Hoekse Lijn niet 5 maar 10 maanden plat
06 jul 2017 7:00
Reizigers op de Hoekse Lijn moeten veel langer geduld hebben voordat ze de bus weer kunnen verruilen voor een railvoertuig. De bedoeling was dat de oude spoorlijn medio september in dienst zou komen als metrolijn. Maar dat wordt nu pas februari 2018. Tot die tijd moeten reizigers het doen met een tragere en minder comfortabele busverbinding.
Dat hebben de RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag bekend gemaakt. Eerder zijn de Zoetermeerstadslijn en de Hofpleinlijn al verbouwd. Net als toen blijkt de planning ook nu weer veel te optimistisch. De RET spreekt van onverwachte tegenvallers. “Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zijn enkele onverwachte tegenvallers opgetreden, enerzijds in de ondergrond en anderzijds in het spoorbeveiligingssysteem,” schrijft de RET in een verklaring.
Softwaretesten
Zo is in de grond meer bodemvervuiling en asbest aangetroffen dan verwacht. Ook zijn er oude en deels in gebruik zijnde kabels en leidingen van andere partijen aangetroffen. “Deze moesten eerst worden verwijderd of verlegd. Daarnaast is er een vertraging in de ontwikkeling van de spoorbeveiligingssoftware en vielen de eerste softwaretesten tegen. Hierdoor is de beveiliging niet op tijd klaar.”
Ombouw Hofpleinlijn en Zoetermeerstaslijn
Toen de Zoetermeerstadslijn en Hofplein werden omgebouwd van spoorlijn naar RandstadRail zorgde de spoorbeveiliging ook voor grote problemen. Bij de Zoetermeerstadslijn duurde het uiteindelijk niet 3 maar 17 maanden voordat de treinen vervangen konden worden door trams. Bij de Hofpleinlijn was de vertraging minder maar werd het verkeer op last van de inspectie na een aantal ontsporingen stilgelegd. De RET benadrukt nu dat de veiligheid voorop staat.
Extra spitsbussen
De RET zegt in een persbericht dat de hoogste prioriteit deze zomer uit gaat naar de ombouw, zodat bewoners langs de lijn vanaf september geen overlast meer ervaren van de werkzaamheden. Voor reizigers op de Hoekse Lijn betekent de nieuwe planning dat zij tot in februari 2018 zijn aangewezen op het vervangend busvervoer. Om de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken en het vervangend vervoer verder te optimaliseren, start de RET na de zomer met een proef waarbij doordeweeks extra spitsritten worden ingezet tussen Vlaardingen Centrum en Schiedam Centrum.
Hoekse Lijn
Vanaf 2014 werkt het projectbureau Hoekse Lijn van de gemeente Rotterdam in opdracht van de Vervoersautoriteit van de MRDH aan de ombouw van de Hoekse Lijn van trein- naar metroverbinding. Vanaf 3 april 2017 is de treindienst beëindigd en zijn de werkzaamheden voor de ombouw in een stroomversnelling gekomen.
Deze ‘tegenvaller’ verbaast niet echt. MRDH kampt al lang met overschrijdingen in tijd en geld. Een eenvoudig project als de vervanging van de Sebastiaansbrug in Delft ten behoeve van tramlijn 19 naar de TU zit in een jarenlange vertraging en oplevering van een nieuwe brug laat nog geruime tijd op zich wachten.
Hoe zit dat nu dan met de Vopak goederen aansluiting?
De software moet nog geschreven worden??? IS dat niet gewoon een standaardproduct waarin alleen de baan- en voertuigparameters moeten worden ingevuld.
Nieuw is in elk geval dat straks ook goederentreinen op één spoor kunnen rijden. En dan bedoel ik, dat kennen we niet bij andere metrolijnen (wel bij spoorlijnen),
Dat zal het wellicht ingewikkelder maken. Dan zou er ATB actief moeten zijn maar moet het metro-systeem de goederentreinen ook zien rijden.