fbpx

Spoor Hamont – Budel – Weert weer in gebruik

15 jan 2018 9:32

Tussen Budel en Weert zullen bewoners weer moeten gaan wennen aan de trein. Jarenlang reden er vrijwel geen treinen, maar sinds vorige week rijden er weer goederentreinen over het spoor. 

De goederentrein komt uit België en maakt gebruik van de verbinding Hamont – Budel – Weert. Om buurtbewoners en weggebruikers te laten wennen zal de machinist tijdens zijn eerste paar ritten stapvoets rijden en claxonneren, kondigde spoorbeheerder ProRail vorige week aan. De spoorlijn maakt onderdeel uit van de IJzeren Rijn.

De goederenvervoerder is van plan regelmatig treinen te gaan inzetten. Er is op dit moment toestemming voor tien ritten per week maar vooralsnog zal de vervoerder zich beperken tot twee ritten per week, is de verwachting. Wie de vervoerder is, maakt ProRail niet bekend.

Over maatregelen op een onbeveiligde overweg in Budel-Schoot vinden nog gesprekken plaats. Als het aan ProRail ligt verdwijnt de overweg. “Maar daar beslissen we niet alleen over,” aldus een woordvoerder. Mogelijk gaan in de toekomst nog veel meer treinen van het spoor gebruik maken: in het regeerakkoord is opgenomen dat Weert – Hamont ook weer geopend moet worden voor reizigerstreinen.

31 gedachten aan “Spoor Hamont – Budel – Weert weer in gebruik”

  1. Anoniem schreef:

    IC Weert-Antwerpen! Ik zeg JA!

    1. Martijn schreef:

      De NMBS rijdt inmiddels al door naar Hamont, net over de grens, met de IC, dus moet alleen nog dat stukje doortrekken. De IC komt daar om 38 over het uur aan en vertrekt weer om 21. Je zou toch denken dat je in die tijd wel op en neer naar Weert kan rijden?

      1. Rian van der Borgt schreef:

        Voor een zinvolle dienstregeling moet eerst de snelheid aan Nederlandse kant omhoog: dat is nu 40 km/h.
        De provincie Limburg heeft dit traject op de agenda staan dus het zal er waarschijnlijk wel van komen over een aantal jaren.

        1. Anoniem schreef:

          Gezien de lange keertijd in Hamont is de snelheid tussen Weert en Hamont niet zo’n urgent issue. Je kunt het wat verhogen maar de tijdwinst zal niet veel meer dan 1 of 2 minuten zijn.

    2. Tim schreef:

      Een IC op dit traject is totale kolder.

      1. Vlaams Blokker (Eigen volk Eerst!) schreef:

        In Vlaanderen is de trein naar Hamont al een IC.
        Het traject na Mol rijdt de Intercity als Lokaaltrein en stopt op ieder station.

  2. Dries Molenaar schreef:

    Goed zo, nu de rest van de IJzeren Rijn ook nog. Hoe moeilijk kan het zijn? Het spoor is zo verwaarloosd dat het opnieuw aangelegd moet worden maar dat kan geen beletsel zijn. Ook zullen de kleine overwegen zoveel mogelijk moeten verdwijnen.
    Dieren hebben geen last van een goederenlijn. De bezwaren komen gewoon van de mensen die altijd overal tegen zijn en ieder argument er bij halen.

    1. Bert Sitters schreef:

      In Roermond zijn wel huizen gebouwd pal naast het voormalige spoor vanuit hèt vooruitzicht dat er nooit meer treinen zullen rijden.

      1. De Leeuw schreef:

        Dat weet je pas zeker als de rails is weggehaald, dus blijft het eigen risico van diegenen die naast een spoorlijn zijn gaan wonen.

        1. Bert Sitters schreef:

          @ De Leeuw, dat is veel te kort door de bocht. NS (was nog uit de tijd van vóór ProRail) heeft destijds alles weggehaald, behalve de rails, en tegen de gemeente Roermond geuit. Plan hier rustig nieuwe woningen pal tegen de voormalige IJzeren Rijn aan, want hier zullen nooit geen treinen meer rijden.
          Een meer logische variant zou zijn ten noorden van Roermond langs de N280 naar de Duitse grens en dan langs de Autobahn 50 naar Dusseldorp.

        2. Vlaams Blokker schreef:

          Het risico van de Gemeente Roermond en projectontwikkelaars. Helaas zijn die woningen ook nog vrij jong (+-1995 en nieuwer) waardoor er een financiele strop dreigt.

      2. Johan schreef:

        Toch meent 9292 nog steeds dat wanneer je als vertrek- of aankomstpunt “station” typt op hun website, het meest waarschijnlijke station dat je bedoelt Vlodrop zal zijn (langs de IJzeren Rijn). Dat is de eerste aanvul-suggestie.

        1. Gerben Vos schreef:

          Vlodrop-Station is de enige Nederlandse plaatsnaam met “station” erin.

      3. Tim schreef:

        Dat is dus een beetje dom.

      4. dries molenaar schreef:

        Dat vooruitzicht is nooit door een overheid gegeven en bovendien zou je dit bij nieuw spoor ook hebben. Maar zo lang dat elders doet het er niet toe.

