fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Vlissingen krijgt directe trein naar Zwolle

Zeeland en Noord-Brabant worden vanaf dienstregeling 2026 beter met elkaar verbonden. NS gaat de huidige treinverbinding tussen Zwolle en Roosendaal eens per uur doortrekken naar Vlissingen. Dat is de uitkomst van nieuwe afspraken tussen de Provincie Zeeland, NS, spoorbeheerder ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De afspraken zijn onderdeel van het compensatiepakket ‘Wind in de Zeilen’ voor het niet realiseren van een marinierskazerne in Vlissingen. In feite wordt de huidige Sprinter Vlissingen – Roosendaal gekoppeld aan de intercity Roosendaal – Zwolle. Nu geven beide treinen formeel aansluiting op elkaar, maar in de praktijk gaat die aansluiting vaak verloren.

Verbeteren bereikbaarheid Zeeland

De provincie Zeeland zette zich al langer in voor een directe verbinding met Breda, Tilburg, Den Bosch en verder. Gedeputeerde Harry van der Maas (Openbaar Vervoer) is dan ook erg blij met de toezegging: “We zijn enorm tevreden met deze directe verbinding. Wie nu tussen Zeeland en Brabant reist, moet altijd overstappen op Roosendaal en regelmatig bleek het lastig om die overstap te halen. Voor ons is de nieuwe rechtstreekse treinverbinding een grote verbetering voor de bereikbaarheid van Zeeland.”

Wouter Koolmees, president-directeur NS: “Het openbaar vervoer heeft een belangrijke rol om Nederland duurzaam bereikbaar te houden. Daarom verbinden onze treinen steden, regio’s en provincies met elkaar. Vanaf 2025 krijgen Vlissingen en Breda een directe verbinding. Die treindienst is een grote stap in het verbeteren van de bereikbaarheid van Zeeland.”

Amsterdam – Vlissingen blijft

Treinreiziger.nl meldde in 2016 dat de reistijd tussen Amsterdam en Zeeland in der loop der tijd 26 minuten langzamer was geworden. Maar de afgelopen jaren is daar verandering ingekomen. In 2017 door de introductie van een spits-intercity, en sinds de dienstregeling van 2022 dankzij een permanente versnelde trein. Sindsdien rijdt er ook een Sprinter tussen Vlissingen en Roosendaal.

De trein Vlissingen – Amsterdam blijft ook in 2026 twee maal per uur bestaan. De directe trein Vlissingen – Zwolle blijft in elk geval voor drie jaar, en wordt vervolgens geëvalueerd. De trein stopt na Roosendaal onder andere in Breda, Tilburg, Den Bosch, Nijmegen en Arnhem.

4.5 11 stemmen
Artikel waardering
57 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johannes
5 maanden geleden

Oude tijden herleven.
Jarenlang was er een doorgaande trein Zwolle – Vlissingen v.v. Tot deze ineens werd ingekort tot Zwolle – Roosendaal. Fijn dat de directe verbinding weer terug komt.

Baardstaart
5 maanden geleden
Antwoord aan  Johannes

Ze hadden het ook nog een aantal jaren ingekort van Roosendaal-Arnhem en een losse IC Nijnmegen-Zwolle. Na een paar jaar waren ze van dit plan genezen en om de dienstregeling te fixen werd het IC met stoptrein tussen Arnhem en Nijmegen en daarna volledige IC.

Blij nu te vernemen dat de volledige lijn Vlissingen – Zwolle weer in ere hersteld wordt. Ook zal het weer een deel stoptrein (Breda – Vlissingen) zijn; net als vroeger (Stoptrein tot Vlissigen – Nijmegen).

Robert Wagenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

is dat echt waar? Dan is er dus nog steeds geen snelle verbinding tussen Brabant Vlissingen/Middelburg. Dan verlies je wat je in de overstap wint weer door de extra stops. In de krant zie ik dit niet genoemd. Heb je daar een link voor?

Laatst bewerkt op 5 maanden geleden door Robert Wagenaar
Berg
5 maanden geleden

Eerst naar Arnhem en dan Nijmegen, da’s uniek….

Arie
5 maanden geleden

De snelste manier van Zwolle naar Zeeland blijft natuurlijk nog steeds via Rotterdam In plaats van de ‘stoptrein’ via Arnhem die 23 x stopt. Reistijd tussen Zeeland en Randstad zou nog korter kunnen als ten zuiden van Lage Zwaluw een verbinding wordt gemaakt met de HSL en via de Hsl wordt gereden. Omdat de Hsl links rijdt en het gewone spoor rechts is zo’n aansluiting relatief simpel te maken zonder extra viaducten.

