Betalende treinreizigers beboet
30 mei 2014 14:00
Abonnementhouders krijgen in het openbaar vervoer steeds vaker een boete als ze vergeten in te checken. Dat blijkt uit talloze klachten die reizigersvereniging Rover heeft gekregen. Het gaat bijvoorbeeld om reizigers met een Altijd Vrij-abonnement, NS Business Card of een Studenten-OV.
Ze reizen met een afgekocht vervoersbewijs, maar moeten wel in- en uitchecken. Doen ze dat niet, dan kan dat een boete opleveren tot meer dan 35 euro. Bij zowel NS, Arriva, Connexxion als Syntus zijn er klachten bekend waarbij betalende reizigers toch beboet zijn. Voor Veolia kwamen er geen klachten binnen. Die vervoerder geeft de eerste twee keer dat een reiziger met een betaald abonnement vergeet in te checken geen boete.
Conducteur bepaalt
Dat is coulance zegt Veolia. Alle vervoerders wijzen erop dat de reiziger verplicht is in- en uit te checken. NS zegt ook coulant te zijn, toch heeft de grootste reizigersvervoerder tientallen reizigers in een dergelijke situatie beboet. "De conducteur bepaalt of er beboet wordt. We gaan hier coulant mee om. Als de reiziger toch een boete krijgt, dan kan hij dat weer terugkrijgen via de klantenservice."
Schandalig
Rover vindt het schandalig dat de best betalende klanten worden beboet. Reizigersclub Voor Beter OV noemt het "erg kinderachtig” van de vervoerders. "Het is onnatuurlijk als je nog iets moet doen, terwijl je al betaald hebt. Ik vraag me af of vervoerders ermee wegkomen als een reiziger naar de rechter stapt. Ze hebben immers betaald”, zegt een woordvoerder tegenover De Telegraaf.
Direct boete
Voor Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft was dat reden om niet meer met Connexxion te reizen, zo bekende hij tegenover OV-Magazine. Hij kocht voor ruim drieduizend euro een Altijd Vrij abonnement waarmee hij een jaar lang vrij kon reizen. Op de eerste dag kreeg hij meteen een boete van 25 euro aan zijn broek, omdat hij vergat in te checken.
Beleid
“Ik dacht dat de conducteur een fout maakte, heb betaald en een bonnetje gevraagd. Vervolgens een e-mail gestuurd naar Connexxion. Of dit wel klopte? ‘Dit is ons beleid’, luidde het antwoord. ‘Dan is het mijn beleid om niet meer met Connexxion te reizen’, heb ik laten weten” aldus Van Wee tegenover OV-Magazine.
Supermarkt
Volgens Connexxion krijgt het bedrijf geen geld als reizigers met een abonnement van een andere vervoerder niet incheckt. "Als iedereen één of twee keer vergeet in te checken lopen wij heel veel geld mis. Bij de supermarkt kan je ook niet ongestraft weglopen als je vergeet te betalen" aldus een woordvoerder. Daarbij gaat het bedrijf eraan voorbij dat de abonnementshouders juist al wel betaald hebben.
Eigen reizigers
De vervoerder is wel coulant voor reizigers die een Connexxion-abonnement hebben. "Als die reiziger vergeet uit te checken kijken we naar de laatste tien reizen. Als hij dan wel heeft in- en uitgecheckt geven we geen boete."
Stads- en streekvervoer
Het probleem speelt overigens niet alleen bij treinreizigers, maar in het hele stads- en streekvervoer. Zo kreeg Rover ook één klacht met betrekking tot de HTM. De RET zegt ook te handhaven. "Maar het komt bijna niet voor dat een reiziger met abonnement niet incheckt. We hebben een handhavend beleid, maar we zullen altijd naar de omstandigheden kijken en oog hebben voor de menselijke maat" zegt de vervoerder.
Papieren treinkaartje
Vanaf 9 juli wordt het papieren treinkaartje vervangen door een wegwerp-OV-chipkaart. Dan krijgen ook incidentele reizigers een afgekocht vervoersbewijs waarmee ze wel in en uit moeten checken. NS gaf eerder aan deze reizigers niet direct te beboeten als ze dat in het begin vergeten.