fbpx

Rover kraakt brief Mansveld over afschaffing papieren treinkaartje

30 jun 2014 19:26

Mansveld geeft niet veel blijk van een eigen visie, zij lijkt gewoon een doorgeefluik van wat de vervoerders haar vertellen. Dat leidt soms tot tenenkrommende redeneringen, stelt reizigersvereniging Rover.

Zo staat de brief van Mansveld vol met halve waarheden. Mansveld schreef bijvoorbeeld dat prijsverschillen tussen een papieren kaartje en een chipkaart ook in het buitenland heel normaal zijn. Rover: "Wat de vervoerbedrijven de staatssecretaris echter niet hebben verteld, is dat de chipkaart daar vaak een korting geeft op de prijs van het papieren kaartje, bijvoorbeeld bij de Oyster Card in Londen. Op die manier worden reizigers positief verleid om de chipkaart te gebruiken, in tegenstelling tot in Nederland" reageert Rover.

Fraudemanagement
Ook de onderbouwing waarom het papieren kaartje een euro duurder wordt, vindt Rover niet overtuigd. In de euro toeslag zit ook een bedrag voor fraudemanagement, dat kennelijk voor het papieren treinkaartje niet nodig was. "We zijn benieuwd wanneer Albert Heijn een toeslag gaat vragen aan klanten die hun boodschappen nog gewoon contant willen afrekenen in plaats van met de bankpas, en wat het ‘kassabon fraude management’ de klant dan gaat kosten" reageert Rover.

Klinkklare onzin
Mansveld stelde verder dat het papieren treinkaartje met korting verdwijnt ter bescherming van vaste klanten."Wij Voordeelurenkaarthouders zouden namelijk weleens in de war kunnen raken als we bij een poortje of paaltje staan en dan zowel met ons eenmalige kaartje inchecken als met ons abonnement en dus dubbel betalen! Dat is natuurlijk klinkklare onzin" aldus de reizigersvereniging.

Of u wilt of niet
"Als vervoerders écht zo meelevend waren hadden ze dat hele chipkaartsysteem héél anders opgezet" stelt Rover. In plaats van 14 pagina´s aan halve antwoorden te geven met rare redeneringen te geven, had Mansveld beter eerlijk en korter kunnen zijn.  Rover geeft Mansveld ook een suggestie wat de staatssecretaris ook had kunnen schrijven: 
“We hebben nu eenmaal ooit bedacht dat de reiziger verplicht met de chipkaart zou moeten reizen. Dat moment is nu gekomen, of u nu wilt of niet. En ja, dat kost nu eenmaal geld. Daar moet de reiziger gewoon aan meebetalen, of die nu wil of niet. Ben ik nou zo slim of bent u nou zo dom?”

Vier maanden onder de pet
Reizigersorganisatie Voor Beter OV is ook boos dat het treinkaartje gaat verdwijnen. Volgens die vereniging is een belangrijk adviesdocument vier maanden onder de pet gehouden.