fbpx

Arriva blijft Vechtdallijnen tot zeker 2043 rijden

02 jul 2025 8:08

Arriva blijft ook na 2028 de Vechtdallijnen in Drenthe en Overijssel rijden. De provincies hebben de nieuwe concessie voor de regionale treindiensten Zwolle – Emmen en Almelo – Hardenberg tot 2043 aan de huidige vervoerder gegund. Arriva krijgt de voorkeur boven Keolis en Qbuzz, die zich ook hadden ingeschreven.

De provincies Drenthe en Overijssel betalen gezamenlijk tussen de 12 en 15 miljoen euro per jaar om de treinen op deze lijnen te laten rijden. De nieuwe concessie gaat eind 2028 in.

Dienstregeling uitgebreid

Een tevreden Arriva meldt dat de dienstregeling vanaf 2028 wordt uitgebreid. Reizigers op het traject Almelo – Hardenberg kunnen dan bijna de hele dag ieder half uur met de trein. Op het traject Zwolle – Emmen komen extra spitsritten en extra ritten in de ochtend en avond. De eerste trein uit Emmen gaat al om 05.11 vertrekken en vanuit Zwolle om 05.23 uur. Op vrijdag gaat de laatste rit 00.52 uur vanuit Zwolle en 00.11 uur vanuit Emmen. Een andere belangrijke verbetering is dat op de stations Dalen en Gramsbergen straks twee keer in het uur een trein stopt, aldus Arriva.

Elektrische treinen

Als de nieuwe concessieperiode ingaat, zal de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg geëlektrificeerd zijn. Arriva schaft hiervoor vijf nieuwe Flirt-treinstellen aan waardoor de totale vloot van elektrische treinen van het vervoerbedrijf straks uit vijftien treinen bestaat. Arriva kan met deze treinen meer reizigers vervoeren.

Voor de elektrificatie is 75 miljoen euro nodig. Het Rijk betaalt 30 procent daarvan, de rest is voor de provincie Overijssel. Provinciale Staten stemt woensdag over de benodigde bijdrage van 52,5 miljoen euro.

Van Blauwnet naar RRReis

Arriva rijdt de Vechtdallijnen al sinds 2012 met ongeveer 100 medewerkers. Nu gebeurt dat onder de merknaam Blauwnet. Vanaf 2028 is dat als RRReis. Arriva won vorig jaar de nieuwe concessie voor Achterhoek-Rivierenland die in december ingaat. Daarmee heeft de vervoerder al het regionale treinverkeer in het oosten van het land in handen.

(c) Treinreiziger.nl

5 1 stem
Artikel waardering
26 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
ChrisH
8 dagen geleden

Gecondoleerd naar alle betrokkenen.

Annemiek
8 dagen geleden
Antwoord aan  ChrisH

Het gaat er juist hartstikke goed onder Arriva. Het gaat om lijnen die NS nadrukkelijk wilde afstoten. Vooral in Hardenberg – Almelo zag NS helemaal niets. En kijk hoe het nou gaat!

ChrisH
8 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Fijn om te horen dat ze treinen rijden makkelijker vinden dan bussen rijden. Het is hier echt een bende onder het regime van Hettinga met eindeloze uitval en vertraging.

Baardstaart
8 dagen geleden
Antwoord aan  ChrisH

We hebben hier ook bussen van Arriva… Na een zeer slechte start heeft Arriva zich goed weten te herstellen en hebben we hier ook geen problemen met de bussen meer. Dus ik kan me op dit moment niet vinden in de stelling van eindeloze uitval en vertraging. De vervoerder, die mijnsinziens het meest onbetrouwbaar is, is de NS.

ChrisH
8 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dan mogen ze het kantoorpersoneel dat ze bij jullie Arriva concessie inzetten wel eens naar ons toe sturen. Wij zitten er al sinds 2014 aan vast en het wordt er oprecht alleen maar slechter op. Had begin dit jaar dat oprecht 50% van de tijd ik ‘s-ochtends in de kou moest wachten omdat de bus weer eens niet op kwam dagen, meestal ook niet opgenomen in de reisplanner. Inmiddels niet meer omdat ik nu om een andere tijd naar mijn werk ga.

NS daarentegen heb ik in de afgelopen 10 jaar alleen bij hoge uitzondering problemen mee gehad. Als ik daar 1 keer in de maand een vertraging boven de 5 min heb dan is dat echt vaak.

Henk Lubbers
8 dagen geleden
Antwoord aan  ChrisH

Aldus ChrisH werknemer van NS.

Hur
6 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Chris Hogeveen van de concurrent Keolis, die ook meegedaan hebben aan deze tender, maar niet in de prijzen vielen, wellicht?

