Chaos bij Thalys en Eurostar door defecte bovenleiding
24 jul 2019 18:17
Thalys en Eurostar kampen woensdag met grote problemen nadat een bovenleiding op de Belgische hogesnelheidslijn is gesneuveld. Reizigers hebben te maken met uren vertraging en slechte reisinformatie.
Tot 50 graden
De problemen ontstonden in de ochtend toen een Eurostar-trein de bovenleiding bij het Belgische Halle kapot trok. De zeshonderd passagiers moesten temperaturen tot vijftig graden trotseren en ook de 250 passagiers van een Thalys-trein die geblokkeerd stond in het Waalse Marcq moesten het zonder airco uithouden tot ze geëvacueerd werden.
Slechte reisinformatie
Eén van de gestrande reizigers was professor Economie Paul De Grauwe. “We krijgen geen info en de airconditioning werkt niet”, vertelt hij op Twitter. Dat probleem ervoeren ook honderden andere reizigers. Bijvoorbeeld Hana Khawili die samen met haar zoon van twee en haar oma van zesenzeventig met budgettrein Izy (onderdeel van Thalys) naar Parijs had gewild. “We kregen tegenstrijdige informatie. Uiteindelijk kregen we te horen dat onze trein van 14:35 uur werd geannuleerd en we moeten wachten op de rit van donderdag”, vertelt ze. “We moeten zelf een hotel regelen”.
Thalys volgeboekt
Volgens Thalys-woordvoerder Mattias Baertsoen worden alle reizigers persoonlijk geïnformeerd. “Reizigers mogen ook woensdag al de Thalys nemen, maar alle Thalys treinen zijn volgeboekt. Daarom adviseren we reizigers donderdag te reizen”, legt hij uit. In de communicatie naar reizigers wordt nergens vermeld dat reizigers ook al woensdag mogen reizen. Volgens de Thalys-woordvoerder kunnen gedupeerde reizigers hun hotelkosten bij Thalys declareren, maar ook dat is bij meerdere reizigers onbekend en is niet aan reizigers gecommuniceerd.
Veel vertraging
Door de defecte bovenleiding zijn er meerdere treinen geannuleerd. Alleen al bij Eurostar zijn zes treinen opgeheven, waaronder de Eurostar Amsterdam – Brussel. Behalve alle Izy treinen zijn ook enkele Thalys treinen opgeheven. Treinen die wel rijden hebben forse vertragingen, oplopend tot meer dan drie uur. Zo wordt de Thalys Parijs – Amsterdam van a. 14:44 met 190 minuten vertraging verwacht. De trein van een uur later heeft zelfs een vertraging van 220 minuten.
Enorme vertragingen
Getting out pic.twitter.com/jFgxbjCQcn
— Paul De Grauwe (@pdegrauwe) July 24, 2019
Its cool outside pic.twitter.com/3m2qh01oIg
— Paul De Grauwe (@pdegrauwe) July 24, 2019
Dat was geen beste beurt voor de NMBS…
Maar zouden wij het in Nederland zoveel beter doen?
ProRail heeft Unimogs (sleepwagens) aangeschaft en hoopt daarmee een gestrande trein binnen 2 uur te kunnen evacueren.
Jaja, een trein van 250 meter trekken met een Unimog. De bedoeling zal zijn help te brengen en organiseren. De Unimogs kunnen op de rails rijden zodat ze het laatste stukje vlot dichterbij geraken. Wanneer er een bovenleiding op de grond of op de trein hangt is het van het grootste beland dat iedereen binnen blijft.
De Eurostar had nog geluk dat ze gedeeltelijk in een tunnel stonden.
Hm, bij Mercedes hebben ze er geen moeite mee.
https://mbs.mercedes-benz.com/en/unimog/road-rail-operations/shunts-to-the-front.html
Je kunt je wel afvragen wat de trekkracht is zonder de frictie van de rubberbanden op het wegdek. Maar goed, daar zullen ze toch wel over hebben nagedacht? Rangeren gebeurt ook vaak met een kleine robot.
