fbpx

Kamer stemt voor proef met ’spoorwegpolitie’ tussen Emmen en Zwolle

28 jan 2025 16:37

Er komt een proef met een soort spoorwegpolitie op de Vechtdallijn tussen Emmen en Zwolle. De Tweede Kamer nam dinsdag het voorstel hiervoor aan dat Joost Eerdmans van JA21 onlangs indiende.

JA21 wil graag spoorwegpolitie terug in het hele land en ziet de proef op de Vechtdallijn, waar Arriva onder de naam Blauwnet rijdt, als een begin. Volgens het voorstel moet het kabinet nu in samenwerking met Arriva een proef uitwerken voor ’een speciale politie-eenheid’ op het spoor tussen Emmen en Zwolle die zich richt tegen agressie en zwartrijders.

Al jaren overlast op traject

De Vechtdallijn kampt al jaren met overlast. In het eerste kwartaal van 2024 werden er 331 incidenten tegen ov-personeel op het traject gemeld. Veel problemen worden veroorzaakt door uitgeprocedeerde asielzoekers die met de trein van en naar het aanmeldcentrum in Ter Apel reizen.

Woordvoerster Nikkie Smit van Arriva liet eerder al weten dat Arriva ’niet voor of tegen’ een proef is. ’’Het staat niet bovenaan ons wensenlijstje’’, zei Smit in december tegen Treinreiziger.nl. ’’Andere zaken zijn voor ons belangrijker. Zoals een ID-check door boa’s en het invoeren van een regionaal reisverbod, want nu is er alleen een reisverbod voor een bepaald traject en een bepaalde vervoerder.’’

Minister David van Weel van Justitie en Veiligheid wees het voorstel vorige week nog af omdat niet het kabinet maar de lokale autoriteiten gaan over de inzet van politie in hun gebied en dus ook op het spoor en de stations.

Maarheeze

De Tweede Kamer nam dinsdag ook een motie van de PVV aan die het kabinet opdraagt vervoerders aan te sporen vervoersverboden te gaan opleggen aan overlastgevende asielzoekers. De PVV kwam met het voorstel naar aanleiding van de problemen bij station Maarheeze in Noord Brabant. Ook een voorstel van JA21 dat het kabinet vraagt te garanderen dat station Maarheeze bediend blijft worden, werd aangenomen.

Taakstrafverbod voor geweld

Eerder op dinsdag presenteerden JA21 en de VVD een initiatiefwetsvoorstel voor een taakstrafverbod voor geweld tegen ov-personeel. Nu geldt het taakstrafverbod alleen voor ernstig geweld. Maar JA21 en de VVD willen dat er straks ook alleen maar gevangenisstraf kan worden opgelegd voor elke vorm van geweld tegen ov-personeel en andere publieke functionarissen zoals hulpverleners.

Spoorwegpolitie weg, taken elders uitgevoerd

Officieel bestaat er sinds 2013 geen spoorwegpolitie meer in Nederland. Tot de verzelfstandiging van de NS in 2000 was er een echte spoorwegpolitie die onder de NS viel. Na 2000 kwam de spoorwegpolitie onder het Korps Landelijke Politiediensten en in 2013 werd de spoorwegpolitie helemaal opgeheven. Politiebureaus die nog op stations aanwezig waren, sloten een voor een.

Taken op spoor bij Eenheid LX

Politiewerk op het spoor valt tegenwoordig officieel onder de Dienst Infrastructuur van de Eenheid Landelijke Expertise en Operaties (LX) van de politie. Woordvoerster Lilian Scholten van de LX legt Treinreiziger.nl uit dat agenten van de Dienst Infrastructuur ’zichtbaar en onzichtbaar’ aanwezig zijn op de de weg, het water en het spoor. ’’Daar richten we ons op handhaving en opsporing voor de bestrijding van criminaliteit. Op het spoor ligt onze taak in eerste instantie in de trein en op de perrons. We werken daarin nauw samen met de regionale eenheden en het lokaal gezag, die verantwoordelijk zijn voor de handhaving en veiligheid op de stations.’’

