X

Nieuwe ICNG biedt meer comfort. NS verwacht stijging klanttevredenheid

Nog even geduld, maar eind 2020 is het dan zover. Dan zullen de eerste nieuwe intercity’s van het type ICNG worden ingezet. De nieuwe treinen zullen de reiziger meer comfort bieden. Daardoor zal ook de klanttevredenheid stijgen, zo verwacht NS.

“Onze ervaring is dat de inzet van nieuwe treinen de klanttevredenheid verhoogt,” legt projectmanager ICNG Leontien Verkaik uit. “Dat hebben we ook gezien op plekken waar de FLIRT dit jaar is geïntroduceerd. We verwachten dat ook ICNG een positieve bijdrage levert aan de klanttevredenheid.”  En die verwachting lijkt niet ten onrechte. Ook op regionale lijnen is bijvoorbeeld de klanttevredenheid door inzet van nieuwe treinen gestegen.

Eerste indruk positief
De nieuwe treinen bieden reizigers ook meer gemak. Uiteraard zullen de ICNG-treinen voorzien zijn van wifi en stopcontacten en USB-poorten bij de stoelen. Maar ook van ruime rolstoelplekken. Op plekken waar reizigers tegenover elkaar kunnen zitten, is er een grote tafel. “De eerste indruk is positief” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Boven de zitplaatsen is er extra ruimte voor bagage. Dat is handig, want dat wordt nu vaak gemist. Wel stootten sommige mensen hun hoofd als ze opstonden,” aldus Van Kuijeren. De trein is opgedeeld in drie zones: stilte, werken en ontmoeten.

Stoelen
De stoelen bieden een goed comfort. “Deze stoel wijkt af die Alstom standaard aanbiedt,” zegt Verkaik. “We hebben in de aanbesteding afgedwongen dat er keuze moest zijn uit vier stoelfabrikanten. Geselecteerde reizigersgroepen hebben die stoelen beoordeeld. Daarnaast hebben we laten meewegen hoe eenvoudig een stoel bijvoorbeeld schoongemaakt of vervangen kan worden.”  In de 1e klasse zijn de stoelen zoals gebruikelijk ruimer. Maar er is ook een aantal andere kleine verschillen. Zo is er bij iedere 1e klas zitplek een stopcontact, terwijl de stopcontacten in de 2e klas gedeeld moeten worden. Ook is er een extra armleuning in de 1e klas.

Nog niet definitief
Met de mockup is nu in grote lijnen bekend hoe de trein eruit zal komen te zien. Maar nog niet alles ligt vast. Zo wordt overwogen om geen prullenbak meer aan te bieden bij iedere zitplek, maar een grote afvalbak op het balkon. Dat wordt bijvoorbeeld ook zo toegepast bij de nieuwe FLIRT Sprinters. Ook een aantal andere details wordt de komende periode onderzocht. Bijvoorbeeld of de plekken voor fietsen wel groot genoeg zijn.

Rolstoelen
Toegankelijkheid is een belangrijk issue bij de nieuwe trein. NS heeft in overleg met reizigersorganisaties bewust gekozen voor enkeldeks treinen, zodat minder valide reizigers ook echt in het rijtuig kunnen zitten. “Bij dubbeldekkers komen mensen met een rolstoel niet verder dan het balkon. In het buitenland zijn er gelijkvloerse dubbeldekstreinen. Maar in Nederland is dat door de hoogte van het perron niet mogelijk,” legt redacteur Hildebrand van Kuijeren uit. Bij elke deur in de trein komt er een uitschuiftrede en LED-verlichting. In de trein zijn er verder twee speciale rolstoelplekken.

Toiletten
Het meest opvallende onderdeel in de trein is misschien wel het toilet. Op de muur is een panoramafoto te zien van een ondergaande zon bij het strand. “Als je het toilet binnenstapt word je positief verrast,” vindt Van Kuijeren. “Het lijkt net alsof je in in een natuuromgeving binnenstapt.” Volgens RTL Nieuws is het toilet zelfs de favoriete plek van Hildebrand in de nieuwe trein. “Maar ik zit toch echt het liefst op een normale stoel hoor,” lacht Van Kuijeren.

Treinspotters
Sommige treinspotters moeten wennen aan de nieuwe trein. Er is al een petitie gestart waarin de trein “foeilelijk” wordt genoemd. De initiatiefnemers hebben zelfs zoveel moeite met de trein dat ze willen dat de trein niet doorgevoerd wordt. Maar de treinspotters krijgen weinig bijval. Slechts een enkeling heeft de petitie ondertekend. “Je kunt dit natuurlijk ook niet serieus nemen,” zegt Van Kuijeren. Volgens hem willen treinreizigers de nieuwe trein liever vandaag dan morgen.

