fbpx

Arriva stelt telefoonnummer in tegen overlast en onveilige situaties in trein

02 sep 2025 14:58

Treinreizigers met Arriva-treinen in het oosten van het land kunnen sinds maandag een speciaal telefoonnummer sms’en of Whatsappen om een onveilige situatie of overlast te melden. Het gaat om een proef van een jaar van Arriva en de provincies Gelderland, Overijssel en Drenthe.

Reizigers op de regionale trajecten in de Achterhoek, Rivierenland, Zutphen – Oldenzaal en de Vechtdallijnen kunnen een melding maken via het nummer 097 006 524 000. In de treinen op de lijnen zijn stickers opgehangen met het nummer en het is te zien op informatieschermen. Het gaat om een eigen telefoonnummer van Arriva. Spoorbedrijf NS heeft sinds vijf jaar ook een eigen nummer waar overlast en onveilige situaties per sms of Whatsapp gemeld kunnen worden.

Voor nood bellen met 112

Het meldpunt is er voor overlast of onveilige situaties die geen noodsituaties zijn. Voor spoedeisende hulp of ernstige noodsituaties moet 112 gebeld worden. De berichten naar het telefonische meldpunt komen bij Arriva-medewerkers die speciaal zijn getraind om op de berichten te reageren en stewards of medewerkers service en veiligheid in de trein of het station te waarschuwen. ’’Wat er ook aan de hand is, de reiziger kan erop rekenen dat er actie wordt ondernomen om de reis zo veilig mogelijk te laten verlopen’’, zegt een woordvoerder van Arriva.

Het meldpunt is een proef die, na een maandenlange voorbereiding, 1 september van start is gegaan. ’’De komende tijd staat in het teken van ervaring opdoen. Tussentijds worden de bevindingen in de gaten gehouden en geanalyseerd.’’

Lijn Zwolle – Emmen berucht

Met name de Vechtdallijn tussen Zwolle en Emmen is berucht vanwege vele meldingen van overlast en agressie. Sinds 2023 zijn service- en veiligheidsteams actief op deze verbinding waarna het aantal incidenten is gedaald. Begin dit jaar heeft de Tweede Kamer besloten tot een proef met spoorwegpolitie op dit traject. Dit is een andere proef dan het telefonische meldpunt. Over de proef met spoorwegpolitie is nog niets bekend.

(c) Treinreiziger.nl

4.5 2 stemmen
Artikel waardering
30 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Henk Klerk
2 maanden geleden

Prima plan van Arriva. Overlastplegers moeten zo snel mogelijk worden opgepakt.

A.M. Berben
2 maanden geleden

Laten we niet te vlug Hosanna gaan roepen want ik begrijp dat dit nummer ongeveer zo gaat functioneren als dat soortgelijk nummer van NS en daar kan iemand dus NOOIT van op aan. Feitelijk beoordeelt dan iemand die daar de telefoon aanneemt of hij/zij een klacht de moeite waard vindt, afgezet tegen allerlei bedrijfsbelangen van NS. Dat is toch een heel andere perceptie dan die wordt gesuggereerd op de stickers in de treinen namelijk. Bovendien lijkt mij dit ARRIVA-nummer een 0907 nummer waarvoor (extra) betaald dient te worden.

Daan
2 maanden geleden
Antwoord aan  A.M. Berben

Laten we ook niet te snel boeh roepen, arriva is niet de ns (hun treinen zijn ook een stuk schoner).
Bovendien waar haal jij van daan dat dit een 0907 nummer wordt? Het nummer is 097 en verder. Niet 0907 en 097 nummers zijn normale bedrijfsnummers waar geen extra kosten voor gevraagd mogen worden.

Laatst bewerkt op 2 maanden geleden door Daan
FFA
2 maanden geleden
Antwoord aan  Daan

De Arriva treinen zijn even vuil als ns.
En bij Arriva Drielandentrein heb je defecte wc’s en defecte deuren die maar niet gerepareerd worden.
En internet dat meestal niet werkt.

