Britse beveiliging Eurostar gaat staken op drukste dagen
30 nov 2022 17:45
Beveiligers die werken in opdracht van spoorwegbedrijf Eurostar zijn van plan vier dagen in december te gaan staken. Daarmee dreigen ze duizenden stedentrips in de feestdagenperiode te verstoren. De actievoerders eisen dat hun lonen met de inflatie meestijgen, maar volgens vakbond RMT weigert hun werkgever Mitie dit.
Vier stakingsdagen
Medewerkers van de treindienst tussen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, België en Nederland leggen op 16, 18, 22 en 23 december het werk neer. Dat is juist een periode waarin toeristen steden als Parijs en Londen graag bezoeken. De stakingsdagen overlappen met andere acties op het Britse spoor.
RMT verwacht dat er meer dan honderd beveiligers meedoen aan de staking. Omdat hun werk belangrijk is voor de veiligheid van de treinreizigers, denkt de vakbond dat er veel verstoringen en overlast voor reizigers zullen zijn.
Impact onduidelijk
Secretaris-generaal Mick Lynch van RMT stelt dat Mitie, waar Eurostar het beveiligingswerk uitbesteedt, gemakkelijk hogere lonen kan betalen dan het bedrijf wil. “Een miljoenenbedrijf als Mitie kan beveiligers gemakkelijk een waardig loon betalen voor het cruciale werk dat ze doen.”
Volgens Eurostar staakt vooral het personeel dat bagage controleert voor een grensovergang. Deze beveiligers zijn niet verantwoordelijk voor paspoortcontroles, die Franse beambten op zich nemen. Volgens een woordvoerster van Eurostar is nog niet duidelijk wat de impact zal zijn van de staking. “Als onze dienstverlening wordt geraakt, informeren we onze klanten.”
Veel stakingen
Internationale treinreizigers hebben de laatste tijd vaker last van stakingen. Zo zijn er stakingen in Oostenrijk, België en het Verenigd Koninkrijk.
Het internationale treinvervoer is een kansloze bedrijfstak.
NS is de enige kansloze wat het spoor aangaat
Ja…. de (internationale) trein heeft de toekomst! Het is tegenwoordig een gokspel of je uiteindelijk wel of niet kunt gaan reizen. Ervis geen peil op te trekken. Is het geen storing of defecte trein, dan is het wel personeelstekort of een staking. Daar gaat je stedentrip of vakantie.
Vrolijke Frans die liever vliegt. Staken doen ze o phet vliegveld op de vliegtuigen ook.
Het gaat niet alleen om staken bij de trein. Het is een optelsom van staken en overige factoren die ervoor zorgen dat er altijd wel wat is. Bij vliegen heb je alleen het stukje “staken” soms. Geen infrastoringen en uitval van allerlei vliegtuigen door defecten zie je ook relatief weinig.
Waar heb jij het over? Vliegtuigen vallen ook constant uit. Als je liever vliegt dat met de trein. Reist kan je dat ook gewoon zeggen.
‘Soms’…?
Volgens mij is er een jaarlijkse staking van Franse verkeersleiders.
Vind ik geen ‘soms’.
Tja, zo wordt het natuurlijk nooit iets met de internationale trein.
De dagen ervoor en erna maar extra treinen laten rijden zodat de passagiers toch op reis kunnen.
Mijn dochter woont in Engeland en ik zou het echt heel sneu vinden als zij straks in haar eentje kerst moet vieren omdat ze niet naar Nederland kan komen.
Had ze maar het vliegtuig moeten nemen.
Dan pakt ze toch het vliegtuig? Of ze moet maar in Nederland wonen?
Je weet dat er bij het spoor om de haverklap stakingen zijn dus uw dochter kan beter met het vliegtuig of desnoods met Flixbus gaan
Dag- of nachtboot Harwich – Hoek van Holland.
Beter dan, hulde aan personeel trouwens, in de Kanaaltunnel overstappen 30 meter onder de zeebodem.
Hierin Nederland had de rechter dat terecht verboden!
Als de trein niet rijdt, kan men naast het vliegtuig toch ook de ferry nemen al zal dat ook zo zijn kanttekeningen hebben vooral als men op het laatste moment probeert te boeken, om over het annuleren en geld terug te zien krijgen van je geboekte treinreis maar te zwijgen…?
Flixbus rijdt ook maar rond de kerstdagen betaal je daar natuurlijk wel de hoofdprijs.
Bij de stakingen worden ItaLie-vele, vele malen sinds de zomer en Spanje vergeten en ik meen ook een keertje Portugal. Ook her en der kleine delen in Polen.
Een van de nadelen die zeker aan spoorvervoer kleven en die al die groene eco-ridders nooit melden in hun tomeloze drift eenieder op dat spoor te jagen.
Keer op keer blijkt dat OV nog zowat de enige resterende bedrijfstak is waar vaak en volop gestaakt wordt. En dan vooral heel zielig doen om sympathie te winnen-puur bedrijfseconomisch bekeken pakken die bonden het daar wel slim aan.Kan me uit oude schoolboeken herinneren dat bvb in USA het personenvervoer per spoor-dat enorm groot was tot in de jaren ´50-op die manier-lekker puh tegen publiek doen en staken op hoogtijdagen daardoor vrijwel verdween.
Het personenvervoer in de VS zat al langere tijd in een neerwaartse spiraal maar de maandenlange stakingen van de vakbonden eind jaren vijftig om (net als in Nederland) een conducteursnorm af te dwingen vormden de doodsteek. De politiek was het zat en heeft de bedrijven toen gewoon failliet laten gaan. Particuliere busmaatschappijen en het vliegtuig hebben het vervoer toen overgenomen.
Wat een idioterie dit zou door een rechter moeten worden verboden gezien derden onevenredig worden getroffen