sparen. Vanaf medio januari 2014 zal OVMiles de testfase verlaten en kan iedereen deelnemen.

Reizigers die deelnemen aan OVMiles sparen voor iedere afgelegde kilometer één OVMile. Die miles zijn vervolgens in te wisselen bij op dit moment 24 bedrijven in de regio Rotterdam. Bijvoorbeeld bij de Rotterdamse patatkraan Bram Ladage, waar een reiziger bij 25 miles gratis een kroket krijgt als hij een patatje besteld. Maar ook Blijdorp, Spido, Pathé (Schouwburg en de Kuip), Feyenoord en de Euromast doen mee.

Meer reizigers
De RET hoopt dat het nieuwe loyaliteitsprogramma bijdraagt om een reizigersgroei te realiseren. "We hopen dat bestaande reizigers ons vaker gaan gebruiken en twijfelende potentiële reizigers met de OVMiles aan ons te binden" zegt RET directeur Pedro Peters. 

Andere vervoerders
De naam OVMiles is door de Rotterdamse vervoerder vastgelegd. "Maar ook andere vervoerders kunnen hierop aanhaken" zegt Peters. "Het GVB heeft bijvoorbeeld ook interesse in het concept. Als ze willen meedoen zullen ze wel moeten bijdragen in de ontwikkelingskosten. Wij hebben hier meer dan een miljoen euro in geïnvesteerd". 

30.000 spaarders
De RET mikt op 30.000 spaarders in het eerste jaar. Dat lijkt een gemakkelijke opgave. Eerder dit jaar wist de Rotterdamse vervoerder al 30.000 reizigers te trekken door een kortingsactie voor de fastferry in het AD. Dagelijks vervoert het bedrijf zo´n 600.000 reizigers. De vervoerder heeft bewust voor een realistische doelstelling gekozen, zodat de business case haalbaar is. 

Account
OVMiles gebruikers moeten zich registreren op de website ovmiles.nl, die vanaf 18 november live gaat voor testgebruikers. Aan een account kunnen er maximaal zes ov-chipkaarten gekoppeld worden. Op die manier kunnen vrienden of gezinsleden gezamelijk sparen. Nadat een ov-chipkaart is aangemeld, moet deze nog wel geactiveerd worden voor het spaarprogramma. Dat kan bij de deelnemende bedrijven en bij 13 servicezuilen in het RET vervoersgebied.

Oud idee
Het idee van OVMiles is overigens niet nieuw. Zo schreef OV-Magazine al in 2003 over een dergelijk idee. "Aansluiting bij een bestaande kaart, bijvoorbeeld straks de OV-chipkaart, ligt dan voor de hand. Het openbaar vervoer zou ook aansluiting kunnen zoeken bij een succesnummer als Airmiles" schreef het vakblad toen.

Wachten
In 2011 lobbyde GroenLinks politica Ineke van Gent ook voor OVMiles. NS reageerde toen positief. Ook nu zegt het spoorbedrijf positief te zijn over het idee. De vervoerder wil echter wachten totdat het papieren treinkaartje volledig is afgeschaft. Een opmerkelijke keuze, want juist een spaarprogramma zou het ov-chipkaartgebruik kunnen bevorderen. De RET heeft gelukkig niet willen wachten totdat alle vervoerders zijn overgehaald. Anders had het initiatief waarschijnlijk nog een paar jaar op zich laten wachten.