Nieuws

NS ziet 17% meer ICE-reizen

NS International heeft vorig jaar maar liefst 17 procent meer boekingen gekregen voor de ICE. De groei is volgens NS te danken aan een extra ICE-trein tussen Nederland en Duitsland.

De extra ICE-trein rijdt sinds december 2016 en compenseert het verdwijnen van de CiyNightLine Amsterdam – Basel/München. Die trein nam in het laatste jaar ook korte-afstandsreizigers mee, bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Düsseldorf. Die reizigers zijn nu overgestapt naar de ICE, wat de groei deels verklaart. Maar dat is niet de volledige reden. De extra ICE creëert ook nieuwe vraag.

ICE 105: +30% meer reizigers

Zo rijdt de ICE Amsterdam – Basel (v. 8:02, ICE 105) sinds december 2016 met een tweede stel. Specifiek op die trein is het aantal reizigers vervolgens 30% gegroeid, dus bovengemiddeld. “In onze piekmaanden juli en augustus vervoeren we inmiddels meer dan 140.000 passagiers per maand,” zegt NS-woordvoerder Ton Boon. Hij heeft alleen cijfers van mensen die bij NS boeken, de trein is ook te boeken bij bijvoorbeeld Deutsche Bahn. Maar, zegt Boon: “Op deze verbinding zijn wij marktleider.”

Ieder uur naar Keulen

NS International directeur Marjon Kaper vertelde twee jaar geleden in de toekomst ieder uur een snelle trein tussen Amsterdam en Keulen te willen, bijvoorbeeld door naast de ICE een intercity te introduceren. Die wens heeft NS International nog steeds. Voorlopig zit dat er nog niet in, zegt alliantiemanager Jasper Iddink van NS International. Er wordt in Duitsland gewerkt aan een derde spoor Emmerich – Oberhausen. Dat spoor zal naar verwachting in 2022 gereed komen. Iddink: “Nadat het derde spoor gereed is, willen we doorgroeien naar een uurdienst tussen Amsterdam en Keulen.”

Intercity logische keuze

De ICE’s naar Frankfurt zullen gewoon blijven bestaan, maar de extra treinen zullen waarschijnlijk intercity’s worden. “Omdat op dat traject geen HSL ligt, is het natuurlijk zonde om dat met hogesnelheidstreinen te doen,” legt Iddink uit. Hij vervolgt: “Die komen op dat stuk niet tot hun recht. Inzet van intercity’s zal in zo’n geval dus logisch zijn.”

Trein Berlijn

Iddink vertelde vorige week al aan Treinreiziger.nl dat NS en Deutsche Bahn werken aan een snellere verbinding naar Berlijn. De infrastructuur blijft weliswaar ongewijzigd, maar vanaf 2020 of later moet er tijd gewonnen worden door bijvoorbeeld geen locomotief meer te wisselen aan de grens. Daardoor wordt al snel tien minuten gewonnen. Ook wil NS en DB de trein naar Berlijn sneller maken door de trein minder vaak te laten stoppen.

This post was last modified on 12 februari 2020 12:29

Share

Recent Posts

Conducteur mishandeld in Purmerend: jongens van 13 en 14 aangehouden

Twee jongens van 13 en 14 jaar zijn dinsdagavond aangehouden voor de mishandeling van een…

60 minuten terug

Alle Eurostar-treinen moeten in 2030 op duurzame energie rijden

Eurostar wil alle treinen in 2030 volledig op hernieuwbare energie laten rijden. In Nederland is…

1 dag terug

ProRail sluit in zes jaar 150 onbewaakte spoorwegovergangen, nog 28 over

Op 150 locaties in Nederland zijn de afgelopen jaren onbewaakte spoorwegovergangen gesloten of alsnog beveiligd.…

3 dagen terug

Limburgse Staten stemmen in met deels gratis ov voor minima

De Provinciale Staten van Limburg hebben ingestemd met een plan om mensen met een minimuminkomen…

3 dagen terug

Tot 2032 geen volwaardige intercity Eindhoven – Aken (of alleen in de dagranden)

Een volwaardige intercity-verbinding tussen Eindhoven en Aken is op dit moment niet mogelijk, stelt de…

3 dagen terug

Met de trein op vakantie? Houd dan rekening met werkzaamheden

Deze zomer wordt er meer dan ooit gewerkt aan het spoor, merkt Treinreiziger.nl op. Van…

5 dagen terug