Gert-Jan Hondelink
5 maanden geleden
Antwoord aan  Arie

Een simpele aansluiting ten zuiden van Lage Zwaluwe tussen de conventionele spoorlijn en de HSL is slechts in één richting van toepassing; in omgekeerde richting is nog steeds een viaduct nodig.

Michiel
5 maanden geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

Ik vermoed dat Arie denkt aan een verbindingsboog Roosendaal -> HSL die direct na de onderdoorgang van de A16 aftakt en op het linker HSL spoor aansluit en een verbindingsboog HSL -> Roosendaal tussen station Lage Zwaluwe en de ongelijkvloerse kruising met de HSL. Dan heb je inderdaad geen extra viaducten nodig, maar zoals ik hieronder al schreef is de ruimte voor die boog Roosendaal -> HSL erg kort en gaat dat waarschijnlijk niet passen. Ook zou je dan wissels in een boog moeten aanleggen en daar houd ProRail ook niet van.

Gert-Jan Hondelink
5 maanden geleden
Antwoord aan  Michiel

Je hebt gelijk. Ik had over het hoofd gezien dat de spoorlijn Zlw-Rsd onder de HSL wordt doorgevoerd. Zoals Dries hieronder opmerkt had ik eerst even de kaart moeten bekijken.

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

Kijk gewoon naar google maps luchtfoto’s. Het is een oud idee, men kan zo beginnen. Het spoor in Zeeland en Brabant verbeteren is dan ook wel nuttig. Lekker met 160km/h door de provincie. Daar de boot naar Engeland.

Overigens, bij Amsterdam CS wordt een bestaand viaduct vervangen voor 500 miljoen. Het blijft een oude boel. Dan kan wat werk bij Lage Zwaluwe voor 50 miljoen geenprobleem zijn.

Laatst bewerkt op 5 maanden geleden door Dries Molenaar
Silvia
5 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De boot naar Engeland vanuit Zeeland is al meer dan 15 jaar geen optie meer. Maar rechtstreeks naar oosten/noorden van nederland ,
Ideaal

Michiel
5 maanden geleden
Antwoord aan  Arie

Dat zonder viaducten zal moeilijk worden, de afstand tussen de kruising met de A16 en de HSL is erg krap om het hoogteverschil te overbruggen en al helemaal te kort voor de benodigde spanningssluis.

Klaas-Jozef
5 maanden geleden
Antwoord aan  Arie

Van Zwolle naar Vlissingen is in de huidige dienstregeling over Arnhem ongeveer drie uur & drie kwartier.
Over R’dam is het op het hele uur een kwartier korter, maar op het halve uur net zolang – of andersom , doet er niet toe. Maar over R’dam is de overstaptijd wel wat rianter, nominaal >20’
Voor mensen vanaf Deventer, of nog verder achter Zwolle, is er natuurlijk wel winst. Namelijk het afschrappen van een gevoelige overstap.
Mensen vanaf boven Zwolle kunnen (& doen dat ook) natuurlijk net als nu overstappen in R’dam ipv Zwolle.
Op de doorgaande trein Zwolle-Vlissingen (later ingekort) reed/rijdt(?) trouwens vaak het oudste materieel 😒 – rustig boekje lezen was er niet altijd bij 😒

Wim Lubbers
5 maanden geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Zwolle-Vlissingen werd door Rover altijd de Schrootlijn genoemd.

Klaas-Jozef
5 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

zo heb ik dat ook altijd ervaren 😒

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

hoezo, en welk deel is dat? Het zijn meerdere spoorlijnen.

Baardstaart
5 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Vroeger was dat een rechtstreekse trein en later werd dat Roosendaal – Zwolle. Daar werd idd het oude NS materiaal opgereden. En ook oude gehuurde wagons gebruikt zoals oude Belgische M2 wagons.
https://nl.wikipedia.org/wiki/M2_(spoorwegrijtuig)

Baardstaart
5 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Klopt.

Ook afgeragde Belgische wagons waren op een gegeven moment een welgeziene gast op deze lijn.

Wanneer de nieuwe (V)IRM op deze lijn werd geintroduceerd ipv het versleten net niet museum materiaal werd er kwistig door de NS geflyerd dat dat NS met fonkelnieuwe (V)IRM’s op deze lijn gaan rijden.

Was trouwens een gemiste kans om het spoorwegmuseum aan deze lijn te vestigen. 😉

Hanzeboog
5 maanden geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Op NS Reisplanner zullen de meeste reizigers aangeven dat ze de snelste optie willen.