Annemiek
2 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Allemaal zaken die niet uniek zijn voor Arriva, maar die ook andere vervoerders niet vreemd zijn, zoals NS.

FFA
2 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Schreef ik toch!

S. Hermans
2 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

En treinen die heel vaak niet rijden en over conducteurs zullen we maar zwijgen.

Martijn
2 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Ik heb onder de grote rivieren al jaren geen werkende wc meer gezien in een trein van Arriva.

Baardstaart
2 maanden geleden
Antwoord aan  Daan

097 is een voorzetnummer voor mobiele datalijnen, die niet gebruikt worden voor mondelinge communicatie. Is ingevoerd om te voorkomen dat de 06 nummers opraken. Aan de andere kant schept dit wel verwarring bij de reizigers.

Zwaantje de Vries
2 maanden geleden

Als het net als bij de NS is dan helpt het niet veel. Ik heb het een keer geappt.”Als er geen fysiek contact is, dan komen we niet”. Op het waarschuwingbordje in de trein staat, “Bij fysiek contact 112 bellen”. Ik appte dat mijn hulpvraag juist was om dit te voorkomen, daarop werd nooit meer gereageerd.

FFA
2 maanden geleden
Antwoord aan  Zwaantje de Vries

Ik herken dat gedrag ook in België, Duitsland en elders in EU.
Trouwens dat geschiedt bij elke door jouw geschetste melding bij 112.

Annemiek
2 maanden geleden
Antwoord aan  Zwaantje de Vries

Klopt! Ik heb het eens meegemaakt in een trein waarin al voor Utrecht zware overlast was van iemand die anderen met de dood bleef bedreigen. Er was door verschillende reizigers geappt met het met nummer van de meldkamer van NS en ondertussen ook steeds met 112. In Amersfoort en Zwolle werd er niet ingegrepen, terwijl er in Zwolle gewoon S&V op het perron stond te chillen en mensen verwachtten dat zij zouden ingrijpen. Toen er in Steenwijk politie op het station stond, was dat voor de HC een totale verrassing. De bedreigingen hadden anderhalf uur voortgeduurd.

Johan
2 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

De meldkamer van NS schijnt nog altijd überhaupt niet te kunnen nagaan welke conducteur er dienst doet op trein X. Wellicht waren ze in dit geval vergeten om aan een reiziger te vragen om de conducteur te zoeken om die voor ze in te lichten over de politie-inzet te Steenwijk…

Annemiek
2 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Ik bleek de chat die ik zelf had met de meldkamer nog te hebben. Hierin geeft de meldkamer aan dat NS in dit soort situaties niets kan betekenen. Als de mensen zich bedreigd voelden, zouden ze volgens de meldkamer aangifte moeten doen bij de politie. In Zwolle is de situatie volgens hen beoordeeld en is besloten om niet in te grijpen. De meldkamer stelt hierin geen aanspreekpunt te zijn en aangezien er een ander incident was, werd de communicatie verbroken… Terugscrollend kwam ik ook een andere situatie tegen, waarin iemand geslagen was door een agressieve reiziger. Toen werd wel ingegrepen te Zwolle. Het (overduidelijke) slachtoffer werd uit de trein gehaald en we reden verder met de (overduidelijk) agressieve dader nog aan boord. Toen ik daarover klaagde, vertelde de meldkamer dat ik moest vertrouwen op de beoordeling van de professionals ter plaatse, die daartoe een juiste inschatting konden maken.

Johan II
2 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ongelofelijk, in beide gevallen. De rillingen lopen me over de rug, wat eng om zo geholpen alias ontkend te worden.
Heb je het nummer buiten deze 2 voorvallen nog vaker geappt, maar dan wel met positief gevolg?

Annemiek
2 maanden geleden
Antwoord aan  Johan II

Nee, ik heb daarna niet echt contact meer gehad met het nummer. De doodsbedreigingen in het eerste geval dat ik benoemde, vond plaats in april 2024. Juist in de periode dat NS-medewerkers waren mishandeld en de treinen daarvoor op een avond 3 minuten stil gingen staan. Ik vond dat hypocriet, want voor hun eigen personeel vragen ze dan sympathie van de reiziger, maar reizigers in een situatie met geweld moeten het zelf maar uitzoeken.

