fbpx

Arriva: Terugtrekken NS op regionale lijn is lege huls

De Nederlandse Spoorwegen doen tot en met 2019 niet mee met aanbestedingen op het regionale spoor, maar in die periode zijn er ook helemaal geen aanbestedingen. Arriva directeur Anne Hettinga is verbijsterd en noemt de belofte van NS een lege huls.

In eerste instantie was Arriva-directeur Anne Hettinga juist positief over de nieuwe strategie van NS. "De strategie van NS voldoet redelijk aan onze wensen", was zijn eerste conclusie. "De manier waarop NS zich de afgelopen jaren heeft opgesteld heeft de samenwerking geen goed gedaan. Met het niet meer meebieden op regionale lijnen en het afstoten van Qbuzz zou er een level playingflield kunnen ontstaan, dat is goed voor de samenwerking", legde Hettinga uit tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Eerder die ochtend had NS-topman Rogier van Boxtel een toelichting aan de Tweede Kamer gegeven over de nieuwe strategie. En die toelichting viel niet in goede aarde bij Arriva. "Ik heb vannochtend met verbijstering geluisterd", stelde Hettinga. Hij doelde op dat Qbuzz voorlopig gewoon blijft meedoen met aanbestedingen en dat NS zich alleen tot en met 2019 terugtrekt bij nieuwe aanbestedingen op het regionale spoor. Pas in 2020 zijn er weer aanbestedingen, en dan doet NS mogelijk wel weer mee.

Als het aan Hettinga ligt, zou NS zich tot 2025 moeten terug trekken. Tot 2025 mag NS namelijk op het hoofdrailnet rijden. Het hoofdrailnet is aan NS door het ministerie onderhands gegund, zonder aanbesteding.

Volgens Hettinga hoeft Qbuzz helemaal niet meer mee te dingen met nieuwe concessies. "De orderportefeuille is groot genoeg." Volgens Hettinga wint Qbuzz altijd als het meedoet, omdat het bedrijf maar zeer minimaal rendament hoeft te maken. Dat blijkt volgens Hettinga uit de jaarrekeningen. De Arriva-directeur vindt daarom dan ook dat er nu geen sprake is van een level playingsfield.

Hettinga bekritiseerde in de Tweede Kamer ook het ministerie van infrastructuur. Arriva diende drie jaar geleden een alternatief plan in voor de HSL, maar volgens de topman is daar tot op de dag van vandaag niet serieus naar gekeken en op gereageerd. De directeur beloofde destijds binnen 3 jaar treinen te kunnen leveren die 45 minuten sneller naar Brussel zouden rijden dan NS dat met de Benelux zou doen. Voorwaarde was wel dat Arriva dan ook kansen kreeg op het hoofdrailnet.

Of Arriva nog steeds zo snel treinen zou kunnen leveren voor de hogesnelheidslijn, durfde Hettinga niet te zeggen. "Als je de reiziger op 1, 2 en 3 zet en dat soort volzinnen beloofd, dan ga je op dat soort plannen in. De tijd schuift wel op. We zijn nu drie jaar later, of het nu nog binnen drie jaar lukt is de vraag."

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.