Dat is dan voor degenen die bijvoorbeeld van Vlissingen naar Zwolle willen. En dat is dan via een overstap in Rotterdam Centraal. En daarna de IC via Amersfoort, Zwolle (Groningen/Leeuwarden).

En op termijn via HSL als de ICNG worden doorgetrokken naar Groningen en Leeuwarden.

De Ijssellijn is meer bedoeld voor kortere ritten. Heb zelf ervaren dat bijna niemand geheel tussen begin – en eindpunt tussen Zwolle – Roosendaal reisde.

Silvia
5 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik zou zeker kiezen voor de minste overstappen,

Sander
5 maanden geleden
Antwoord aan  Silvia

Ik denk dat heel veel mensen liever een trein zonder overstap nemen, zelfs als dat een wat langere reistijd betekent.

Willem
5 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Zelfs Den Bosch – Zwolle is sneller via Utrecht.

lezer
5 maanden geleden
Antwoord aan  Willem

Zeer weinig stops, en 140 km/h tussen Utrecht en Zwolle (i.p.v. 130 km/h of minder).

Joost2
5 maanden geleden

Ik hoop wel dat deze verlenging niet leidt tot een verslechtering van de punctualiteit.

Wim Lubbers
5 maanden geleden

Quote: “Treinreiziger.nl meldde in 2016 dat de reistijd tussen Amsterdam en Zeeland in der loop der tijd 26 minuten langzamer was geworden”
Ook die kant op al: De verbinding van Limburg is sinds 2017 of daar in de buurt ook precies een halfuur langer geworden.
Even meerekenen: de trein uit Maastricht sloot in Eindhoven cross-platorm aan op de trein naar Den Haag (toen nog via Dordrecht) en in Tilburg stapte je binnen een paar minuten over op de trein naar Roosendaal. Dit is door een miskleun van NS (IC Den Haag op ander schema via HSL) vakkundig om zeep geholpen. In de andere richting ook trouwens.
Vorig weekend zagen we even hoe het hoort, toen wegens werkzaamheden tussen Den Bosch en Boxtel en richting Tilburg de IC van Eindhoven zomaar naar Roosendaal reed. Vanuit Weert in 1 uur en een kwartier ipv 1 uur en 3 kwartier. Dat schiet op!

Joost2
5 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Dit verhaal zal ongetwijfeld kloppen, maar staat niet op zich. Soms is het zo dat je de verbinding van A naar C sterk kunt verbeteren met een dienstregelingswijziging, maar dat daardoor de verbinding van B naar D verslechtert. Volgens mij is dat hier het geval. En als de verbinding die wordt verbeterd door een veelvoud aan reizigers wordt gebruikt dan de verbinding die verslechtert, is de keuze natuurlijk gemakkelijk gemaakt.

Wim Lubbers
5 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Ja Joost, het is altijd afwegen. De verbinding Eindhoven-Rotterdam is weliswaar 10 minuten sneller geworden, maar hij vertrekt 10 minuten later uit Eindhoven, zodat hij vanaf Barendrecht weer op zijn oude schema zit. Hoefde NS niet zoveel door te berekenen.
Hiermee is vanuit het zuiden de verbinding met Roosendaal om zeep en ook naar Dordrecht ben je 25 minuten langer onderweg. De boemel vanaf Den Bosch is nog de beste verbinding.
De balans van winst en verlies slaat door naar verlies. Maar ja, NS stond onder druk van de politiek omdat de HSL nog amper werd benut.

Joost2
5 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Ik vraag me zeer af of de balans omslaat naar verlies. Ik neem regelmatig de trein in de richting van Roosendaal van Tilburg maar Breda. Deze loopt in Breda voor 80% leeg. Van de overblijvers zal ook maar een klein deel afkomstig zijn van Eindhoven en Limburg. De regio Rotterdam/Den Haag trekt uiteraard veel meer verkeer dan de regio West-Brabant+Zeeland.

Tonny
5 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

je vergeet dat aansluitingen in Eindhoven nu vaak mislukken (van/naar Venlo) en dat vanuit Zuid Limburg Tilburg en Breda langere reistijden opleveren.

Joost2
5 maanden geleden
Antwoord aan  Tonny

Klopt, maar dat heeft meer te maken met de slechte betrouwbaarheid van de treindienst Den Haag – Eindhoven.

Marc Busio
5 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Een waarneming die ik volledig kan onderstrepen. In het westen van N-Brabant en in Zeeland wordt er gewoon erg weinig met de trein gereisd. Mensen van elders hebben er weinig of niets te zoeken.

