fbpx

Bizarre beelden: hoog water hindert (trein-)verkeer naar Zermatt

21 jun 2024 21:20

Zwitserland kampt met overstromingen door hevige regenval en smeltwater. Vanwege de weersomstandigheden is het treinverkeer uit veiligheidsoverwegingen gestaakt. Daardoor is het autovrije Zermatt onbereikbaar.

Vrijdagochtend reden er nog wel treinen, maar stond het water al heel hoog in de rivier de Vispa.

Door het hoge water werd begin van de middag het treinverkeer Visp – Zermatt stilgelegd. Aanvankelijk werden er vervangende bussen ingezet tussen Visp en Täsch, een dorp voor Zermatt. Maar even later werd de weg vanwege de situatie ook afgesloten.

Wanneer het treinverkeer hervat kan worden is onduidelijk. Tot die tijd blijft het bij toeristen zeer geliefde Zermatt onbereikbaar. Het dorpje staat vol met hotels. Mensen die in Zermatt zijn, moeten wachten op betere tijden. Zermatt is ook het startpunt van de beroemde Glacier Express. Of die trein, al dan niet ingekort, de komende dagen gaat rijden, is onduidelijk.

De Matterhorn Gotthard Bahn komt zaterdagochtend met een update.

4 3 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
8 maanden geleden

Dit is niet zo mooi, dat zowel spoor als weg verhinderd door het weer. Hoop dat het snel opgelost is en de Zwitsers het spoor snel kunnen herstellen. Zo blijft alleen een luchtbrug (heli’s) over om spullen Zermatt in te krijgen. Ook staat de zomer vakantie voor de deur dat mensen treinvakanties gaan doen in Zwitserland.

Hanzeboog
8 maanden geleden

Er zijn twee dingen duidelijk met het weer vanwege de klimaatverandering. Het weer is grilliger geworden. En de gemiddelde temperatuur gaat op véél plekken op aarde omhoog.

Kortom je kunt er niet meer van op aan. Het is in de zomer niet ongebruikelijk dat er slecht weer is. Maar het gebeurt vaker en heviger.

Dan ben je automobilist en treinreiziger machteloos.

Ruud
8 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

En ook wordt duidelijk dat het grootste probleem is dat we vanwege de klimaatverandering en het milieu in het wilde weg aan allerlei knoppen aan het draaien zijn zonder dat de samenhang van al die maatregelen wordt bekeken met extreme en onbedoelde effecten tot gevolg.

Lees: https://nos.nl/artikel/2524420-2024-opent-wereldwijd-met-5-heetste-maanden-weer-jaarrecord-mogelijk

Quotes:
1 Een van de oorzaken voert terug tot 2020. Dat jaar kwamen er nieuwe brandstofrichtlijnen voor de scheepvaart: om de luchtkwaliteit in havensteden te verbeteren, zit er sinds dat jaar minder zwavel in de stookolie.

2 Deze onderzoeksgroep vreest dat niet alleen het koelende effect van zwavel is onderschat, maar (mede daardoor) ook het opwarmende effect van CO2.

3 Vorig week verscheen een nieuwe poging om dat zwaveleffect te kwantificeren: een extra opwarming van 0,1 graden, denken onderzoekers van de New Yorkse Cornell University. Dat is een even groot effect als vijf jaar aan wereldwijde uitstoot van alle broeikasgassen.

4 Zij denken dat het zwaveleffect 0,1 tot 0,2 graden heeft toegevoegd aan de mondiale opwarming

Johan
8 maanden geleden
Antwoord aan  Ruud

Als het zwaveleffect 0,1 tot 0,2 graden Celcius bedraagt is dat in de orde van grootte van 10% van de totale opwarming, dus niet het grootste probleem.
Verder vind ik dat je er met ‘in het wilde weg aan allerlei knoppen draaien’ nogal een karikatuur van maakt. Er zit nu minder zwavel in de stookolie en dat is goed voor de volksgezondheid. Bijeffect is dat er nu data zijn waarmee wetenschappers het zwaveleffect kunnen kwantificeren en daarmee de klimaatmodellen kunnen verbeteren. Dat CO2 kennelijk een sterker opwarmend effect heeft dat eerder werd becijferd is trouwens ook goed nieuws: Dan is het effect van het verminderen van de CO2-uitstoot dus ook groter dan eerder bekend was.

Frank
8 maanden geleden

Update Strecke Täsch-Zermatt

Auf der Strecke zwischen Visp und Täsch verkehren ab 20 Uhr Bahnersatzbusse. Auf der Strecke Täsch bis Zermatt verkehren ab 19.55 Uhr die Züge der Linie R40 (Zermatt Shuttle) wieder gemäss Fahrplan. Die nächste Lagebeurteilung erfolgt am Mittwoch.

Gemäss 20min.ch

Rudy
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frank

Als ik dit met Nederland vergelijk. Als er een versperring is door wateroverlast, dan duurt het een week tot maanden tot het opgelost is. In Zwitserland duurt het een paar dagen. Het gaat niet om deze individuele casus maar om de trent. Het is duidelijk dat men in Zwitserland het spoor als essentieel beschouwt en er ook naar handelt.

Johan
8 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

We hebben in Nederland dan ook geen dorp dat alleen per trein bereikbaar is. Het enige dat een beetje vergelijkbaar is zijn de Waddenveren.

Rudy
8 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Zermatt is gewoon over de weg bereikbaar. Er ligt een tweebaans weg van Tasch naar Zermatt. Alleen vrijwel niemand mag deze weg gebruiken. (zie ook Google maps)

Johan
8 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Je mag die weg niet gebruiken, dus is Zermatt alleen per trein bereikbaar.
Zoals je ook op Google maps kunt zien is die weg gedeeltelijk eenbaans en niet geschikt om het personenvervoer van de spoorweg over te nemen.

Martinistadjer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

In Nederland is de grond al zacht, na een overstroming is de grond nog zachter. Het spoor in Zwitserland is op keiharde rotsgrond gebouwd, dat scheelt.
Bovendien is de spoordienst uit voorzorg stilgelegd, er heeft geen spoor onder water gestaan.

Inge
8 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Iemand een idee wanneer Zermatt terug bereikbaar zou zijn? Ik zou zaterdag vertrekken….

Johan
8 maanden geleden
Antwoord aan  Inge

Zoals hierboven al aangegeven is Zermatt weer bereikbaar, alleen moet je tussen Visp en Täsch met een treinvervangende bus. De vervoerder raadt wel aan om rekening te houden met extra reistijd, omdat de buscapaciteit beperkt is.

Dries Molenaar
8 maanden geleden
Antwoord aan  Inge

Ze zoeken nog hulp voor het dweilen en boenen.

Dries Molenaar
8 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

kletskoek, het duurt hier geen maanden en voorts komt het nauwelijks voor.