0,1% meer ritten in dienstregeling 2021
24 aug 2020 12:22
In 2021 gaan er een fractie meer reizigerstreinen rijden. Dat heeft spoorbeheerder ProRail vandaag bekend gemaakt. Het gaat om 2.172.187 ritten van in totaal dertig vervoerders, tegenover 2.169.401 treinritten dit jaar. Dat zijn er dus 2786 meer.
Meer sneltreinen Groningen – Leeuwarden
ProRail verdeelt ieder jaar de capaciteit op het spoor onder alle vervoerders op het Nederlandse spoor. De meeste spoorvervoerders hebben begin dit jaar, nog voordat de coronacrisis uitbarstte, hun dienstregeling voorstel voor 2021 uitgewerkt. Bij NS veranderd er zeer weinig. Bij Arriva gaat alsnog de tweede sneltrein rijden tussen Groningen en Leeuwarden, eerder was deze voorzien voor de dienstregeling van 2020. De dienstregeling van de sneltrein wordt ook aangepast, één sneltrein gaat stoppen in Feanwâlden en Buitenpost en de andere sneltrein stopt ieder uur in Feanwâlden en Zuidhorn, weet de Leeuwarder Courant.
Volgens de provincie Fryslân lijkt het de beste en meest gewenste optie om de extra stops in Feanwâlden en Zuidhorn te laten plaatsvinden. Per uur rijdt de eerste sneltrein dan van Leeuwarden, via Feanwâlden en Buitenpost naar Groningen en de tweede sneltrein van Leeuwarden, via Feanwâlden en Zuidhorn naar Groningen.
Ook tussen Groningen en Winschoten komen er treinen bij. Hier worden er sneltreinen in de spits geïntroduceerd.
Andere wijzigingen
Vanaf 13 december 2020, de datum dat de dienstregeling 2021 in gaat, zal ook de nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck gaan rijden. Dit zorgt voor dagelijks twee extra ritten op het Nederlandse spoor.
Bij NS zijn er nog een paar kleine wijzigingen. Zo wordt de trein naar Berlijn een paar keer per dag tien minuten versnelt. Dat gaat wel ten kosten van een overstap in Weesp. Daarnaast wordt er in Baarn een aansluiting verbeterd. In Geldermalsen is er ook een verbeterde aansluiting, maar deze is recentelijk al in de dienstregeling doorgevoerd.
Investeren in het spoor
Spoorbeheerder ProRail is trots dat het aantal treinritten groeit, ondanks de coronacrisis. “Ik heb heel veel respect voor zowel de reizigers- als de goederenvervoerders” zegt John Voppen, directeur van ProRail. De topman wijst erop dat nu er veel minder mensen met de trein nemen, en ook de vraag naar goederenvervoer is ingezakt.
“We zien nu gelukkig dat ook in 2021 het hele spoor weer is volgepland. Daarom is het essentieel dat we blijven investeren zodat we onze spoorinfrastructuur kunnen blijven verbeteren om het drukst bereden spoor van Europa in gang te houden” stelt Voppen. “Zeker op het gebied van de infrastructuur voor het spoorgoederenvervoer hebben we een flinke inhaalslag te maken.”
Voor de jaardienstregeling van het goederenvervoer zijn 98.824 treinritten aangevraagd, 6480 minder dan voor 2020. ProRail denkt ook daar uiteindelijk wel op hetzelfde niveau uit te komen als dit jaar. “Voor de goederenvervoerders is het lastiger om een jaar vooruit aan te geven wanneer zij denken te gaan rijden. Zo zijn zij ook vaak afhankelijk van verladers in de havens. Hierdoor dienen deze vervoerders ook gedurende het jaar op kortere termijn een aanvraag in voor een treinrit”, aldus de spoorbeheerder. En andersom is ook mogelijk: aangevraagde treinpaden worden lang niet altijd gebruikt.
Vlissingen krijgt directe trein naar Zwolle
Rover: Spitstrein Harderwijk moet snel terugkomen
Met de trein op vakantie? Houd dan rekening met werkzaamheden
Locov positief over plannen dienstregeling 2025, wel kritisch op verbinding met België
1600 extra treinen, Airport Sprinter en sneller naar Brussel: NS presenteert plannen dienstregeling 2025
Nieuwe dienstregeling ingegaan: NS houdt rekening met ‘nieuw reisgedrag na corona’
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Er gaan meer treinen rijden.
