fbpx

Meer internationale treinreizigers voor Deutsche Bahn in 2010

Deutsche Bahn heeft 2010 met een sterke groei afgesloten. De omzet van het concern steeg met 17,9% en het aantal treinreizigers nam met 2,2% toe. De ICE- en Intercity verbindingen tussen Nederland en Duitsland telden afgelopen jaar 6% meer reizigers. Alle bedrijfsonderdelen van DB produceerden zwarte cijfers. 

In 2010 kon Deutsche Bahn naar eigen zeggen in alle relevante markten weer een duidelijke groei realiseren. Het aantal treinreizigers dat Deutsche Bahn in 2010 vervoerde is met 42 miljoen gegroeid naar 1,95 miljard (+2,2%). De reizigers van de nieuwe dochteronderneming Arriva zijn daarin niet meegeteld. In totaal werden in de treinen van DB 78,6 miljard reizigerskilometers afgelegd.

Inversteren
De omzet van het DB-concern steeg in 2010 met € 5,1 miljard naar 34,4 miljard euro (+17,3%). De winst ligt met een krappe 1,9 miljard euro 181 miljoen euro boven het resultaat van 2009 (+10,7%). Deutsche Bahn verhoogde haar netto investeringen met 259 miljoen euro naar 2,07 miljard euro (+14,3%). Grube: “Ons doel is om Deutsche Bahn de komende jaren nog klantvriendelijker te maken. Het economisch succes van DB schept een belangrijke voorwaarde voor betere service en kwaliteit”, zo meldde hij tijdens de presentatie van de jaarcijfers in Berlijn.

Groei goederenvervoer
Ook het goederenvervoer per spoor en de wereldwijde transport- en logistieke activiteiten zitten weer in de lift. Goederenvervoerder DB Schenker Rail zag de omzet met 13,0% stijgen en vervoerde in 2010 415,4 miljoen ton goederen per spoor (+21,8%). Ook stegen de volumes van het vrachtvervoer over land (+15,4%), evenals het luchtvervoer (+18,7%) en vervoer over zee (+15,7%).

Reizigersgroei Nederland
De beide langeafstandsverbindingen tussen Nederland en Duitsland (ICE Amsterdam – Frankfurt en Intercity Schiphol – Berlijn, in nauwe samenwerking met NS International) laten flinke groei zien. In 2010 telden beide verbindingen samen voor het eerst meer dan 2 miljoen internationale reizigers: 6% meer dan in 2009.

Nederlandse markt
Deutsche Bahn mikt met haar Nederlandse reisplanner en website ook op de Nederlandse markt. Het bedrijf laat weten dat steeds meer Nederlanders via de Deutsche Bahn een treinticket bestellen. Dat komt vooral doordat het bedrijf goedkope Europa-Spezial tickets aanbiedt.