fbpx
Foto: (c) Bas Weetinik Fotografie

Arriva ziet toch niets in bussen met aanhangers

18 feb 2020 9:58

Arriva gaat toch geen bussen met aanhangers inzetten. De vervoerder heeft in 2015 een succesvolle proef gehouden met dergelijke bussen, waarna het bedrijf aan de slag is gegaan om de toelating van de bussen te regelen. Lang bleef de vervoerder optimistisch, maar uiteindelijk is de toelating er niet gekomen. Dat bevestigt Arriva desgevraagd aan Treinreiziger.nl. De vervoerder stelt nu dat een versterkingsbus een betere oplossing is.

Foto: (c) Bas Weetinik Fotografie

2015: Arriva is enthousiast

Het is alweer vijf jaar geleden toen Arriva met veel enthousiasme een proef aankondigde met OV-bussen met aanhangers. Tijdens drukke ritten zou er op die manier gemakkelijk extra capaciteit gecreëerd worden. Arriva noemde de proef een ‘primeur’. Na een test van 11 dagen in de Achterhoek (lijn 74 Groenlo – Doetinchem) , werd de proef positief geëvalueerd. “Reizigers en chauffeurs zijn unaniem enthousiast over de bus met aanhanger”, aldus Arriva en de provincie Gelderland in een lovend persbericht in juni 2015.

Volgens datzelfde persbericht was ook het Ministerie van Infrastructuur, RDW en het CBR enthousiast over de proef en waren bereid mee te werken aan een vervolg. “Het proces voor structurele toelating van een bus met aanhanger is langdurig, waarbij nog veel details nader onderzocht moeten worden. Daarbij kan echter ook geput worden uit onderzoeken die in het buitenland al zijn uitgevoerd”, stelden Arriva en de Provincie Gelderland destijds.

Foto: © Bas Weetinik Fotografie

Eind 2017: Toelating bijna rond

Lange tijd bleef het vervolgens stil, maar eind 2017 meldt Arriva op vragen van Treinreiziger.nl dat de toelating bijna rond is. De vervoerder herhaalt daarbij dat de ervaringen met de eerdere proef positief zijn. “Het grote voordeel van een bus met aanhanger is de flexibele en duurzame inzetbaarheid. In een spitsperiode kan de bus met aanhanger worden ingezet, buiten de drukke perioden kan de aanhanger worden afgekoppeld. Hierdoor rijdt de bus altijd met een passende capaciteit”. Ondanks de vervoerder enthousiast is, wijst Arriva er ook op dat het Ministerie van Infrastructuur over de formele besluitvorming gaat. Op korte termijn, begin 2018, verwacht de vervoerder duidelijkheid.

2020: Extra versterkingsbus voordeliger

Maar nadien wordt er niets meer vernomen over de 23 meter lange bussen. Arriva laat nu desgevraagd weten dat er geen toestemming is gekomen voor de lange voertuigen. “Het is ook onze wens niet meer om in de toekomst bussen met aanhangers in te zetten”, zegt een woordvoerder van Arriva nu. Ze legt uit waarom. “Kostentechnisch bleek het voordeliger om in de ochtendspits een extra versterkingsbus in te zetten, in plaats van een aanhanger die de overige dagdelen stilstaat.”

Dat staat in contrast met wat Arriva veronderstelde na de proef in 2015. “Vergeleken met de inzet van reguliere bussen bij eenzelfde aantal reizigers, lijkt het erop dat de jaarlijkse exploitatiekosten voor een bus met aanhanger lager zijn”, stelden Arriva en de provincie Gelderland destijds. Het verschil met 2015 is echter dat de extra capaciteit in de avondspits nu niet meer nodig is, omdat de reizigersvraag nu beter gespreid is. Arriva wijst op nog een ander voordeel de versterkingsbus: die kan incidenteel ook op reguliere lijnen bijspringen, terwijl een losse aanhanger dat niet kan. Daar staat tegenover dat voor de aanhanger geen tweede chauffeur nodig was.

In beeld: de bus met aanhanger

Foto’s zijn gemaakt door Bas Weetinik Fotografie, in opdracht van Treinreiziger.nl.

0 0 stemmen
Artikel waardering
4 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
wdvm
4 jaren geleden

“Arriva wijst op nog een ander voordeel de versterkingsbus: die kan incidenteel ook op reguliere lijnen bijspringen, terwijl een losse aanhanger dat niet.”

Hier moeten nog twee woordjes tussen, namelijk “van” en “kan”.

Bart C.
4 jaren geleden

Ja voor nog vijf jaar gaan ze niet meer investeren in dergelijke nieuwe bussen natuurlijk.

E.J.A. Heusinkveld
4 jaren geleden

De toenmalige Gelderse Tramwegen hadden in de jaren 1950 ook al bussen met aanhangers op ander andere de lijn Enschede – Winterswijk. Dus het idee is niet nieuw. Ze waren snel weer verdwenen vanwege problemen met de veiligheid. Ook was het goedkoper om op een deel van de lijn een versterkingsbus in te zetten i.p.v. steeds die aanhangwagen over de hele lijn mee te zeulen. Dus de geschiedenis herhaalt zich.