Komen er ook meer reizigers?
Afhankelijk van je referentiemoment. Niet meer dan bij de start van dienstregeling 2020. Dat lijkt mij wel zeker. Wellicht wel meer dan het gemiddelde van 2020.
Men had moeilijk minder paden kunnen aanvragen. Mocht er dan in het voorjaar een vaccin zijn, dan vallen we uiterlijk in september allemaal over de vervoerders heen omdat dan weer vrijwel het normale aantal reizigers met minder treinen vervoerd moet worden, en er niet meer kunnen rijden, omdat de paden niet zijn gereserveerd.
1) Ik geloof eerlijk gezegd niet in dit vaccin. Een goed vaccin maken kost 5 a 10 jaar. Zie ook ellende Mexicaanse griep vaccin. In elk geval is er 17 maart verkiezingen waar men voor een ander Corona beleid kan kiezen.
2) Dus als deze Corona situatie langer mocht gaan duren of de reiziger niet terug komt dan blijft men de komende jaren ook deze paden gereserveerd worden. Hoe lang blijft men deze paden reserveren en rijden. Mij lijkt als er 40% weer de trein nemen de treindienst met 50% gereduceerd kan worden tot minimaal 2 treinen per uur iedere kant op. Ik denk als je onder de halfuursdienst gaat dat je onmogelijk reizigers weer terug kunt krijgen op langere termijn.
1) Als we geluk hebben blijkt dat een van de vele vaccins die momenteel getest worden werkt en veilig is. Zo niet, dan moet men weer opnieuw beginnen en dát kan inderdaad jaren zo doorgaan. Het zou echter zonde zijn om nog maanden de tijd te moeten nemen om de samenleving weer op gang te brengen nadat het vaccin er eenmaal is.
2) Dat is een hier veel gemaakte, maar domme opmerking. De overheid vraagt mensen zoveel mogelijk thuis te werken om zo ruimte te maken in het OV, zodat mensen niet neus aan neus in de trein hoeven te staan en elkaar besmetten. Dat er nu minder reizigers zijn is precies de bedoeling en je moet natuurlijk juist niet in de dienstregeling gaan snoeien, want dan staan de treinbalkons ondanks het thuiswerken alsnog vol!
@Johan
Leuk al die lege treinen maar ook de overheid zal spoedig tot de conclusie komen dat dat financieel niet vol te houden is.
Tja, het COVID-19 laat zich niet door verkiezingsresultaten bedwingen. EN wie zou u denken dat het beter zal doen.
@Johan
Er zal na/tijdens de Coronacrisis ook weer bezuinigd gaan worden, omdat de lockdown grote economische krimp veroorzaakt heeft.
Als slechts 40% van de reizigers weer in de trein stappen is het niet meer dan reeel dat we het treinverkeer substantieel gereduceerd wordt. Ik vind wel dat in elk geval de halfsuurdienst gehandhaafd moet worden.
Ik denk dat de hoeveelheid thuiswerkers en thuisstudeerders in de toekomst groter blijven. Ik denk diegene die beeldschermwerk doen ook in de toekomst 2 dagen per week thuis gaan werken.
NS heeft de ritten Tiel-Utrecht en den Bosch Utrecht omgedraaid. Dat hebben we hier al kunnen lezen. dat betekent in Geldermalsen een verbeterde aansluiting, aldus NS. Duidelijk dat NS alleen maar kijkt naar reizigers van en naar de Randstad. Wie uit Den Bosch komt en verder in de richting Gorinchem wil mag nu 21 minuten wachten in plaats van 2.
Tijd voor 2 sprinters Den Bosch-Utrecht, of R-net moet zijn dienst ook 15 minuten laten verspringen.
Nooit geweten dat Tiel en Geldermalsen tot de Randstad behoren…
Voor jou leg ik het nog even uit: een verbetering vanuit en naar Utrecht en een verslechtering vanuit en naar Den Bosch.
Het is altijd zo, inde randstad en daar buiten dat de keuzes die worden gemaakt meestal voor 80 procent van de reizigers die te maken krijgen met een wijziging positief uitpakt, maar inderdaad ook voor 10 of 20 procent negatief. In dit geval gaat het echt om een kleine fractie.
Het gaat bij deze wijziging vooral om de betere aansluitingen voor de grote aantallen overstappers in Tiel (van/naar Elst) en in Den Bosch (van/naar Tilburg Universiteit en de van/naar de sprinter naar Oss).
De overstap Den Bosch-Leerdam v.v. is de ene kant op slechter geworden maar de andere kant op juist beter.
In alle publicaties over deze capaciteitsverdeling mis ik de extra sneltreinen in de spits tussen Winschoten en Groningen. Zouden die dan niet doorgaan?
Vroeg ik mij ook af, maar had ook niet helemaal scherp wat de planning was. Kan ik morgen wel nagaan.
Op 12 september moet volgens de planning worden begonnen met de werkzaamheden bij station Zuidbroek. Dus over ongeveer 3 weken zullen we weten of dat onderdeel doorgaat volgens planning.
Zie https://www.prorail.nl/projecten/extra-sneltrein-groningen-winschoten/nieuws/voorbereidende-werkzaamheden-gestart
(bericht dateert van 17 juni, dus nog tamelijk recent)
De verbouwing is aanbesteed en de aannemer is al begonnen, daar zit ‘t ‘m niet in. Het gaat er alleen om of Arriva de spitssneltreinen daadwerkelijk gaat rijden vanaf december of niet.
Men kan ook later starten. Het hoeft niet allemaal hald december
Ik mis ook de extra sprinters Den Bosch-Nijmegen op zondag in de publicaties.
Tips voor de nieuwe dienstregeling:
Hernoem station Zoetermeer in Zoetermeer-Driemanspolder (na de gelijknamige tramhalte danwel Voorheen Zoetermeer Stadslijn-Sprinterstation). Dit is een betere benaming voor dit treinstation dan Zoetermeer bij NS en Driemanspolder bij de huidige HTM-tramlijn 3 halte. Het oostelijk gelegen nieuwe overstapstation Lansingerland-Zoetermeer heeft ook de zelfde naam als de gelijknamige (eind/begin) halte van tramlijn 4. (ook HTM)>
Station Delft Campus is verwarrend , omdat dit station niet in de Campuswijk ligt maar een eind lopen is. De HTM tramlijn 19 die hier vanaf station Delft zal gaan rijden is met zeker twee jaar weer uitgesteld. Dus nu nog even vanaf het laatstgenoemde station met bus 69.
Delft Campus kan beter weer hernoemd worden in Delft Zuid, anders wel Delft Voorhof Of Delft Tanthof.
Groningen kan straks na de verbouwing Groningen Hoofdstation/Hbf worden genoemd, als straks vanaf 2024 weer treinen naar Leer (D) en ooit misschien Bremen en verder gaan rijden.
Station Kropswolde kan beter Foxhol worden genoemd, gezien het ook in deze gemeente ligt.
Station Sappemeer Oost wordt gesloten wat een gemis is als daar een nieuw stadsdeel is gebouwd. Beter om dit station te behouden en daar dus gewoon te blijven stoppen.
Komen er weer nieuwe Centraal stations dan wel Centrum-stations bij? En welke nieuwe stopplaatsen (langs bestaande infra) komen er de komende jaren?
Hopelijk komen zowel de Lelylijn als Niedersachsenlijn voor betere bediening Flevoland, Friesland en (oost) Groningen, Drenthe en Overijssel.
Ook z.s.m. een (tijdelijke) busverbinding Maarheeze-Hamont B. dan wel Weert-Hamont B met goede overstappen op deze stations. De trein moet uiteindelijk een mooie verbinding met Mol, Lier en Antwerpen gaan geven.
Ook de reactiveringen Nijmegen-Kleve en verder, Roermond-Dalheim en verder, Winterswijk-Borken-Wesel en verder, Terneuzen-Sas van Gent -Gent en verder moeten weer in gebruik komen. Vervoer per spoor is er ook voor recreatie, vakantie en niet alleen voor scholieren en werkenden. Bovendien is het een duurzaam product, wat steeds meer in de belangstelling komt. De heringevoerde nachttrein straks naar en van Innsbruck en Wien is daar een mooi voorbeeld van. Maar ook de Alpen Expressen vaan en naar Den haag HS, Haarlem, Utrecht C, Venlo -Bludenz en Bischofshofen zijn daar een mooi voorbeeld van. Ook de komende rechtstreekse (uitgestelde)Eurostartreinen Amsterdam, Rotterdam via Brussel naar Londen alsmede de succesvolle IC Berlijntrein, Thalys en ICE zijn prachtige voorbeelden.
Ten tijde van de huidige Corona problematiek is het passagiersaantal flink achtergebleven op vroeger, maar zal zich weer herpakken als het Covid 19 -virus minder of geheel verdwenen is. Daarom moet men nadenken over heropening grenssecties of doorverbinden met nu nog (gedeeltelijk0 doodlopende spoorlijnen. Nieuwe stations in uitbreidingswijken of grotere dorpen waar thans het spoor dwars door heen loopt.
Hogere frequenties, klantvriendelijke stations en aardig personeel in en rond het OV schept wonderen. perrons worden op gelijke hoogte gebracht, treinen, bussen, trams en metro’s zijn of worden meer gelijkvloers. En er verschijnen meer doorzichtige liften op eerdere (kleinere)stations waardoor de veiligheid en bereikbaarheid voor ieder mens meer gewaarborgd wordt.
Kleine correctie: Foxhol is geen gemeente, maar een dorp in de gemeente Midden-Groningen.
Al ligt station Kropswolde inderdaad in Foxhol.
De bestuurders zullen uw stuk uitspellen en onmiddellijk beginnen de wijzigingen door te voeren.
Waarom wordt in een Nederlandse tekst niet Friesland en Veenwouden gebruikt?
Vroeger heette het station ook Veenwouden, nu niet meer.
En met de provincie wordt ook de schrijfwijze gehanteerd die Friesland zelf toepast.
Ja, dat is leuker. Je ziet: Nederland bezit een provincie met een eigen taal. De gemeente mag bepalen welke taal, Nederlands of Fries wordt gebruikt. Dat is vrijheid en dat is mooi.
Als Limburgs een taal wordt en – dat kan – dan zijn Limburgse plaatsnamen mogelijk. Dit geldt voor alle provincies van Nederland. Wie weet, wordt Zeeuws ook nog eens als taal erkend en dan krijg je hetzelfde effect. Dat recht bestaat er dus.
Charme…
Waarom niet cursief de Nederlandse plaatsnaam onder een provinciale (dialectische) weergave van een stationsbord plaatsen, dan weet elk mens waar men is of juist niet moet zijn ?
…A propos, reizen met een mondkapje zal nog wel enige tijd duren, maar misschien moeten de OV vervoerders een soort van “charme campagne” gaan voeren om het reizigers publiek weer deels voor zich terug te winnen om met het Openbaar Vervoer te reizen. De thuiswerkers zullen, tenminste als je werk hebt wat dit toelaat en dat is niet altijd het geval, thuis blijven werken met een pc en niet als je bijvoorbeeld productie medewerker bent, maar soms moet je als mens MET alle voorzorgsmaatregelen (!) er “gewoon even fysiek” tussen uit gaan en dat kan: A) met een particulier vervoer middel of B) het openbaar vervoer. Het vertrouwen terug winnen is misschien wel het moeilijkste, maar het kan. Ik nam laatst mét mondkapje na enkele korte ritjes, na lange tijd altijd weer eens de trein voor een lange treinreis, en genoot met een bak koffie van het afwisselende Nederlandse landschap ! Steeds maar die “cabview” films op You-tube kijken was ook niet alles, maar echt naar buiten kijken met beenruimte van 80 cm in de 2e klas, meer soms dan in menig vliegtuig, was een openbaring en morele oppepper. Ik blijf voorzichtig en hou mij aan de regels (!) en als het druk is in de stad zelfs met mondkapje, maar de rit vergoede veel, nu de rest van het publiek nog en zo’n “campagne” kán daar aan bijdragen… Plaats desnoods meerdere desinfecterende flacons op de stations, in de trein WC enz. Het hoeft niet massaal te zijn zoals in het pré – corona tijdperk, maar op een GEZONDE, veilige en verstandige wijze en in bescheiden mate is een rit met o.a. de trein een optie om (hernieuwde) indrukken op te doen… Bon Voyage.