fbpx

X 2000 – De Zweedse hogesnelheidstrein

De X 2000 is de Zweedse hogesnelheidstrein. De combortabele hogesnelheidstrein rijdt niet alleen binnen Zweden, maar ook van de Zweedse hoofdstad Stockholm naar de Deense hoofdstad Kopenhagen.

X 2000 bestaat sinds 1990. De trein is gemaakt door fabriant ADtranz. Aanvankelijk was de trein alleen uitgevoerd met eerste klas zitplaatsen. Sinds 1995 zijn de X 2000 treinen ook voorzien van een tweede klasse.

De Zweedse hogesnelheidstrein X 2000 kan een snelheid halen van ruim 200 kilometer per uur. De trein is uitgerust met een restauratierijtuig. Ook is internetten in de trein mogelijk. Om te kunnen internetten moet er wel betaald worden. De luxe treinen zijn tevens voorzien van stopcontacten.

De X 2000 heeft een positief effect gehad op de Zweedse Spoorwegen (SJ). Door de komst van deze kantelbaktrein, is het aantal reizigers fors gegroeid. De overheid heeft vervolgens geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur. Toch heeft de populairiteit van de X 2000 ook zijn keerzijde. Op een aantal trajecten is het aantal reizigers zo hard gegroeid, dat het spoorwegnetwerk druk is geworden waardoor de reistijd op een aantal trajecten is toegenomen.

De X 2000 treinen zijn te zien tussen onder andere:

  • Stockholm – Malmö – Kopenhagen
  • Stockholm – Götenborg
  • Stockholm – Gävle – Sundsvall
  • Stockholm – Östersund
  • Stockholm – Nässjö
  • Stockholm – Skövde

Wie vanuit Nederland per trein naar Zweden wilt, kan rechtstreeks per nachttrein reizen naar Kopenhagen, en vanuit daar reizen met de X2000 naar de Zweedse hoofdstad Stockholm. Lees meer over reizen van, naar en in Zweden >>.

Foto: SJ / Zweedse Spoorwegen

1 gedachte aan “X 2000 – De Zweedse hogesnelheidstrein”

  1. Leo Stam schreef:

    op welke site van de zweedse spoorwegen kan ik ticket boeken voor de X2000 van Nassjo naar Stockholm?
    Kan ik ook ter plaatse reserveren en boeken, bijv. enige dagen van tevoren.
    Ik kan me niet voorstellen dat deze trein die meerdere keren per dag naar Stockholm en vv rijdt altijd voor 100% vol is.

Reacties zijn gesloten.