Geerdijk
7 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Allemaal gevolg van politieke keuzes. Pim Fortuyn had in 2000 gelijk toen hij zei dat je de zorg, energie en OV NIET moet privatiseren. Kijk nu maar naar de algemene puinhoop in het OV

S.O. de Mieter
6 dagen geleden
Antwoord aan  Geerdijk

Pim Fortuyn was juist een groot voorstander van privatisering. Hij vond echter dat nutsbedrijven niet in staat waren tot concurrentie en daar had hij gelijk in. Daarom wordt ProRail weer een ZBO.
NS is alleen in naam verzelfstandigd, het bedrijf is eigendom van het ministerie van financiën maar wordt bestuurd vanuit het ministerie van infrastructuur, de tweede kamer en de vakbonden.
Fortuyn had zich hierom rot gelachen.

Geerdijk
6 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Ik heb de beelden van Pim zojuist nog bekeken en hij zei echt wat ik al eerder schreef. Niet alleen het OV, maar ook de zorg en energiemarkt is er niet beter van geworden in ieder geval. (Mijn mening, maar daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn)

Baardstaart
8 dagen geleden
Antwoord aan  ChrisH

Nooit problemen gehad op die lijn hoor. De giliberaliseerde vervoerders w.o. Arriva hebben ook weer nieuw leven in de lijn Almelo – Marienberg/Hardenberg gebracht en wordt zelfs op een behoorlijk deel van de dag 2x per uur gereden. De reis Almelo – Emmen gaat soepel met een korte overstap in Hardenberg en een goede busaansluiting naar Groningen. Ook geen klachten over andere treinlijnen van Blauwnet in Twente.

Geerdijk
7 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ach hou toch op. Het is nu een puinhoop op Aml-Mrb en dat wordt de komende 3½ jaar alleen nog maar erger zolang die oude troep er rijdt. Met 30 graden buiten zonder airco en zelfs de verwarming aan die niet uitgezet kan worden……. Lawaaimakers zijn het die Lints. Ouwe meuk

hoi
6 dagen geleden
Antwoord aan  Geerdijk

Daar moet ik je gelijk ingeven, alleen wilt arriva wel met DEMU’S rijden, maar helaas mag dat niet van de provincie. Nog eventjes.. Eventjes volhouden ze proberen altijd wel te rijden op die lijn.

Lezer
8 dagen geleden

”Daarmee heeft de vervoerder al het regionale treinverkeer in het oosten van het land in handen.” Volgens mij klopt dit niet helemaal, Keolis rijdt nog op Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede.

Baardstaart
8 dagen geleden
Antwoord aan  Lezer

En de NS heeft de Sprinter (Enschede)-Almelo- Deventer-Appeldoorn in handen. En deze lijn zou een mooie uitbreiding zijn voor RRReis, alsmede de sprinter Zutphen-Wijchen.

Hanzeboog
7 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Voorlopig heeft NS de concessie tot 2033. Tenzij de EU via de Eurocommissaris NS de huidige concessie weet af te pakken.

Tenzij RRReis als open access vervoerder naast NS ook treinen inzet tussen Almelo – Apeldoorn en Zutphen – Wijchen.

Arriva doet al voorzichtig stappen om naast NS te rijden op het hoofdrailnet. Voorlopig zeer bescheiden.

Hanzeboog
7 dagen geleden
Antwoord aan  Lezer

Klopt. Het is dus niet helemaal correct. Keolis en Arriva participeren gezamenlijk in Blauwnet. Ze hebben ook gezamenlijk 1 toegangspoort. Dat wordt straks RRReis.

En dan heb je nog een andere verbinding in het Oosten met Keolis:

https://martijnvanvulpen.nl/nieuws/klaar-voor-de-kippenlijn/

Laatst bewerkt op 7 dagen geleden door Hanzeboog
Hanzeboog
8 dagen geleden

Wat goed gaat hoef je niet te veranderen.

Destijds nam Arriva het over van NS die de Vechtdallijn destijds in de laatste jaren voor 2012 verkwanselde. De trein Plan V werd er opgezet. Véél defecten en slechte service van NS op die lijn.

Arriva daarentegen heeft het direct h serieus en goed aangepakt. Nieuwe treinstellen met sterk verbeterd comfort t.o.v. de NS. Ze zijn altijd betrouwbaar gebleven met hun treinen en service. Er waren weinig problemen met Arriva vanaf 2012.

Terecht dat Arriva opnieuw de concessie krijgt voor de Vechtdallijn.

Geerdijk
7 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Tja, als NS in 2010 een bod had gedaan op de Emmerlijn, waren ze ook met nieuw materieel gaan rijden. Was verplicht volgens de concessie. Let maar op als straks op Aml-Mrb elektrische treinen gaan rijden schiet het klantoordeel met sprongen omhoog. Arriva doet het op deze lijn nu niet goed. Veel uitval van ritten ivm materieel problemen

Robert
8 dagen geleden

Naast de vijf nieuw aan te schaffen Flirt 4 baks treinstellen heeft Arriva op Zwolle Emmen nu reeds 15 GTW EMU stellen, in totaal dus 20 stellen miv 2028.