Zo moeilijk is het niet om een trein in beweging te brengen.
Bij grote hitte is de bovenleiding gevoeliger voor schade doordat het metaal wat slapper is.
Dries, hangt die door de uitzetting ook verder door of wordt dat gecompenseert met b.v. gewichten?
Op het HSL spoor in Nederland wordt leiding gespannen met gewichten en een hefboom-wiel-mechanisme. Het is geen trambovenleiding.
Op Schiphol is het momenteel niet veel beter zo te lezen: https://www.nu.nl/binnenland/5969924/vliegverkeer-schiphol-gehinderd-door-brandstofprobleem-vliegtuigen.html
Op grond van Europese verordening 1371/2007 betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer (artikel 18) hebben álle reizigers met een ticket voor een uitgevallen trein die pas op een andere dag kunnen reizen recht op vergoeding van hotelkosten, vervoer van en naar dat hotel en maaltijden en verfrissingen. Daar bovenop krijgen ze 50% van de prijs van het vervoerbewijs terug op grond van artikel 17 omdat de vertraging meer dan 120 minuten is. Dat is dus ongeacht of ze met Thalys, Eurostar, Izy of SNCF reizen.
Deze verordening, en dan met name artikel 16, 17 en 18, zouden bij meer reizigers bekend moeten zijn, zodat vervoerders niet door gebrekkig te informeren onder hun verplichtingen uit kunnen komen, dus zegt het voort!
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1448366433857/content/assets/ns-nl/reizigersrechten-nl-verordening-1371_2007.pdf
Via Venlo kon je vandaag vanochtend ook niet de grens over daar was ook een defecte bovenleiding, mogelijk door een aanrijding. Nee dan kan je net zo goed beter in Nederland blijven. Ik blijf liever dan in mijn omgeving.
Voor treinreizigers in de Europese Unie gelden tegenwoordig dus in geval van vertraging door overmacht ongeveer dezelfde compensatiemaatregelen als voor luchtvaartpassagiers.
Dankzij deze EU-maatregel wordt de concurrentiepositie van de hogesnelheidstrein ten opzichte van Europese vluchten voor de middellange afstand versterkt. Milieu en klimaat zijn hiermee indirect gebaat.
Nu alleen de prijzen nog…
Bij de trein krijg je een bepaald deel van je ticket terug, bij de luchtvaart is de vergoeding vanaf 3 uur vertraging vaak fors hoger dan de ticketprijs.
Is bij Thalys wel een lachtertje aangezien je bijna verplicht wordt om Thalys tegoedbonnen te kiezen. Kies je voor geld dan krijg je zelfs bij die 200+ minuten van vandaag slechts de helft van je ticket terug.
Dat is niet het hele verhaal. Thalys betaalt inderdaad een hogere vergoeding dan de EU regels voorschrijven bij vertragingen vanaf 30 minuten die verwijtbaar zijn aan Thalys (lijkt me hier sowieso niet van toepassing) en als je kiest voor e-vouchers. Anders betaalt Thalys gewoon via bankoverschrijving de minimale compensatie.
Ze zijn wel verplicht het hele bedrag gewoon in geld terug te betalen plus een ticket terug naar je vertrekstation als je vanwege de grote vertraging (door wie dan ook veroorzaakt) je reis niet afmaakt, maar dat lijkt niet op hun website te staan.
In het geval van de vertragingen op Schiphol van gisteren, krijgen passagiers waarschijnlijk geen vergoeding, omdat luchtvaartmaatschappijen zich succesvol op overmacht kunnen beroepen. Wel hebben passagiers recht op verzorging en vergoeding van gemaakte kosten. Alleen als je je rechten niet kent, ga je op een veldbedje liggen.
Dus deze mensen zijn niet goed geinformeerd. Kwestie van communicatie.
