Advies: NS moet personeel toeslag over alle vakantiedagen betalen
14 jan 2023 7:19
Nederlandse Spoorwegen moet mogelijk veel werknemers extra loon nabetalen. Drie personeelsleden stapten naar de rechter omdat ze vinden dat hun toeslag voor onregelmatige werktijden op alle vakantiedagen moet worden doorbetaald.
Europese wetgeving
NS had met vakbonden afgesproken deze toeslag alleen voor de wettelijke vakantiedagen te betalen, maar in een advies aan de Hoge Raad schrijft de advocaat-generaal dat dit ook voor de bovenwettelijke vakantiedagen moet gelden.
In het advies, waar De Telegraaf als eerste over schreef, legt de advocaat-generaal uit dat werknemers volgens Europese wetgeving in de regel er qua loon geen nadeel van mogen ondervinden als ze vakantie opnemen. Dat geldt ook voor bovenwettelijke vakantiedagen, hoewel lidstaten daar ruimte hebben om ervan af te wijken. Maar in Nederland is dit juist niet gebeurd.
Kostenpost
De Hoge Raad doet later dit jaar uitspraak en is vrij om het advies over te nemen of niet. Meestal volgt de hoogste rechtbank van het land de conclusies van de advocaat-generaal.
Als de uitspraak in het nadeel van de NS uitvalt, kan dit een flinke extra kostenpost worden, vooral als andere werknemers het voorbeeld volgen van de drie. De drie werknemers eisen 3238 euro, 1815 euro en 1544 euro bruto voor de periode tussen mei 2012 en mei 2018. Aangezien treinpersoneel vaak onregelmatige uren werkt, zouden veel werknemers nog recht kunnen hebben op vergelijkbare sommen geld.
(c) ANP
Op naar het faillissement.
Dat gaan we echt niet meemaken
op naar meer staatssteun dan 😉
Dat is alleen toegestaan als het vervoer is aanbesteed, niet bij onderhandse gunning.
De loonkosten bij NS worden onhoudbaar. Dit valt niet meer op te brengen.
Het is inmiddels wel duidelijk geworden dat het OV niet het klimaatbewuste alternatief is geworden voor de eigen auto en dit bewijzen ze nu bijna iedere dag. Ze hebben nu een nieuw idee en dat is de 15 minuten stad, maar om dat er door te krijgen moeten we eerst een algeheel verkeersinfarct krijgen.
https://www.15minutecity.com/
https://www.theepochtimes.com/oxford-council-plans-100-day-limit-for-motorists_4816188.html
Het OV zal door de onhoudbare personeelskosten steeds verder moeten inkrimpen. Alleen een rompnet in de Randstad en een paar intercity lijnen naar noorden, oosten en zuiden zullen nog over blijven. De rest zal geleidelijk ter ziele gaan. Bij het busvervoer hetzelfde, drukke lijnen van/naar de grotere steden is het enige wat overblijft, de rest wordt opgedoekt.
Hahahahhahahahahahh bog nooit zo veel fake News en anti ov gelezen…
@Anoniem. Als je denkt dat dit ‘anti-ov’ is, heb je er niets van begrepen. Dit zijn berichten van mensen die diep bezorgd zijn over de toekomst van het ov en het liefst willen dat alles weer letterlijk en figuurlijk op de rails komt. De eisen van de ov-medewerkers t.a.v. de arbeidsvoorwaarden zijn hoog. En misschien terecht; er is werk genoeg en misschien met betere voorwaarden. Maar dan moeten we wellicht ook concluderen dat het ov zoals we dat kennen, op den duur niet meer te handhaven is een hogelonenland als Nederland. Alternatieven? Een kernnet en verder ieder voor zich (lijkt me een rampscenario). Of kiezen voor volledige automatisering. Die optie lijkt me steeds reëler.
Alsof het niet goed genoeg verdient, even een schepje erboven op doen.
Ik vraag me af of de directie zelf nog enig idee heeft hoe het met NS is hemelsnaam financieel verder moet. Het personeel eist onbeperkte zakken geld, de reizigers lopen weg.
scherp opgemerkt opa
Ga eerst maar eens zorgen dat je het verdient en niet krijgt…..
Wat is dit voor een mafkezerij?
‘toeslag voor onregelmatige uren op dagen dat je vrij ben?
Doorgeslagen vakbondswaanzin.
