fbpx

Rover kritisch op test spoorboekloos treinen

21 jun 2017 13:51

NS en ProRail hebben aangekondigd dat zij vanaf september elke woensdag een tienminutendienst met Intercity’s tussen Eindhoven en Amsterdam zullen testen. Reizigers zullen daardoor elke woensdag een andere dienstregeling treffen dan normaal, ook buiten het testgebied. Gebruikers van Sprinters, Intercity’s en de ICE moeten er rekening mee houden dat hun trein op woensdag eerder of later kan vertrekken en dat sommige aansluitingen mogelijk vervallen. 

“Als NS en ProRail menen dat het vooraf testen van een kritieke dienstregelingwijziging noodzakelijk is, zal Rover dat niet tegenspreken. We zien immers niet graag grote aanloopproblemen. Maar was eerder testen niet beter geweest, zodat er meer tijd was voordat de nieuwe dienstregeling start?” vraagt reizigersvereniging Rover zich af. Ook de keuze om een test te laten beginnen in de drukste periode van het jaar, vindt de reizigersorganisatie niet slim.

“We vinden dat NS en ProRail veel vragen van het aanpassingsvermogen van met name de dagelijkse reizigers, met 28 verandermomenten tot het eind van het jaar. Reizigers moeten hierover heel goed worden geïnformeerd” zegt de vereniging verder. “Een supermarkt zal het niet snel in zijn hoofd halen om een deel van de producten elke woensdag in andere schappen te leggen dan op andere dagen van de week, met de oproep: ‘Voor een nóg betere winkelervaring in de toekomst. Raadpleeg dagelijks uw winkelindelingsplanner.”

Eerder wees Rover er al op dat sommige reizigers er bijna 20 minuten langer onderweg zullen zijn. Dat komt omdat sommige aansluitingen slechter worden, omdat in de rest van Nederland de frequentie niet omhoog gaat.

2 gedachten aan “Rover kritisch op test spoorboekloos treinen”

  1. Eduard de Jong schreef:

    Tussen Amsterdam Bijlmer en Utrecht Centraal rijden nu 8 Intercity treinen per uur. Dat worden er dus 10, per saldo 2 per uur meer. Geen spectaculaire verbetering dus. Waar komen overigens die treinstellen voor de twee extra Intercity’s vandaan? Die worden zonder twijfel onttrokken aan bestaande treinen, ofwel op het traject Amsterdam-Eindhoven, ofwel aan treinen elders in het land. Welke reizigers worden werkelijk beter van deze bescheiden frequentieverhoging, en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen capaciteitsverhoging. Hoeveel zitplaatsen per uur komen er per saldo bij? Gevreesd moet worden, dat dit de zoveelste luchtbel is van NS in eendrachtige samenwerking met spoorbaas ProRail.

  2. lezer schreef:

    Ik ben zelf benieuwd: Nederland zit in de kopgroep met hoge frequenties. Sinds spoorslag ’70 had Amsterstam-Utrecht al het gemak van een kwartierdienst. Vanaf de jaren ’90 is dit stapsgewijs uitgebreid naar andere trajecten, op veel trajecten weet men niet beter dan dat een kwartierdienst vanzelfsprekend is. Een veel efficientere manier om de reistijd te verkorten dan bijvoorbeeld de maximumsnelheid verhogen. Dit is een stap in het onbekende maar het kan goed uitpakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *