100.000 reizigers reizen met NS Flex (zonder saldo en borg)
20 feb 2019 21:00
Woensdag heeft NS de 100.000e reiziger met NS Flex verwelkomd. Met NS Flex kunnen reizigers in heel het openbaar vervoer reizen zonder saldo. Betalen gaat achteraf via automatische incasso.
Drempels weggehaald
De nieuwe dienst blijkt daarmee veel populairder te zijn dan NS vooraf had ingeschat. “Met NS Flex neemt NS drempels weg die reizigers soms ervaren bij het gebruik van de OV-chipkaart. Wie zich aanmeldt voor NS Flex hoeft nooit meer saldo te laden. En ook de verplichte borg van tien of twintig euro op de OV-chipkaart is niet meer nodig”, legt NS-woordvoerder Hessel Koster uit.
Abonnementen
Behalve dat reizigers zorgeloos zonder saldo kunnen reizen, is NS Flex ook te combineren met een abonnement. Iets wat niet verplicht is. De meeste abonnementen biedt NS normaal gesproken aan met een jaarcontract. Bij NS Flex kunnen reizigers na 30 dagen een abonnement stopzetten of overstappen na een ander abonnement. Vanwege de flexibiliteit zijn de abonnementskosten circa één euro per maand duurder. Het goedkoopste abonnement – Weekend Voordeel – kost 2 euro voor een maand.
Uitbreiding
De bedoeling is dat NS Flex de komende tijd wordt uitgebreid met nieuwe mogelijkheden. Zo is de optie samenreiskorting momenteel niet beschikbaar in combinatie met NS Flex. Daar wil NS het liefst verandering in brengen. Ook wil NS het mogelijk maken om de dienst aan te schaffen voor een ander. “Handig voor minderjarige kinderen”, legt de woordvoerder uit. Andere wensen op het lijstje zijn: introduceren van NS Flex reisdagen (soort Keuzedagen) en de verdere integratie van NS Flex in de NS app.
In de basis vind ik de Flex-producten een mooie uitbreiding van de mogelijkheden van de OV-chipkaart. Zelf maak ik gebruik van een klassiek abonnement (of eigenlijk twee) met automatisch opladen en zie ik niet zoveel redenen om over te stappen. Ook voor veel andere abonnementhouders zie ik de noodzaak niet. Het voorspelbare waar ik bij de introductie van Flex bang voor was, zie ik nu echter terugkeren op sociale media en het publieksforum van NS. Dat zijn namelijk de mensen die Flex nemen, omdat de betaling van de rekening dan een maand wordt uitgesteld. Sommige mensen moeten dan 300 euro ineens betalen en kunnen dat niet. Dom natuurlijk om dan een Flex-abonnement aan te gaan. NS heeft het ook voorzien, want de incassoprocedure is anders (na 3 weken naar een incassobureau en blokkade van de kaart) dan bij andere schulden/producten. Het lijkt me voor iedereen handig als NS in het bestelproces duidelijker maakt dat mensen een (vrijwel onbeperkte) schuld aangaan door Flex te gebruiken. Ik hoop in elk geval dat schuldenaren definitief worden uitgesloten van het opnieuw afsluiten van een Flex-product.
Ik ben zelf overgestapt van een oude voordeelurenkaart naar NS Flex. Ik switch soms van abonnement. Wat betreft schulden: ik weet dat men de mogelijkheid van een alert bij een bepaald verbruikt reisbedrag onderzocht. Ik dacht eigenlijk zelfs dat het er is. Misschien beter om die standaard aan te zetten bij verbruik van 100 euro ofzo.
“omdat de betaling van de rekening dan een maand wordt uitgesteld”.
Waarom wordt elke reis niet automatisch afgeschreven van bankrekening 31 minuten na het uitchecken (ivm evt overstap binnen 30 min na uitcheck)?
Is voor iedereen beter lijkt me.
Als afschrijving niet lukt krijg je direct automatisch alert smsje/appje/mailtje met mededeling dat je banksaldo moet aanvullen, anders geen nieuwe reis kunt maken.
Is voor iedereen beter. Snapt iedereen, en je voorkomt onverwachte schulden bij kwetsbaren, en zwartrijden bij vervoerders.
Wordt wel moe van die gatenkaas ontwerpen in OV-land. Op het eerste gezicht leuk, ook publicitair. In de praktijk schiet zo’n ontwerp zichzelf en reizigers in de voeten. Dat komt dan meestal pas jaren later in de pers. Met als gevolg nog meer verwarring.
(ik zie nu al een rapport van de Nationale Ombudsman in bijv 2021 voor me waarin NS Flex wordt gehekeld ivm intransparantie en onverantwoordelijkheid mbt schuldhulpverlening).
En dat terwijl NS Flex in basis natuurlijk een prima ontwerp is!