Juist niet, de NS had met de vakbonden afgesproken dat deze wettelijke voorwaarde alleen voor de wettelijke dagen zou gelden, maar doordat de Nederlandse wetgever geen uitzondering voor de bovenwettelijke dagen had gemaakt, zijn deze werknemers naar de rechter gestapt omdat ze menen recht te hebben op die voorwaarden en het advies aan de rechter is nu om deze werknemers in het gelijk te stellen omdat de Nederlandse wetgever geen onderscheid heeft gemaakt tussen wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen voor dit recht.
Ik denk dat de verbazing meer gaat over het feit dat je überhaupt onregelmatigheidstoeslag krijgt over vakantiedagen. Maar dit zal wel gewoon doorberekend zijn in de hoogtes van de bedragen.
@Michiel: dat staat in het artikel uitgelegd, werknemers mogen qua loon geen nadeel ondervinden van vakantie opnemen, en onregelmatigheidstoeslag is daar onderdeel van.
Leuk dit soort waanzin maar als je werkgever met al deze waanzin failliet gaat heb je er uiteindelijk weinig aan.
@Ricardo: Dat is het punt niet, het punt is dat het onlogisch is dat men een onregelmatigheidstoeslag als vast onderdeel van het loon is gaan zien. Dat zal niet de gedachte geweest zijn achter dit soort regels.
Ik snap best dat sommigen het krom zullen vinden, maar ik denk dat dit juist wel de gedachte achter de regels is geweest.
De onregelmatigheidstoeslag zal over langere periodes gezien een redelijk constant karakter hebben en een bepaald maandelijks bedrag vertegenwoordigen, waardoor een werknemer financieel nadeel ondervindt van verlof opnemen als de onregelmatigheidstoeslag daar niet in wordt meegenomen, een nadeel dat volgens de wet dus niet mag. Dat het wettelijk moet worden uitbetaald zelfs bij verlof, ben ik het mee eens, al zou ik wel verwachten dat er grenzen aan zouden zitten (bijvoorbeeld vanaf een bepaald salaris niet meer), maar zeker voor functies waar onregelmatigheidstoeslagen en dergelijke een substantieel bedrag vormen (zoals bij de NS waar het op kan lopen tot >20% van een maandsalaris voor een conducteur) is het belangrijk dat een werknemer geen enorme financiële terugval heeft alleen maar door het opnemen van verlof.
Ik verwacht dat deze wet ook invloed zal zijn op vergelijkbare vergoedingen zoals die voor overuren en avond/nacht/weekendtoeslagen en stand-byvergoedingen als dat structurele vergoedingen zijn, niet alleen bij NS maar ook bij andere bedrijven, deze uitspraak zou dus zomaar eens vergaande gevolgen kunnen hebben. Ik ben ook wel benieuwd of bijvoorbeeld de thuiswerkvergoeding hier ook onder zou vallen, al lijkt met dat wat onwaarschijnlijker omdat die meer gericht is op het vergoeden van kosten die samenhangen met het thuis kunnen werken.
Wat is er onregelmatig aan een vrije dag? Dat mensen het gaan zien als vast onderdeel van hun salaris is natuurlijk geen argument, daar zijn dit soort toeslagen niet voor bedoeld.
Hetzelfde als dat sommige mensen vergoeding voor woonwerkverkeer wil blijven claimen terwijl ze thuiswerken omdat ze het beschouwen als deel van hun inkomen.
Je moet je alleen ook eens afvragen hoe lang het OV al deze extreme eisen van het personeel nog kan betalen. Je kunt wel heel principieel roepen dat er maar geld moet zijn maar het houdt wel een keer op met alle eisen.
Bedrijven als ASML of Shell kunnen dit wel betalen maar het vrijwel failliete OV niet.
Als onregelmatig werken de standaard is, zou er helemaal geen onregelmatigheidstoeslag betaald moeten hoeven worden. Het is dan immers onderdeel van je normale werk waar je al salaris voor krijgt.
Europese wetgeving, geweldig. Gaat zo voor alle beroepen met onregelmatigheid gelden. Meestal heb he alleen maar last van de euromania.
Dat is juist in publieke sectoren die daar geen geld voor hebben. Gefeliciteerd.
en intussen is het volle tarifef rdam cs – ein cs van 19.80 naar 21.10 verhoogd. Zoals ik vaker zeg, het wordt jaarlijks met hele euros tegelijk duurder gemaakt. Je kunt niet zo doorblijven gaan als enige oplossing, pak eens de zwartrijders aan. Ik woon pal boven een station waar bijna niemand betaald. Afgelopen week hoorde ik de sirenes niet meer de hele nacht, verwachtte dat men nu eindelijk netjes betaalde, maar dat was een naïeve gedachte. Een van die ‘poortjes’ bleek defect te zijn geschopt. Vandaag zag ik ze allemaal door de laatste deur eruit springen toen de conducteur kwam controleren, het was gewoon grappig om te zien eigenlijk.