25.000 zitplaatsen
In totaal worden er 79 nieuwe treinen gebouwd, die in totaal 25.000 zitplaatsen zullen tellen. Er zullen echter ook treinen verdwijnen. Zo zullen de ICR-rijtuigen (die nu worden ingezet bij o.a. Intercity Direct) aan de kant worden gezet. Daarnaast vervangt ICNG ook de oudste generatie Koplopers (ICMm). Alhoewel er ook zitplaatsen verdwijnen benadrukt NS dat er per saldo meer zitplaatsen zullen komen. De nieuwe treinorder bestaat uit zowel vijfdelige treinstellen (49) als achtdelige intercitytreinen (30).

Geduld
Voor treinreizigers is het nog even geduld hebben voordat ze met de nieuwe trein kunnen reizen. Vanaf december 2020 zullen ze als eerste worden ingezet tussen Amsterdam en Breda. Een jaar later zullen de nieuwe treinen ook worden ingezet tussen Den Haag en Eindhoven. In 2023 zullen de treinen ook op andere trajecten worden ingezet. Waar precies is nog onduidelijk. De Hanzelijn ligt voor de hand: op dat spoor rijden de treinen nu nog 140, terwijl het spoor geschikt is voor 200 kilometer per uur. Bovendien zijn de meeste intercity’s nu ook enkeldeks.

Bij de rolstoelplekken is er enorm veel ruimte.

De machinistencabine van de ICNG

Mockup van de nieuwe ICNG – Stefan Verkerk

Mockup van de nieuwe ICNG – Stefan Verkerk

This post was last modified on October 3, 2017, 10:09 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand):

Bekijk reacties

  • Die fietsplaats ziet er niet zo handig uit. Als er meerdere fietsen worden neergezet en de achterste moet er als eerste uit, krijg je hem er door die zij-wandjes maar moeilijk weg. Je moet dan één voor één de andere fietsen weghalen en daarna weer terugzetten. Het lijkt op de foto ook wat aan de smalle kant voor de lengte van een fiets. Of moeten de fietsen dwars in de trein staan? Een groot fietssymbool op de vloer is wel vooruitgang ten opzichte van alleen een minder opvallend symbooltje op de wand.

    • Eigenlijk is het beter om met die hinderlijke fietsen aan boord te stoppen. Er zijn veel meer reizigers (99,9%) die er last van hebben dan die er plezier van hebben (0,1%).

        • Wellicht eens in de trein kijken en zien hoeveel reizigers er zijn en hoeveel fietsen er aan boord komen. HEt is een voorziening zonder gebruikers. Maak er gewoon zitplaatsen en je hebt er iedere dag meer gebruikers (betalende passagiers).

      • Als gewone reiziger heb ik er geen last van, zodra er voldoende zitplekken zijn.

    • Het is wat aan de smalle kant, erkende ook NS. Dus mogelijk wordt dit nog bijgeschaafd.

  • De nieuwe IC trein ziet er fraai uit, hopelijk zijn de 1e klas stoelen ook verstelbaar.
    Qua inzet verwacht ik 5+5 op Den Haag Eindhoven (Venlo hopelijk) en 8 als intercity direct

  • Helaas, de fietsplaatsen zullen weer constant bezet zijn door zittende reizigers. Vervang svp de klapstoeltjes daar door van die balken die je billen net wat steun geven.

      • Niet op de fietsplekken. Daar hebben fietsers prioriteit, maar er zijn van die hufters, die niet willen/kunnen lezen.

        • Fietsen moeten gewoon uit treinen geweerd worden. De hele dag en de hele week. Dat scheelt zoveel gekloot en ergernis zoals fietsen op het perron. Fietsen brengt het maximale aso uit de berijders naar boven. Net als in Amsterdam op straat. HEt is gewoon hun natuur.
          Het promoten van fietsen is een policor houding bij een verdwaasd deel van de bevolking. En helaas gaan bedrijfsbestuurders daar in mee.

          • "Grote bek." Mij dunkt, dat degene die deze woorden bezigt in zijn reactie, de grootste heeft.

  • Waarom 2 ICNG voor de IC dienst Amsterdam-Brussel? Meerdere ICNG voor deze dienst is wel op zijn plaats. Geen gerangeer met de elloc op de eindpunten. Als onderscheid in roodgele uitvoering en met NS en NMBS logo

  • Ik heb ook gehoord dat NS van het TYPE ICNG (de nieuwe intercity) treinstellen gaat bestellen die naar Belgie en/of Duitsland bestellen. Dienstregeling 2021 gaat de nieuwe intercity (ICNG) rijden tussen Amsterdam Centraal-Breda Centraal, mogelijk in de dienstregeling 2022 gaat de nieuwe intercity (ICNG) tussen Den Haag Centraal-Eindhoven rijden. En elders in 2023 zullen de overige klassieke trajecten van de ICM het hierboven genoemde type vervangen. Maar de vraag luid: gaat NS ook nieuwe treinstellen bestellen om deze geschikt te maken om bij wijze van spreken naar Belgie en/of Duitsland te bestellen?
    Inmiddels heb ik begrepen NS 150 extra treinstellen gaat bestellen boven de 79 of 81 treinstellen die in 2021 en 2022 gaan rijden. Klopt dat? Kan het misschien dat de 150 extra treinstellen inbegrepen zijn om naar Belgie en/of Duitsland te rijden?