Ik heb volgens mij eerder nog eens contact gehad wegens agressief bedelen. Toen liet de meldkamer vrij snel weten dat de conducteur op basis van mijn melding de hele trein door was geweest, maar dat hij niets aangetroffen had. Ik heb die conducteur nooit gezien en het bedelen ging gewoon door.

Eenkruidnootisgeenpepernoot
2 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Dat kan wel 😉

Arjan krabbenbos
2 maanden geleden

Bij NS is er al een tijdje een noodnummer voor onveilige situaties or feeling unsafe in English. Dat wordt dus mooi tweetalig geprojecteerd op het scherm in de treinen met het benodigde nummer erbij. Arriva doet ook zo n actie, maar vergeet het in het Duits te doen? Niet echt handig als straks de trein weer naar Leer en wie weet verder naar Oldenburg en Bremen in de verdere toekomst.
Waarom mensen elkaar soms het leven zo zuur kunnen maken in hetzelfde voertuig of op een willekeurig station snap ik niet! Misschien weer te veel bier of andere alcohol en of drugs erbij, waar geen maat mee gehouden kan worden. Laten we eens vriendelijk en behulpzaam zijn en niet agressief, stoned als een garnaal of zo dronken als een aap. Maak eens een compliment of een praatje met je medepassagier of bij de conducteur of of conductrice die naar een geldig vervoersbewijs vraagt, Toon je gevalideerde OV kaart, Interrailkaart of geldige bankkaart en doe gewoon normaal! Zo wordt voor iedereen het reizen gezelliger en vooral meer ontspannend voor elk persoon en jezelf uiteraard!

Bas
2 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Arriva rijd niet vanuit regio oost (waar ze deze proef doen) naar Duitsland. Waar vooral op gedoeld word, op de Vechtdallijn Zwolle Emmen, is overlast gevende assielzoekers. Ik denk dat het een goede zet is, zeker op Zwolle Emmen. Daar loopt altijd een team S&V op een lijn die 75 km lang is met veel stops. Er kan dus snel gehandeld worden. En iets altijd nog beter dan niets.

Drs.P
2 maanden geleden

Toch wel jammer dat treinen en stations tegenwoordig broeinesten van crimineel en asociaal gedrag zijn. De daders pakken is één, maar ervoor zorgen dat ze het niet meer doen is iets anders. Goed OV is ook veilig OV!

Daan
2 maanden geleden
Antwoord aan  Drs.P

Tja dat is het gevolg van het wegbezuinigen van de spoorwegpolitie.
Of alle bezuinigingen op de politie in het algemeen.

Het is nog een worder dat het aantal moorden gehalveerd is vergeleken met 20 jaar terug.

De bikkelharde realiteit
2 maanden geleden
Antwoord aan  Daan

Sinds wanneer noemen we ieder jaar meer geld uitgeven “bezuinigingen”?

https://open.overheid.nl/documenten/f064dd50-79d7-46aa-b594-8bae361e3751/file

Hanzeboog
2 maanden geleden

Deze stickers waarop treinreizigers agressie of onveilige situaties kunnen melden helpen enigszins. Want er gaat een preventieve werking vanuit. Maar het is toch meer pleisters plakken voor een maatschappelijk probleem.

Het is sterk afhankelijk van welke personen er zijn. In de NS en Arriva treinen zit de doorsnee van de samenleving. En helaas ook de probleemgevallen.

Eigenlijk zouden ze conducteurs moeten hebben met een diploma voor beveiliging. Bij bedrijven en gemeenten hebben ze de beveiliging aangepast. Maar in de trein moet een enkele conducteur opnemen tegen een aantal treinreizigers die kunnen zorgen voor problemen. Dat staat niet in verhouding.