Boa’s eerst aan zet

Volgens de woordvoerster zijn de boa’s van de vervoerders ’in eerste instantie verantwoordelijk voor de aanpak van overlast’. ’’Wij ondersteunen de vervoerder hierbij daar waar nodig. Dit gebeurt in onderlinge afstemming. Daarnaast pakt de Dienst Infrastructuur ook de criminaliteit in de trein aan. Denk hierbij aan high impact crime feiten; bagagediefstallen, geweld tegen treinpersoneel en ladingdiefstallen in het goederenvervoer. We werken ook internationaal samen met andere landen op de trajecten waar treinen de grens over gaan, bijvoorbeeld voor de bestrijding van drugstoerisme. De dienst Infrastructuur heeft specifieke spoorkennis en doet ook onderzoek bij een treinongeval of ondersteunt de regionale eenheid daarbij.’’

Afgelopen najaar was de dienst in het nieuws over de arrestatie van koperdieven.

De bestrijding van overlast en geweld op de Vechtdallijn en het station Maarheeze zijn volgens Scholten de verantwoordelijkheid van de lokale overheden en de regionale korpsen daar. Maar dat wil niet zeggen dat de LX er niets mee van doen heeft. ’’Wij zetten regelmatig collega’s in op de trein op het traject rondom Maarheeze. Daarin werken we ook samen met de vervoerder. Dat geldt ook voor de Vechtdallijn tussen Zwolle en Emmen.’’

(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee

2.3 3 stemmen
Artikel waardering
12 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
treingraag
10 dagen geleden

Waarom niet ook bij Maarheeze deze week nog inclusief Trump recept.

Joris
10 dagen geleden
Antwoord aan  treingraag

Doe een dna test alstublieft dan sturen we uw naar Duitsland ofzo

Ber Sitters
9 dagen geleden
Antwoord aan  treingraag

Wat is het favoriete gerecht van Trump?

Frans E.R.
10 dagen geleden

De spoorwegpolitie mag wat mij betreft in het hele land ruime bevoegdheden hebben en zichtbaar ook op hun uniformen aanwezig zijn. In het verleden heb ik van nabij meegemaakt hoe effectief hun presentie was en een overlast veroorzakende passagier in de boeien geslagen kon worden wat de veiligheid in en om de trein alleen maar ten goede kwam. Nu zijn Boa’s minder zichtbaar, zodra echter mensen in uniform met duidelijk de naam Politie verschijnen heeft dat een afschrikwerkender effect.
Ook mogen nog intensiever kaartcontroles in de trein worden uitgevoerd zoals ik op 11 januari 2025 op een reis naar en van Utrecht heb meegemaakt. De conducteurs en conductrice controleerden de plaatsbewijzen goed, waren vriendelijk waar het kon en konden problemen gericht oplossen. Als men weet dat een Spoorwegpolitie het mandaat krijgt om de veiligheid te waarborgen en strenger optreedt tegen mensen die de veiligheid in gevaar brengen mogen ze wat mij betreft snel weer terug komen. Toen ik ooit een treinongeluk had gehad kreeg ik ook met de Spoorwegpolitie en KLPD te maken, werden verhoren afgenomen en droeg dit mede bij aan een goede afhandeling van het voorval ook met betrekking tot het verlenen en toekennen van een financiële compensatie, omdat men de toedracht vanuit de passagierskant ook in beeld wilde brengen. De Spoorwegpolitie 2.0 moet wel de politieke steun, financiële middelen en juridische bevoegdheden krijgen om in de ruimste zin des woord hun taken goed uit te kunnen uitvoeren en niet gefragmenteerd in den landen gaan handelen. Maarheeze en Emmen zouden bij een dergelijke dienst zeker baat hebben met een Spoorwegpolitie.

Joris
10 dagen geleden

En in Amsterdam? Utrecht? Eindhoven???? Rac… Kabinet

Joost2
10 dagen geleden
Antwoord aan  Joris

Dit komt vanuit de Kamer niet het kabinet.

Ber Sitters
9 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Dat klopt: de club van Joost Eerdmans zit ook niet in het kabinet.

reiziger
8 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

De partijen die het kabinet vormen, vormen een meerderheid in de Tweede Kamer. Met fascistenpartij PVV voorop

Joost2
8 dagen geleden
Antwoord aan  reiziger

Deze motie is aangenomen door een meerderheid van de Tweede Kamer, niet zijnde de coalitiepartijen. PVV en BBB stemden voor, maar VVD en NSC tegen. Het zijn oppositiepartijen als GL-PVDA en SP die dit voorstel aan een meerderheid hebben geholpen.

Ber Sitters
8 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Dat klopt.

Ber Sitters
10 dagen geleden

Zware jongens met honden!

Peter
9 dagen geleden

Misschien kan de Spaanse politie hier wel ‘stage’ lopen die weten ook wel van aanpakken.