9292: eind 2014 actuele reisplanner
25 sep 2014 19:21
Reisinformatiegigant 9292 verwacht eind dit jaar de lang beloofde actuele reisplanner te kunnen leveren. Op dit moment houdt de veelgebruikte reisplanner nog geen rekening met storingen en vertragingen. Daardoor kloppen bij verstoringen de reisadviezen vaak niet. Dat probleem is naar verwachting eind november verholpen.
In 2011 kondigde 9292-directeur Stefan Hulman al aan dat de reisplanner van het bedrijf realtime zou worden. De bedoeling was dat dit in 2012 gerealiseerd zou worden. Maar het bedrijf zegt zich verkeken te hebben op de complexiteit van actuele reisinformatie. Inmiddels is het bedrijf voorbijgestreefd door de nieuwe reisplanner GoAbout. Die website geeft inmiddels al wel deur-tot-deur realtime reisadvies.
Combinatie van omstandigheden
Critici stellen dat de complexiteit meevalt. Volgens 9292-woordvoerster Eline Bijveld is het een combinatie van omstandigheden. "Niet alleen de complexiteit speelt een rol, maar we hebben ook tijd nodig gehad om de benodigde investering te kunnen financiëren. Dagelijks geven we 1,5 miljoen adviezen. Als we overstappen op een realtime reisplanner, dan moet die ook goed zijn", legt ze uit. Als naar verwachting eind november – maar uiterlijk in december – de reisplanner realtime wordt, moeten alle kinderziektes zijn opgelost.
Verkeerde adviezen
Begin dit jaar heeft een beperkt aantal reizigers al de nieuwe realtimeplanner van 9292 getest. Nadat de introductie van die planner al een aantal keer was uitgesteld, ging het bedrijf in juli ervan uit dat die maand de vernieuwde reisplanner eindelijk live kon. "We zijn toen begonnen met de uitrol op ons callcenter. Maar toen kwamen we erachter dat de actuele reisplanner vaker dan verwacht niet klopte", zegt Bijveld.
Extra treinen
Het gaat fout als een opgeheven trein wordt vervangen door een extra trein. "Die extra trein ontbreekt dan in onze reisplanner. Dat wisten we al langer, maar tijdens de uitrol op het callcenter bleek dat dit probleem vaker voorkwam dan gedacht. We hebben toen besloten de uitrol terug te draaien en uit te stellen", legt Bijveld uit. De woordvoerster wijst erop dat dit niet komt doordat de NS-data niet klopt, maar door de wijze waarop de 9292-reisplanner is ingericht.
Bus, tram en metro
9292 zegt al wel bus, metro en tram goed te kunnen verwerken. Omdat de trein echter een belangrijk onderdeel is van de reis, heeft het bedrijf ervoor gekozen om dat nu nog niet aan te bieden.
OVinfo Beta beste app
Volgens een test van reizigersvereniging Rover is OVinfo Beta de beste reisinformatie-app. Na de Andriod-app volgt op twee de iPhone-app Openbaar Vervoer. Beide apps hebben echter geen deur-tot-deur reisplanner. De 9292-app eindigde op plek drie. Tegenover OV-Magazine stelde Rover vorig jaar dat veel reizigers een fatsoenlijk werkende concurrent van 9292 willen. Reden: 9292 mist twee gewaardeerde functies: een alternatief reisadvies bij vertraging en goede informatie over loop- en fietsroutes en loop- en fietstijden.
Grote achterstand
9292 wijst erop dat de meeste gebruikers de reisplanner van het bedrijf waarderen met een ruime voldoende. Of die weten dat de reisplanner statisch is, zonder actuele data, is de vraag. 9292 loopt in elk geval ver achter op NS. Die heeft al sinds 2007 een actuele reisplanner. Ook nieuwe initiatieven hebben met beperkt budget goede reisplanners opgeleverd. GoAbout is daar een voorbeeld van. 9292 krijgt jaarlijks een veel groter budget. Vervoerders betalen de reisinformatiegigant jaarlijks 5,5 miljoen euro. Dat geld wordt echter ook gebruikt om het callcenter te bekostigen. Ondanks de grote achterstand van 9292 verwerkt het bedrijf door haar enorme naamsbekendheid gigantisch veel reisadviezen. Het is daarom de vraag of betere reisplanners het bedrijf kunnen verslaan.
De GoAbout-reisplanner maakt al wel gebruik van actuele data.