    2. Anoniem schreef:

      Wat overal problemen mee?in budel-schoot wonen mensen met hun achtertuin pal langs het spoor hoezo geen probleem

      1. Tim schreef:

        Bij mij voor de deur is er ook een drukke weg.

    3. Nico schreef:

      Mensen die overal tegen zijn….je woond zeker zelf niet aan de ijzeren rijn ik wel …gevolg gederft woongenot waardevermindering van mijn huis en chemisch rommel achter mijn huis door u

  3. S. schreef:

    Vervoerder is Lineas volgens mij, Green Xpress treintje naar Lutterade.

  4. GJ de Groot schreef:

    Het spoor ligt er krachtens een internationaal verdrag. Lekker makkelijk als een particulier dan zou kunnen zeggen dat de gemeente haar gang zou kunnen gaan met woningbouw. Kortom een kansloze affaire voor de woningeigenaren om het gebruik van het spoor tegen te houden. Hun rest een – dubieuze? – claim tegen de gemeente.

  5. Barry schreef:

    Ik snap best dat mensen het geluid van een trein of ieder ander voertuig vervelend vinden, maar diezelfde mensen vergeten dat ze vaak óók dagelijks bij een ander in de buurt lawaai met hun auto maken! Dus niet zo zeuren hóór.

    1. Bert Sitters schreef:

      @Barry, niet zo gemakkelijk als zeuren definieren. Weet je wat dat betekent als met een zekere regelmaat een zware goederentrein door je achtertuin dendert?
      In Roermond is de A73 voor een deel in een tunnel aangelegd. Als de Belgen perse een IJzeren Rijn via Roermond willen, laten ze dan ook aan de omwonenden denken en met geld over de brug komen met oplossingen. De IJzeren Rijn is puur in het belang van de haven van Antwerpen. Bij de variant via de oude lijn langs Vlodrop onstaat ook nog een knelpunt op station Roermond, waar een slot gevonden moet worden voor alle goederentreinen tussen de passagierstreinen.

      1. Bert Sitters schreef:

        Krijgen we dit te horen via de luidsprekers in de trein op het station Roermond?
        “We moeten helaas even wachten met vetrek op een passerende goederentrein.”
        Even later: “U heeft gemerkt dat we minder snel rijden dan gebruikelijk. Dit komt door de goederentrein die voor ons zit.”
        Daarna: “We staan stil, omdat de goederentrein voor ons defect is. We gaan terug naar Roermond. Wij adviseren u om via Venlo naar Eindhoven te reizen. Vergeet u in Roermond niet uit te checken bij NS en in te checken bij de andere vervoerder.”

        1. Tim schreef:

          Die goederentreinen rijden bezuiden Weert nu ook al. Alleen gaan ze straks naar Antwerpen in plaats van naar Rotterdam.

        2. dries molenaar schreef:

          Onzin, de treinen gaan alleen maar naar Antwerpen. Alleen rijden ze door Nederland over een kortere route en krijgen wij er ook nog wat geld van.

  6. Harry schreef:

    Verwacht bij een dergelijk artikel wel een (spoornet)kaart.

  7. Barry schreef:

    Beste Bert, ik woon zelf bij een militair vliegveld en ik vind dat die herrie ook irritant, maar het is nu eenmaal zo. Je kan het je zelf zo lastig maken als je zelf wil! Daar komt bij dat je nu eenmaal aan een spoorlijn woont of die nu in gebruik is of niet. Tot 1991 was die lijn open en klaagden de bewoners ook niet zo als nu… En toen reden er wel wat meer treinen dan die paar treinen die nu gaan rijden. Daar komt nog bij dat de snelheid Max 40km/h is dus (razen) zal die trein zeker niet gaan doen. Vraag anders om een geluidswal bij de gemeente of ProRail, daar hebben we er nog niet zoveel van in Nederland…

  8. Barry schreef:

    Ik vraag me trouwens ook af waar de berichten over langzaamrijdende vrachtwagens blijven? Dat is ook een grote ergernis maar daar hoor ik niemand over! Stel er rijden 4 treinen per dag over die lijn, dat zijn dus ongeveer 240 lawaaierige en stinkende vrachtwagens minder op de weg. En blijft er nog 20 uur stilte in uw achtertuin over! Positief toch?

  9. Gert R schreef:

    Havenlobby Antwerpen wil persé deze verbinding naar het Roergebied heropenen, gebaseerd op internationaal verdrag om de lijn open te moeten houden, ook langs Roermond. Om geluidsredenen zijn steden en provincies tegen, milieuorganisaties om de ekologie van de Meijnweg, de Nederlandse staat om de concurrentie met Rotterdam. De Belgen zetten druk op de ketel. Beste wisselgeld met België lijkt me: Nederland steunt België: áls het Europees parlement alleen nog maar in Brussel en niet meer in Straatsburg bijeenkomt mag de IJzeren Rijn rijden (=Sint Juttemis).

    1. dries molenaar schreef:

      Stroman redenering. Er is niets mis met Antwerpen dat meer spoor in de goede richting wil gebruiken.

  10. bjorn pellens schreef:

    juli zijn verplicht om stoom kabels te zetten
    op sporr lijn buddel weert

Reacties zijn gesloten.