Reizigers op de Hoekse Lijn moeten veel langer geduld hebben voordat ze de bus weer kunnen verruilen voor een railvoertuig. De bedoeling was dat de oude spoorlijn medio september in dienst zou komen als metrolijn. Maar dat wordt nu pas februari 2018. Tot die tijd moeten reizigers het doen met een tragere en minder comfortabele busverbinding.
Dat hebben de RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag bekend gemaakt. Eerder zijn de Zoetermeerstadslijn en de Hofpleinlijn al verbouwd. Net als toen blijkt de planning ook nu weer veel te optimistisch. De RET spreekt van onverwachte tegenvallers. “Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zijn enkele onverwachte tegenvallers opgetreden, enerzijds in de ondergrond en anderzijds in het spoorbeveiligingssysteem,” schrijft de RET in een verklaring.
Softwaretesten
Zo is in de grond meer bodemvervuiling en asbest aangetroffen dan verwacht. Ook zijn er oude en deels in gebruik zijnde kabels en leidingen van andere partijen aangetroffen. “Deze moesten eerst worden verwijderd of verlegd. Daarnaast is er een vertraging in de ontwikkeling van de spoorbeveiligingssoftware en vielen de eerste softwaretesten tegen. Hierdoor is de beveiliging niet op tijd klaar.”
Ombouw Hofpleinlijn en Zoetermeerstaslijn
Toen de Zoetermeerstadslijn en Hofplein werden omgebouwd van spoorlijn naar RandstadRail zorgde de spoorbeveiliging ook voor grote problemen. Bij de Zoetermeerstadslijn duurde het uiteindelijk niet 3 maar 17 maanden voordat de treinen vervangen konden worden door trams. Bij de Hofpleinlijn was de vertraging minder maar werd het verkeer op last van de inspectie na een aantal ontsporingen stilgelegd. De RET benadrukt nu dat de veiligheid voorop staat.
Extra spitsbussen
De RET zegt in een persbericht dat de hoogste prioriteit deze zomer uit gaat naar de ombouw, zodat bewoners langs de lijn vanaf september geen overlast meer ervaren van de werkzaamheden. Voor reizigers op de Hoekse Lijn betekent de nieuwe planning dat zij tot in februari 2018 zijn aangewezen op het vervangend busvervoer. Om de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken en het vervangend vervoer verder te optimaliseren, start de RET na de zomer met een proef waarbij doordeweeks extra spitsritten worden ingezet tussen Vlaardingen Centrum en Schiedam Centrum.
Hoekse Lijn
Vanaf 2014 werkt het projectbureau Hoekse Lijn van de gemeente Rotterdam in opdracht van de Vervoersautoriteit van de MRDH aan de ombouw van de Hoekse Lijn van trein- naar metroverbinding. Vanaf 3 april 2017 is de treindienst beëindigd en zijn de werkzaamheden voor de ombouw in een stroomversnelling gekomen.
This post was last modified on 6 juli 2017 11:23
Deze zomer wordt er meer dan ooit gewerkt aan het spoor, merkt Treinreiziger.nl op. Van…
Vanwege de 15e verjaardag van de OV-fiets krijgt de tweewieler een speciale Brabantse uitvoering. De…
Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…
NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…
Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…
Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…