DB bestelt nog eens 43 nieuwe ICE-treinen (ICE 3neo)

Deutsche Bahn heeft nog eens 43 nieuwe ICE-treinen besteld van het type ICE 3neo, ook wel Baureihe 408 of Velaro e320 genoemd. Daarmee komt het totaal op 73 treinstellen. Deze gloednieuwe treinen kunnen straks snelheden behalen tot en met 320 kilometer per uur.

32.000 zitplaatsen

Naar verluidt kunnen de treinen straks ook ingezet worden tussen Amsterdam en Frankfurt. Alle treinstellen bij elkaar zullen 32.000 zitplaatsen tellen. Elk treinstel heeft 439 zitplaatsen. De nu bestelde treinstellen zullen in de periode 2026 – 2029 geleverd worden. DB heeft echter in 2020 al vergelijkbare treinen besteld. Die zullen al in de komende periode tot 2026 instromen. De eerste treinen worden in december verwacht.

Meer treinen

Deutsche Bahn is bezig de treinenvloot enorm te vernieuwen. Sinds 2017 beschikken de Duitsers ook over de ICE 4, daarvan zijn er inmiddels 93 in dienst gekomen. Dat wordt tot 2026 uitgebreid tot 137. De ICE kan echter een stuk minder snel dan de ICE 3neo: 250 kilometer per uur. Ook zijn er zogenoemde ICx treinen besteld, deze zullen o.a. in de trein Amsterdam – Berlijn ingezet gaan worden.

De nieuwe treinen zijn bedoeld om het aanbod van ICE-treinen te kunnen laten groeien. De Duitsers zetten met Deutschlandtakt in op fors meer treinen de komende jaren. DB-topman Richard Lutz: “Meer spoor is de sleutel tot klimaatbescherming in Duitsland. (…) Met de nieuwe ICE creëren we niet alleen meer capaciteit in onze treinen, maar verhogen we ook de kwaliteit en het comfort voor onze reizigers. Onze klanten kunnen zich nu al verheugen op de volgende dienstregelingswijziging in december.”

Tegelijkertijd geven de nieuwe treinen de mogelijkheid om oudere treinen met pensioen te kunnen laten gaan. De eerste generatie ICE-treinen is inmiddels ruim 30 jaar oud. In eerdere presentaties liet DB weten dat de ICE1 in elk geval tot en met 2026 ingezet zal worden.

Gerelateerde berichten

This post was last modified on %s = human-readable time difference 15:04

Share

Recent Posts

Vanaf volgende week wekenlang hinder op spoor in Den Haag

Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…

16 uur terug

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…

1 dag terug

ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…

1 dag terug

‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…

2 dagen terug

Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…

2 dagen terug

Station Groningen in zomer langer buiten bedrijf

Station Groningen zal in de zomer langer buiten dienst zijn. Spoorbeheerder ProRail meldt dat de…

2 dagen terug