In 2021 gaan er een fractie meer reizigerstreinen rijden. Dat heeft spoorbeheerder ProRail vandaag bekend gemaakt. Het gaat om 2.172.187 ritten van in totaal dertig vervoerders, tegenover 2.169.401 treinritten dit jaar. Dat zijn er dus 2786 meer.
ProRail verdeelt ieder jaar de capaciteit op het spoor onder alle vervoerders op het Nederlandse spoor. De meeste spoorvervoerders hebben begin dit jaar, nog voordat de coronacrisis uitbarstte, hun dienstregeling voorstel voor 2021 uitgewerkt. Bij NS veranderd er zeer weinig. Bij Arriva gaat alsnog de tweede sneltrein rijden tussen Groningen en Leeuwarden, eerder was deze voorzien voor de dienstregeling van 2020. De dienstregeling van de sneltrein wordt ook aangepast, één sneltrein gaat stoppen in Feanwâlden en Buitenpost en de andere sneltrein stopt ieder uur in Feanwâlden en Zuidhorn, weet de Leeuwarder Courant.
Volgens de provincie Fryslân lijkt het de beste en meest gewenste optie om de extra stops in Feanwâlden en Zuidhorn te laten plaatsvinden. Per uur rijdt de eerste sneltrein dan van Leeuwarden, via Feanwâlden en Buitenpost naar Groningen en de tweede sneltrein van Leeuwarden, via Feanwâlden en Zuidhorn naar Groningen.
Ook tussen Groningen en Winschoten komen er treinen bij. Hier worden er sneltreinen in de spits geïntroduceerd.
Vanaf 13 december 2020, de datum dat de dienstregeling 2021 in gaat, zal ook de nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck gaan rijden. Dit zorgt voor dagelijks twee extra ritten op het Nederlandse spoor.
Bij NS zijn er nog een paar kleine wijzigingen. Zo wordt de trein naar Berlijn een paar keer per dag tien minuten versnelt. Dat gaat wel ten kosten van een overstap in Weesp. Daarnaast wordt er in Baarn een aansluiting verbeterd. In Geldermalsen is er ook een verbeterde aansluiting, maar deze is recentelijk al in de dienstregeling doorgevoerd.
Spoorbeheerder ProRail is trots dat het aantal treinritten groeit, ondanks de coronacrisis. “Ik heb heel veel respect voor zowel de reizigers- als de goederenvervoerders” zegt John Voppen, directeur van ProRail. De topman wijst erop dat nu er veel minder mensen met de trein nemen, en ook de vraag naar goederenvervoer is ingezakt.
“We zien nu gelukkig dat ook in 2021 het hele spoor weer is volgepland. Daarom is het essentieel dat we blijven investeren zodat we onze spoorinfrastructuur kunnen blijven verbeteren om het drukst bereden spoor van Europa in gang te houden” stelt Voppen. “Zeker op het gebied van de infrastructuur voor het spoorgoederenvervoer hebben we een flinke inhaalslag te maken.”
Voor de jaardienstregeling van het goederenvervoer zijn 98.824 treinritten aangevraagd, 6480 minder dan voor 2020. ProRail denkt ook daar uiteindelijk wel op hetzelfde niveau uit te komen als dit jaar. “Voor de goederenvervoerders is het lastiger om een jaar vooruit aan te geven wanneer zij denken te gaan rijden. Zo zijn zij ook vaak afhankelijk van verladers in de havens. Hierdoor dienen deze vervoerders ook gedurende het jaar op kortere termijn een aanvraag in voor een treinrit”, aldus de spoorbeheerder. En andersom is ook mogelijk: aangevraagde treinpaden worden lang niet altijd gebruikt.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
This post was last modified on 26 augustus 2020 10:45
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…
De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…