Marc Busio
5 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Inderdaad, NS moest meer treinen laten rijden over de HSL en zo werd een redelijk betrouwbare intercityverbinding van Den Haag over Dordrecht naar Venlo vervangen door een onbetrouwbare ‘IC Den Haag’ die niet verder rijdt dan Eindhoven. Daarnaast heeft ook het opvoeren van het aantal intercitytreinen tussen Amsterdam en Eindhoven er voor gezorgd dat de overstaptijden in N-Brabant een stuk ongunstiger zijn geworden. NS is nu eenmaal een ‘Randstadbedrijf’ omdat ze daar haar meeste klanten heeft. Die reizigers moeten de vele lege stoelen in de intercitytreinen naar de uithoeken van het land compenseren.

Salvador
5 maanden geleden

Het zou ook mooi zijn, om hier echt een wat snellere verbinding mee te maken, want de IJssellijn, zoals deze zo mooi heet, kent zeer veel stops. Om dat te realiseren, moet het gehele traject minimaal dubbelspoir zijn. Dat is deze op dit moment niet. Mocht dat gebeuren, dan zou dit echt een grote vooruitgang zijn en zal ook voor minder vertragingen zorgen.

Hanzeboog
5 maanden geleden
Antwoord aan  Salvador

De Ijssellijn heeft als functie om andere knooppunten te bedienen zoals Zwolle, Arnhem, Den Bosch en Breda.

Zie niet snel gebeuren dat spoor Olst – Deventer v.v. tweesporig wordt. De frequentie van 2 treinen per uur rechtvaardigt dat niet. Bij Ravenstein zal de knelpunt ook niet opgelost worden.

Reagluurbuur
5 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De frequentie van 2 treinen per uur is in dit geval natuurlijk ook wel een kip/ei kwestie, zolang er enkel spoor ligt is ‘t heel lastig extra treinen goed in te plannen zonder dat men bij 1 minuut vertraging gelijk een gigantisch probleem heeft

Hanzeboog
5 maanden geleden
Antwoord aan  Reagluurbuur

Belangrijk is dat de treinen op tijd vanaf station Zwolle vertrekken. De IC vanaf Zwolle richting Deventer kan bij Olst eventueel wachten op IC vanaf Deventer richting Olst.

De vertragingen tussen Zwolle – Deventer vallen mee. Er kan zelfs een omgeleide Berlijn trein bij. Dat zal straks bij de werkzaamheden bij Amersfoort waarschijnlijk het geval zijn.

Tonny
5 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

persoonlijk is m’n ervaring dat in Zwolle regelmatig aansluitingen gemist worden vanwege tegentreinen bij Olst.

Hanzeboog
5 maanden geleden
Antwoord aan  Tonny

Reis daar ook niet elke dag. Dus kan het bij mij een momentopname zijn.

Als je dan ziet dat de reistijden tussen Olst – Deventer:.06 – 14/:0.36 – 0:44 en Deventer – Olst :0.16 – 0:24/0:46 – 0:54 is zal het duidelijk dat de marge van 2 minuten niet fors is. Vanaf Deventer kan dan een wachtende IC richting Zwolle vertragingen oplopen. Het luistert bij Olst en Deventer nauw. Bij Zwolle is een marge ingebouwd om te keren.

N...
5 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De marge in Zwolle is ook gewoon de benodigde overstaptijd van/naar de treinen richting Groningen/Leeuwarden/Lelystad etc. 2x 4 minuten overstap –> 8 minuten totaal.

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

In de spits zijn capaciteitsproblemen tussen Den Bosch en Nijmegen. Er moesten zelfs reizigers op het perron achterblijven. Als je op tijd op jouw werk moet zijn of bij een afspraak, dan bedenk je wat anders dan de trein. Met twee sporen op de brug van Ravenstein kunnen meer sprinters worden ingezet. Ter vergelijking: de brug van de A50 over de Maas bij Ravenstein heeft vier rijstroken en en ruime vluchtstroken.

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Salvador

Het hele traject is zo gereed voor dubbelspoor. De portalen en viaducten zijn al dubbelspoor. Hier en daar een schakelkast in de weg. Het is laaghangend fruit.

Jan H. van Leerzem
5 maanden geleden

De treinverbinding tussen Vlissingen en Zwolle blijft dus een boemeltje? Hoe lang doet die over het hele traject?

Gert-Jan Hondelink
5 maanden geleden
Antwoord aan  Jan H. van Leerzem

De vroegere doorgaande trein legde het 280 km lange traject af in circa drie uur en vijftig minuten. Ik vermoed dat het nu niet minder tijd zal vergen. Vóór de dienstregeling 1975/1976 bedroeg de reistijd met de doorgaande trein vier uur en twintig minuten.

