Home

Nieuwe ICNG biedt meer comfort. NS verwacht stijging klanttevredenheid

Nog even geduld, maar eind 2020 is het dan zover. Dan zullen de eerste nieuwe intercity’s van het type ICNG worden ingezet. De nieuwe treinen zullen de reiziger meer comfort bieden. Daardoor zal ook de klanttevredenheid stijgen, zo verwacht NS.

“Onze ervaring is dat de inzet van nieuwe treinen de klanttevredenheid verhoogt,” legt projectmanager ICNG Leontien Verkaik uit. “Dat hebben we ook gezien op plekken waar de FLIRT dit jaar is geïntroduceerd. We verwachten dat ook ICNG een positieve bijdrage levert aan de klanttevredenheid.”  En die verwachting lijkt niet ten onrechte. Ook op regionale lijnen is bijvoorbeeld de klanttevredenheid door inzet van nieuwe treinen gestegen.

Eerste indruk positief
De nieuwe treinen bieden reizigers ook meer gemak. Uiteraard zullen de ICNG-treinen voorzien zijn van wifi en stopcontacten en USB-poorten bij de stoelen. Maar ook van ruime rolstoelplekken. Op plekken waar reizigers tegenover elkaar kunnen zitten, is er een grote tafel. “De eerste indruk is positief” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Boven de zitplaatsen is er extra ruimte voor bagage. Dat is handig, want dat wordt nu vaak gemist. Wel stootten sommige mensen hun hoofd als ze opstonden,” aldus Van Kuijeren. De trein is opgedeeld in drie zones: stilte, werken en ontmoeten.

Stoelen
De stoelen bieden een goed comfort. “Deze stoel wijkt af die Alstom standaard aanbiedt,” zegt Verkaik. “We hebben in de aanbesteding afgedwongen dat er keuze moest zijn uit vier stoelfabrikanten. Geselecteerde reizigersgroepen hebben die stoelen beoordeeld. Daarnaast hebben we laten meewegen hoe eenvoudig een stoel bijvoorbeeld schoongemaakt of vervangen kan worden.”  In de 1e klasse zijn de stoelen zoals gebruikelijk ruimer. Maar er is ook een aantal andere kleine verschillen. Zo is er bij iedere 1e klas zitplek een stopcontact, terwijl de stopcontacten in de 2e klas gedeeld moeten worden. Ook is er een extra armleuning in de 1e klas.

Nog niet definitief
Met de mockup is nu in grote lijnen bekend hoe de trein eruit zal komen te zien. Maar nog niet alles ligt vast. Zo wordt overwogen om geen prullenbak meer aan te bieden bij iedere zitplek, maar een grote afvalbak op het balkon. Dat wordt bijvoorbeeld ook zo toegepast bij de nieuwe FLIRT Sprinters. Ook een aantal andere details wordt de komende periode onderzocht. Bijvoorbeeld of de plekken voor fietsen wel groot genoeg zijn.

Rolstoelen
Toegankelijkheid is een belangrijk issue bij de nieuwe trein. NS heeft in overleg met reizigersorganisaties bewust gekozen voor enkeldeks treinen, zodat minder valide reizigers ook echt in het rijtuig kunnen zitten. “Bij dubbeldekkers komen mensen met een rolstoel niet verder dan het balkon. In het buitenland zijn er gelijkvloerse dubbeldekstreinen. Maar in Nederland is dat door de hoogte van het perron niet mogelijk,” legt redacteur Hildebrand van Kuijeren uit. Bij elke deur in de trein komt er een uitschuiftrede en LED-verlichting. In de trein zijn er verder twee speciale rolstoelplekken.

Toiletten
Het meest opvallende onderdeel in de trein is misschien wel het toilet. Op de muur is een panoramafoto te zien van een ondergaande zon bij het strand. “Als je het toilet binnenstapt word je positief verrast,” vindt Van Kuijeren. “Het lijkt net alsof je in in een natuuromgeving binnenstapt.” Volgens RTL Nieuws is het toilet zelfs de favoriete plek van Hildebrand in de nieuwe trein. “Maar ik zit toch echt het liefst op een normale stoel hoor,” lacht Van Kuijeren.

Treinspotters
Sommige treinspotters moeten wennen aan de nieuwe trein. Er is al een petitie gestart waarin de trein “foeilelijk” wordt genoemd. De initiatiefnemers hebben zelfs zoveel moeite met de trein dat ze willen dat de trein niet doorgevoerd wordt. Maar de treinspotters krijgen weinig bijval. Slechts een enkeling heeft de petitie ondertekend. “Je kunt dit natuurlijk ook niet serieus nemen,” zegt Van Kuijeren. Volgens hem willen treinreizigers de nieuwe trein liever vandaag dan morgen.

25.000 zitplaatsen
In totaal worden er 79 nieuwe treinen gebouwd, die in totaal 25.000 zitplaatsen zullen tellen. Er zullen echter ook treinen verdwijnen. Zo zullen de ICR-rijtuigen (die nu worden ingezet bij o.a. Intercity Direct) aan de kant worden gezet. Daarnaast vervangt ICNG ook de oudste generatie Koplopers (ICMm). Alhoewel er ook zitplaatsen verdwijnen benadrukt NS dat er per saldo meer zitplaatsen zullen komen. De nieuwe treinorder bestaat uit zowel vijfdelige treinstellen (49) als achtdelige intercitytreinen (30).

Geduld
Voor treinreizigers is het nog even geduld hebben voordat ze met de nieuwe trein kunnen reizen. Vanaf december 2020 zullen ze als eerste worden ingezet tussen Amsterdam en Breda. Een jaar later zullen de nieuwe treinen ook worden ingezet tussen Den Haag en Eindhoven. In 2023 zullen de treinen ook op andere trajecten worden ingezet. Waar precies is nog onduidelijk. De Hanzelijn ligt voor de hand: op dat spoor rijden de treinen nu nog 140, terwijl het spoor geschikt is voor 200 kilometer per uur. Bovendien zijn de meeste intercity’s nu ook enkeldeks.

Bij de rolstoelplekken is er enorm veel ruimte.

De machinistencabine van de ICNG

Mockup van de nieuwe ICNG – Stefan Verkerk

Mockup van de nieuwe ICNG – Stefan Verkerk

This post was last modified on 19 december 2020 11:06

Share

Recent Posts

Treinen sloegen vorig jaar bijna 2800 keer station over

Treinen van NS zijn vorig jaar 2788 keer voorbijgereden aan een station waar ze eigenlijk…

2 dagen terug

Oudste Koploper maakt afscheidsrondje dwars door Nederland

Vrijdag is de laatste dag dat NS ICMm-treinstel 4011 inzet. De Koploper reed al sinds…

4 dagen terug

Tsjechische trein vertrekt zonder machinist en ontspoort, geen gewonden

Bij het Tsjechische dorpje Klínec, zo'n twintig kilometer ten zuiden van hoofdstad Praag, is donderdagmiddag…

5 dagen terug

Conducteur mishandeld in Purmerend: jongens van 13 en 14 aangehouden

Twee jongens van 13 en 14 jaar zijn dinsdagavond aangehouden voor de mishandeling van een…

6 dagen terug

Alle Eurostar-treinen moeten in 2030 op duurzame energie rijden

Eurostar wil alle treinen in 2030 volledig op hernieuwbare energie laten rijden. In Nederland is…

1 week terug

ProRail sluit in zes jaar 150 onbewaakte spoorwegovergangen, nog 28 over

Op 150 locaties in Nederland zijn de afgelopen jaren onbewaakte spoorwegovergangen gesloten of alsnog beveiligd.…

1 week terug