Ik hou het gewoon bij mijn gewone Dalvrij-abonnement. Is prima, en ook geen saldo of borg nodig want ik reis vrijwel nooit in de spits…
Het succes van Flex verbaast me niet. Nu reizen en later betalen zien veel mensen wel zitten. Zelf zou ik liever direct afrekenen… Betalen moet je toch en meteen boter bij de vis houdt het duidelijk en overzichtelijk. Maar prima dat er keuze is.
Nu alleen nog zorgen dat het ook samenwerkt met abonnementen van andere vervoerders. Dat is namelijk het grootste obstakel momenteel volgens mij.
Nu reizen en later betalen. Geen saldo meer nodig.
Klinkt als gewoon automatisch opladen inschakelen en de fee die NS extra rekent in je zak houden.
Welke fee bedoel je? Het is niet duurder of goedkoper dan reizen op saldo. Het verschil is dat er op een later tijdstip betaald wordt en dat er geen saldo op de kaart zelf hoeft te staan bij wijze van borg. Ik zie de borg niet als fee, maar dat kun je anders zien natuurlijk.
NS flex kost toch iniedergeval een euro duurder?
Niet de reizen, wel het abonnement (per maand). Daar krijg je flexibiliteit voor terug. Tijdens mijn vakantie had ik mijn abonnement uit staan. Weekend Vrij heb ik nu voor 1 maand. Dat had anders niet gekund.
Ik weet niet hoor maar je betaald gewoon extra wat gewoon niet hoeft als je automatisch opladen aan hebt staan. Plus je weet meteen waar je aan toe bent. Als ik op mijn rekening kijk wil ik geen rekening hoeven hoeveel geld er nu weer afgeschreven gaat worden aan het einde van de maand, wat vaak tegenvalt. Als je gewoon reist met auto saldo aan weet je meteen waar je aan toe bent en met NS Flex dus niet. Gaan mensen nog wel van terugkomen let maar op.
Eerder andersom: het geld dat je niet gebruikt op de ov chipkaart in je zak houden. Met automatisch opwaarderen kun je niet maandelijks je abonnement aanpassen.
ik snap alleen niet waarom je NS Flex niet voor iemand onder 18 jaar kan aanschaffen.
Dat kan nu nog niet, ik denk dat ze moeten organiseren dat het contract wel op de naam van de volwassene komt.
Ns flex altijd vrij betaal je vooraf, 347 euro minimaal. Dus hoezo geen saldo? En geen andere opties want ns traject kaart kost meer dan 400 euro tegenwoordig voor afstand Utrecht Rotterdam of Tilburg Rotterdam.
Een Traject vrij-jaarabonnement voor het traject Utrecht centraal – Rotterdam centraal kost 280 euro p.m. De maandvariant kost 349 p.m. Voor het traject Tilburg – Rotterdam centraal zijn de kosten respectievelijk 341 en 423 euro p.m. Niet helemaal waar dus wat je schrijft.
In mijn reactie bij ‘Met de OV – chipkaart betaal je niet altijd het juiste bedrag” op “treinreiziger.nl” van 13/2/2019 schreef ik:
“Hermes (van Connexxion) heeft in zuidoost Brabant – voor zover ik weet als ENIGE busvervoerder – het onzalige “voorstel” om het instaptarief voor de bussen te verhogen naar 6 Euro. Wat het provinciebestuur van Brabant als de verantwoordelijke
en “beslissingsbevoegde” ov – concessieverlener hiervan vindt is niet duidelijk”. Er is mij geen informatie bekend, dat Hermes en het Brabantse provinciebestuur ondertussen dit “voorstel” hebben ingetrokken.
Het ziet ernaar uit, dat de – nog niet zo heel oude – “klassieke” ov – chipkaart op termijn gaat verdwijnen en wat daarvoor in de plaats gaat komen is volstrekt onduidelijk.
NS Flex zonder SALDO en zonder BORG is een nieuwe ontwikkeling die in ieder geval duidelijk is en – hoewel ik geen gebruik maak van NS Flex – mij wel aanspreekt. En staat 100% haaks op het verhogen van het Hermes – instaptarief (een ander woord voor SALDO én BORG!)
Wat naar mijn mening duidelijk voorkomen moet worden is, dat de andere vervoerders – Hermes c.s. – niet “hun eigen ding blijven doen”, waardoor de ov – reizigers opnieuw geconfronteerd worden met een ov – gatenkaas aan voorwaarden, regeltjes, tarieven, etc.
Veel reacties op “treinreiziger.nl” gaan ook in die richting.
De overheid en de politiek hebben een groot deel van hun bevoegdheden overgedragen aan “de markt” en dan doel ik met name op het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB), dat er helemaal niet in slaagt om een adequate coördinerende rol in het openbaar vervoer te vervullen.
Het lijkt me juist nu een goed moment voor weer een centrale rol van de centrale overheid in het ov – en dan heb ik het over het departement Infrastructuur en Waterstaat (de staatssecretaris!) en vooral de Tweede Kamer (de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat!)
Dit is alleen maar in belang van de ov – reiziger!