Bert Sitters
5 maanden geleden

Hoe zit het met het plan voor de ontwikkeling van het stationsgebied in Vlissingen in het kader van : Wind in de zeilen?
Het station van Vlissingen ligt nogal excentrisch. Deze locatie is gekozen vanwege het vertrek en de aankomst van de schepen van de Maatschappij Zeeland naar Engeland. Deze schepen varen echter al vele jaren niet meer.
Wind in de zeilen moet dit deel van Zeeland impulsen geven. Het stationsgebied is in dit plan opgenomen. Heeft dus ook betekenis voor het station zelf.
https://www.vlissingen.nl/over-wind-in-de-zeilen

Hanzeboog
5 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Vraag me af hoe je daar bij die industriële (haven) gebied met aansluiting op ferry Vlissingen – Breskens moet ontwikkelen? Parallel aan de Noordzee nabij het station is het nog 2 – 3 kilometer tot de centrum van Vlissingen? Het is er al volgebouwd. Was er kortgeleden.

Lees in rapport algemene opmerkingen. Eerst zien hoe ze het concreet gaan uitwerken.

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Daarom vraag ik ook: “Hoe zit het met het plan…..?”

Dries Molenaar
5 maanden geleden

‘gaat vaak verloren’, is dat newspeak voor u komt te laat aan en de ander is vertrokken, of rijdt niet?

Dries Molenaar
5 maanden geleden

Eerder genoemd en ook al in de 2e kamer geopperd. De lijn naar Vlissingen aansluiten op de HSL, dit kan zonder veel kunstwerken. Er zijn veel rechte stukken naar Vlissingen, zoveel mogelijk overwegen weg en het spoor geschikt maken voor 160km/h. Zo kan Walcheren en Beveland goed verbonden raken met Holland en ook met Breda. Als het moet kun je Zwolle Vlissingen voor een groot deel over modern spoor laten rijden. Flevoland zou ook wel eens wat sneller opgepiept mogen worden. Dit kabinet zal er niet veel aan doen maar volgend jaar zou er toch een minister moeten zijn die ERTMS binnen drie jaar laat aanleggen, van Weesp tot Zwolle

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het spoor tussen Vlissingen en Roosendaal is op veel plaatsen in slechte staat door verzakkingen. Als ik daar ik de trein zit, bonkt het behoorlijk. Het barst van de overgangen en er zijn veel stationnetjes waar de trein niet met volle snelheid langs de perrons kan denderden. Dit betekent, dat er veel moet gebeuren. Dat moet echter op zeer veel plaatsen op ons spoor, wil de trein een volwaardige toekomst hebben.

Chris
5 maanden geleden

Dat was toch een verbinding die er met Spoorslag ’70 uitgebonjourd werd? In ieder geval een prima zet, ik hoop dat deze trein op den duur twee keer per uur wordt doorgetrokken.

Gert-Jan Hondelink
5 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

De doorgaande verbinding Zwolle-Vlissingen werd ingevoerd met de dienstregeling van 1 juni 1969, in aanloop naar Spoorslag ’70, en is m.i.v. de dienstregeling van 28 mei 1989 vervangen door een verbinding met overstappen te Roosendaal, waarbij de treinen Zl-Rsd v.v. en Rsd-Vs v.v. onmiddellijk op elkaar aansloten. Dat hing samen met de materieelinzet en een daaruit voortvloeiende wijziging in de materieelomloop.

Mina
5 maanden geleden

Prachtige

Jules Vismale
5 maanden geleden

Waarom moeten we eigenlijk nog 1.5 jaar wachten voordat de trein vanuit Vlissingen richting Zwolle rijdt? Ik heb zelf al vele malen meegemaakt dat als je vanuit Vlissingen in Roosendaal moest overstappen naar de trein richting Zwolle je daar soms een marathonloper moet zijn om die trein te halen omdat ze helaas niet tegenover elkaar stoppen.

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Jules Vismale

u bedoelt sprinten, om de sprinter te halen?

Laatst bewerkt op 5 maanden geleden door Dries Molenaar
Lissa
5 maanden geleden

Ik hoop dat iedereen die vanuit Zeeland naar Roosendaal en verder wilt reizen een back up plan heeft. Uitval treinen in Zeeland is heel hoog. Sterkte.

A bosvelt
5 maanden geleden

Ik wil even rwageren op de trein reis
Dirwct naat vlisingen maar, als ik naar middelburg wil reizen we niet via Rosendaal zoals eerder maat via Rotterdam hoor

Annemiek
5 maanden geleden
Antwoord aan  A bosvelt

En die trein vanuit Rotterdam naar Vlissingen gaat niet via Roosendaal?