    • Nee, de 150 extra treinstellen zijn een optie die direct in het contract zijn meegenomen, maar waar op dit moment geen sprake van is. Dergelijke opties worden waren er ook bij SLT, maar zijn niet benut. Dus 81 momenteel, 79 voor Nederland, 2 ook geschikt voor Belgie. Het ligt voor de hand dat er nog een order komt voor meer treinen die in Belgie kunnen rijden, maar daar wordt later een besluit over genomen. In contract is de optie meegenomen om ook treinstellen te bestellen die geschikt zijn voor Duitsland, maar is nu niet in orde.

  • Als je de huidige order van 25.000 zitplaatsen (zonder de 2 extra stellen), zijnde 79 treinstellen met 485 bakken, extrapoleren naar de maximale omvang van de raamovereenkomst met 80.000 zitplaatsen, komt de voor de totale overeenkomst uit op plus minus 1552 bakken. In geval dat de rest van de raamovereenkomst in de zelfde verhouding door gebouwd wordt, omvat de raamovereenkomst maximaal 155 V-en en 95 VIII-en.

  • Jammer van de plakkerige kunstlederen stoelen. Warm en zweterig. Niks voor mij. Kijk eens naar andere landen, voortreffelijke zachte stoelen.

    • Tja, wie is er warm en zweterig in een trein met airco? Het zal toch aan uw fysiologie liggen en niet aan de bekleding.

    • Jaja, zonder ter plaatse geweest te zijn. In andere landen zijn de treininterierus altijd slechter dan in Nederland. Vooral in België, Duitsland en Frankrijk. Om over het Oostelijke Europa of UK maar niet te beginnen.

  • Voor de eersteklas-reiziger is er geen enkele reden tot vreugde. De eerste klas is wederom een aanfluiting. Waarom altijd maar weer van dat hard-zittende leer en daar ondertussen 70% bovenop de 2e las vragen. Ik vind dat je zo geen knollen voor citroenen kunt verkopen! Kijk anders hoe de SNCF hun 1e klas reizigers in de TGV en Corail-treinen verwelkomt (of neem het materieel uit de Hondekop weer terug) en neem desnoods dat concept over, (al dan niet wat aangepast op de lengte van de gemiddelde Nederlander (al kan ik met 1,86m prima in de 1e klas TGV zitten). Hier wordt door NS steeds maar weer dwangmatig het wiel opnieuw uitgevonden, hetgeen onnodig extra geld kost, terwijl je met overname van een concept het vrijgekomen geld aan andere zaken kunt besteden, ook NS kan een Euro maar één keer uitgeven, toch? Volgende keer toch maar een Stadler nemen, ipv een veredelde stoptrein-Coradia, dat is mijn dringende advies.

    • Heeft u de stoelen al getest? Persoonlijk vind ik de TGV 1e klas ook niet super bijzonder. Thalys Comfort 1 voegt tot december wel meer waarde toe (bredere zitplek + catering).
      Stadler FLIRT is natuurlijk ook zowel inzetbaar als Sprinter als Intercity. Kijk maar naar Noorwegen. Dus wat is het verschil? De stoelen komen van de zelfde leverancier die de ICMm stoelen heeft geleverd. Niemand hoeft overigens 1e klas te reizen, en buiten de spits zijn er best interessante 1e klas acties.

      • LOL. Niemand hoeft overigens 1e klas te reizen, en buiten de spits zijn er best interessante 1e klas acties.

        De 1e klas is verworden tot dure escape voor de 2e klas. Dat komt omdat er bij de 2e klas ten behoeve van winst zo veel is wegbezuinigd dat het daar alleen nog maar gaat om vervoerd worden. Bij de 1e klasse is daarbij ook bezuinigd op comfort en mag je blij zijn als je kan zitten. voor de rest hoef je bij de NS voor het peperdure kaartje in beide klasse geen service te verwachten. Niet in comfort van de stoelen laat staan beschikbare zitplek. De NS verkoopt knollen voor citroenen en ze komen er mee weg omdat de gemiddelde treinreiziger geen alternatief heeft. De NS gedraagt zich als metro tegen de prijs van luxe.