Johan
8 dagen geleden

Nu is er enkelvoudig inchecken bij Blauwnet. Moet je als de Vechtdallijnen onder RRReis gaan vallen om gaan checken tussen de Vechtdallijnen en de rest van het huidige Blauwnet?

visseling
8 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Dat zullen we tegen die tijd wel horen-is dat nou echt iets wat NU en Meteen al duidleijk zou moeten zijn? Misschien is dat hele chipkaart/In+Uit sjek gedoe tegen die tijd al weer achterhaald. Net als ARV zelf-ook al, sinds de start in GB=UK als verzamelde BUSvervoerder toen het daar geliberaliseerd werd ook al 2-3 doorverkocht aan weer andere investeerders of aandeelhouders. En ik heb zo´n vermoeden dat in die periode die hier genoemd wordt dat nog wel wat keertjes gaat gebeuren-of wat dacht je van een fuise met een van die FRanse grootvervoer-conglomeraten?

Johan
8 dagen geleden
Antwoord aan  visseling

Het enkelvoudig inchecken bij Blauwnet is mogelijk omdat de concessieverlener opbrengstverantwoordelijk is. Je betaalt als reiziger aan de concessieverlener, en die betaalt uit aan de verschillende vervoerders die onder de naam blauwnet rijden. Als het omkatten naar RRReis erop duidt dat er voor een andere concessievorm is gekozen of dat het nu onder een andere concessieverlener valt, zou daarmee meteen het enkelvoudig inchecken zoals dat nu is geregeld overboord vallen.

Arjan krabbenbos
7 dagen geleden

Arriva werkt aan de toekomst en met een valse start is het een goed functionerend bedrijf geworden. De huidige treinstellen van Mariënberg Almelo worden van diesel Lints naar elektrische Flirts overgezet eind 2027. Ook wel logisch dat Arriva hier mag blijven rijden, zeker als de Nedersaksenlijn een onderdeel wordt van Enschede, Almelo, Mariënberg, Emmen, Veendam en Groningen en misschien nog wel verder! Maar hoe deze nieuwe lijn boven Emmen er uit ziet weet ik niet, Veendam, Groningen en verder zijn thans nog dieseltrajecten. Kunnen misschien de Winks dan gebruikt worden, i.p.v. diesel naar accubedrijf en deels onder de bovenleiding opladend?
Het Groninger Hoofdstation is thans nog in verbouwing tot 13 juli 2025, de NS sporen zijn thans kopsporen geworden! Met de Lelylijn kan dit deel ook doorgaand worden, die stootjukken kunnen verwijderd worden en dan richting Leek en Drachten en verder naar Lelystad en Amsterdam! Ook de Nedersaksenlijn verder rijden door Groningen richting Delfzijl, Eemshaven, Leeuwarden en misschien zelfs Harlingen Haven voor boottoeristen! De Lelylijn moet van Amsterdam via Lelystad en Heerenveen niet eindigen op Groningen HS, maar doorrijden naar Assen waar al een kopspoor voor de huidige pendeldienst aanwezig is. Dan profiteert de hoofdstad van Drenthe ook van nieuwe reismogelijkheden en je hebt ook een route die Zwolle ontlast!
De Lints die voorheen in Utrecht en later Zwolle stonden zijn verkocht aan Roemenië! Dit land kan over een paar jaar ook de GTW van de huidige Maaslijn overnemen en de Lints van Hardenberg Almelo! Hetzelfde land heeft al ex Wadlopers en de laatste 14 DM 90 die stonden bij Gekkengraaf Venlo ook al overgenomen. Zo wordt er verdient en je bent met een goede recycle van oudere nog in goede staat van deze voormalige NS of Arriva treinen bezig!

Andre
7 dagen geleden

NS mag zich focussen op de Randstad en op de lange lijnen. Sinds andere vervoersmaatschappijen het over hebben genomen van NS, is het spoor in de noordelijke en oostelijke provincies veel beter geworden. Stations zijn geüpgraded, half uurs diensten, sporen verbeterd en nieuw treinmaterieel. En niet van die krappe oncomfortabele NS Sprinters.

Geerdijk
6 dagen geleden
Antwoord aan  Andre

“Stations zijn geüpgraded, half uurs diensten, sporen verbeterd en nieuw treinmaterieel”

Stations zijn van NS, half uurs diensten op regionale lijnen worden zwaar gesubsidieerd (ook Aml-Apd), sporen zijn van ProRail en NS heeft de laatste jaren ongeveer 300 nieuwe treinen gekregen (SNG en ICNG) en daarbij komen er ook nog nieuwe dubbeldekkers (DDNG). DM90, SGM zijn al verdwenen en de ICM en DDZ volgen de komende jaren