Geef de conducteurs een premie voor iedere bon die ze schrijven voor reizen zonder kaartje. Gaan ze eindelijk werken voor hun geld. En voer controle in burger in. Werkt in andere landen prima. Geef gewoon een boete bij reizen in de 1e klas met een 2e klas kaartje. Het geld zal binnenstromen. En ik voel me niet langer de sukkel die netjes betaalt, ook voor de 1e klas. Maar in watjesland Nederland wordt handhaven gezien als ongastvrij.
Dan mag die premie wel heel hoog zijn want voor je het weer heb je een mes tussen je ribben.
Typisch Nederlandse reactie. Zo ver hebben we het dus laten komen. Na 5 jaar amper controleren. En zo zakken we steeds verder af. Andere optie: conducteurs afschaffen want ze kosten meer dan ze opleveren. Kunnen de tickets 20% goedkoper.
Lijkt me logisch, mensen die werken wanneer andere slapen; daar moet je zuinig op zijn.
Wellicht komen ze niet eens tot rust tijdens hun welverdiende vakantie met al die onregelmatigheid in hun werk.
Als iedereen de auto neemt heb je die dure mensen niet meer nodig.
Niet iedereen kan en mag rijden. En ik bedoel hier ook medische redenen of gewoon even veel aanleg al een hoogbejaarde met een computer. Als de volledig zelfstandig rijdende auto op de markt komt is dit wel een gamechanger, want een volledig zelfstandig rijdende auto maakt OV in de rurale gebieden ineens haalbaar en betaalbaar. Als OV danig afgeslankt wordt, wordt rijbewijsloosheid een handicap. Zelf kan ik niet rijden omdat ik geen diepte zie en ik aanleg heb als een hoogbejaarde met een computer.
Je kunt het OV ook gaan beperken tot ma-vr overdag, bijv. tussen 6 en 20 uur. Het grootste deel van de reizigers zijn sowieso scholieren en studenten, daarnaast kunnen ook werkenden er dan gebruik van maken. Het personeel hoeft dan niet meer in de avond en het weekend te werken waardoor je alle toeslagen kunt afschaffen.
@Brabo: hoe moeten mensen die geen auto hebben/willen of kunnen rijden dan nog ergens komen in het weekend en avonden?
Als je geen auto hebt moet je misschien in de stad gaan wonen zodat alles op fietsafstand is. Er zijn op het platteland overigens nu al veel dorpen waar in de avond en het weekend geen OV is. Als het niet meer betaalbaar is en het personeel weigert te werken in het weekend dan houdt het op.
@Otto: Ik woon in de stad, voorzieningen zijn op fietsafstand, maar vrienden en familie zijn dat allemaal niet.
En de afbraak van het OV ben ik het helemaal niet mee eens, al snap ik best dat er minder OV rijdt op het moment dat er ook minder vraag is, maar OV heeft ook een nutsfunctie die door de overheid compleet ontmantelt wordt.
Daarnaast, het personeel weigert niet om niet te werken in het weekend, maar wil daar een passende vergoeding voor hebben omdat weekendwerk nou eenmaal betekent dat ze andere dingen moeten laten (zoals afspreken met familie en vrienden die vaak een ma-vr baan hebben en juist in het weekend af willen spreken).
@Ricardo
Wat het personeel nu allemaal eist kun je niet meer “passend” noemen.
@Ricardo
Gezien het inmiddels minimale marktaandeel kun je je afvragen of het OV nog een nutsfunctie heeft die overheidssteun rechtvaardigt
@Ricardo
Eerst roepen om extreme toeslagen voor werk in het weekend en vervolgens klagen als de boel dan wordt opgedoekt. Nogal hypocriet.
Wel mee eens. Als het personeel alleen nog tegen torenhoge toeslagen in het weekend wil werken moet je afvragen of het het geld nog wel waard is. Dan kun je beter het personeel zijn zin geven en er het weekend mee stoppen. Sowieso kan bijna ook iedereen met de auto of de fiets.
Het zou alleen hypocriet zijn als ik er niet voor zou willen betalen, en daar heb ik geen uitspraken over gedaan, en gezien uw toon en houding in deze discussie, ga ik dat ook niet doen. Realisme graag? Misschien kunt u beter beginnen met Respect graag.
En waar denkt u het geld vandaan te halen voor die enorme toeslagen? NS lijdt dit jaar sowieso al enorme verliezen.
Zolang NS meer dan 50 directeuren heeft komt het vast goed hoor