De huidige conducteurs moeten aan hogere eisen voldoen. Ze moeten zoal meer met agressie kunnen omgaan omdat de treinreizigers mondiger zijn geworden. Een aantal van die treinreizigers zijn notoire probleemgevallen.

visseling
2 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ach jeetje toch: ze moeten NOG meer kunnen/doen en ze mogen/moeten van de gemiddelde van de weinige deelnemers van dit forum toch ook bepaald niet meer verdienen.
Nou herinner ik me wel de verhalen van vele terug hoe er toen blijkbaar ook wel eens werd opgetreden in dat soort gevallen, heel Hollands kort gezegd: schop onder z´n kont-99,99% is man, dus z´n. Maar o jeetje als dat tegenwoordig zou gebeuren. Plus dat als er wel wordt opgetreden nog eens een overmaat van 3-4 uur aan allerlei administratieve verantwoording moet worden ingevuld in allerlei sites en statistieken: dus samen genomen kost een gevalletje zo´n 7-10 mensuren die volgens zo vele hier toch al te duur betaald zijn. Tja, wat is dan wijsheid?
Dat het aantal van dat soort echt reële gevallen nou echt zo flink zou toenemen is statistisch gezien lariekoek: het daalt eerder heel langzaam, vroeger wat meer als nu.

J.M.
2 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Omgaan met agressie is bij NS een belangrijk deel van de opleiding van conducteurs. Met naast theorie en rollenspellen een flinke hoeveelheid ervaring voordat zij zelfstandig de trein op gaan.

Of je nu conducteur, v&s’er, beveiliger of politieagent – uiteindelijk zijn het allemaal mensen zonder cape. En op de meeste treinen zit maar 1 conducteur. Daarnaast zijn conducteurs toezichthouder op een aantal in de WPV vastgelegde terreinen. Dat betekent dat een conducteur niet elke situatie kan oplossen. Meer opleiding gaat daarbij niet helpen.

Wil je de veiligheid op de trein verbeteren, dan zul je moeten investeren in meer conducteurs op de trein en meer v&s-boa’s als backup. Zaken als bodycams en meer bevoegdheden kunnen ook iets helpen. Kost allemaal geld.

Soms is de reactie op een reiziger die overlast geeft ook gewoon een afweging tussen verschillende kwaden. Niet overal is V&S beschikbaar. Politie bij de trein oproepen betekent dat de trein minstens 20 minuten stilstaat. Daar dupeer je alle andere reizigers mee, die daardoor flink wat extra reistijd oplopen.

Dit alles zeggende ben ik heel benieuwd hoe Arriva het er vanaf gaat brengen met hun nieuwe meldpunt. Op zich dat je dingen kunt melden, maar hoe wordt dit opgevolgd zonder vaste conducteur? Zet de machinist de Arriva-trein stil in een weiland om even poolshoogte te nemen bij een melding van agressie?

Baardstaart
2 maanden geleden

Goed dat dit soort nummers er zijn, alleen vraag ik me af hoe er in zo een situatie opgetreedt kan worden.
Duidelijk probeert men de communicatie onopvallend te houden door te kiezen voor tekst en niet voor spraak. Jammer dat Signal niet gebruikt kan worden. Overigens geldt dit ook voor de NS. Gebruik zelf geen Whatsapp. In een messenger bericht (Signal & Whatsapp) kan je meer content kwijt dan alleen in een SMS bericht.

Bram
2 maanden geleden

Maar hoe gaat dit werken vraag ik af? Ik heb inmiddels circa. 15 keer met Arriva gereisd maar nog geen conducteur gezien 😟

Ernhemmer
2 maanden geleden

Is dat nummer er ook voor om te melden dat het toilet alweer afgeplakt is met de sticker met de tekst DEFECT?

Doezen
2 maanden geleden

Ook mogen de chauffeurs mensen erop attenderen om op te staan voor invaliden en oudere mensen . Want sommige jeugd vind het nodig het liefs met de benen tegen de wand van de betreffende plaats op te leunen . Er was vroeger een bord wat in de bussen werd geplaats (Opstaan voor iemand misstaat niemand ) misschien is dat een idee om het weer te plaatsen

Girard
2 maanden geleden

The Emmen to Zwolle line would be how asylum seekers in Ter Apel travel to the Randstad. That explains the nuisance.