@Bert Sitters. Bij vrijwel iedere balie van een airline liggen afschriften van de Air Passenger Rights. Die kun je gewoon pakken. Zo niet, dan kun je erom vragen. Dan kun je als reiziger zelf uitzoeken wat je rechten zijn. Dat mensen voortdurend stellen dat ze slecht geïnformeerd werden, is niet helemaal waar. Ze ontvingen de informatie die beschikbaar was. Dat ze daarmee nog niet wisten waar ze aan toe waren en dat het niet de gewenste informatie was, betekent niet dat er niet geïnformeerd werd.
Enorme pech voor de treinmaatschappij en haar vele reizigers die bijna gefrituurd of gegrild de trein uit zijn gekomen. Zo n sauna is absoluut geen pretje, daar kan de spoormaatschappij ook niets aan doen. Alleen wel de reizigers compenseren, ze verdienen de schuld zeker niet! Het is een calamiteit die soms helaas kan gebeuren , nu met dit hete, tropische zomerweer. in alle seizoenen kan er helaas wat fout gaan denk maar aan blikseminslagen, slecht zicht voor de machinist of harde wind op de HSL-lijn bij de Moerdijk!. Hopelijk zijn er niet massale flauwtepartijen geweest, wat natuurlijk bijna niet met deze hitte uit te sluiten is. Alles kan het begeven , dat is al knap waardeloos, maar het zal zeker geen sabotage zijn! Vertragingen zijn er dan niet te vermijden meer, wees blij dat je het avontuur als deze nog kan na vertellen! Good luck allemaal en hopelijk brengen de komende warme dagen geen problemen met zich mee.
Inderdaad, een bovenleidingbreuk kan zich voordoen, maar de evacuatie van deze Eurostar in Halle was een aanfluiting. Volgens het VRT-journaal was deze Eurostar rond elf uur uit Brussel-Zuid vertrokken en strandde de trein tien kilometer verderop in de tunnel van Halle. Het duurde tot 14 u. voordat er een trein ter plaatse was om de passagiers over te laten stappen en die kwam om 17 u. weer in Brussel-Zuid aan. Kortom, een retour-reisje Brussel-Halle dat zes uur duurt. Een paar weken geleden deed zich aan de rand van Parijs ook zo’n situatie voor met een hogesnelheidstrein die in een tunnel was gestrand. Het moet toch mogelijk zijn om binnen een uur zo’n baanvak spanningsvrij te maken,zodat het grootste deel van de reizigers via een of ander noodtrappetje de trein kan verlaten. Het treinverkeer op zo’n traject komt toch helemaal stil te liggen, dus wat kan er in principe gebeuren.
Even los van het feit of Thalys hier iets aan kan doen ja of nee; urenlange vertragingen voor de Thalys zijn alles behalve zeldzaam, dit gebeurt vrij regelmatig. Daarom zou ik ook nooit met de Thalys naar bijvoorbeeld CDG gaan om te vliegen bijvoorbeeld. Begin oktober naar Disneyland met de Thalys; diegene die vandaag op dezelfde tijd vertrok als de onze over een paar maanden was vandaag ook een van de gelukkig met zo een 200 minuten vertraging dus hopelijk loopt het in oktober allemaal wat beter :p
Met een ander vliegtuig of met de auto heb je nooit vertraging?
Als je vanaf Schiphol via CDG vliegt en beide vluchten zijn onderdeel van dezelfde boeking, dan wordt je na vertraging van de eerste vlucht gewoon omgeboekt op een andere vervolgvlucht als je de overstap daardoor mist. Bovendien heb je dan recht op verzorging in de vorm van bijvoorbeeld eten/drinken en overnachting. Reis je met de trein/Thalys of auto naar CDG dan is moet je het zelf maar uitzoeken als je te laat komt.
Overnachting op een veldbedje?
@Bert Sitters. De veldbedden op Schiphol werden gereedgemaakt door de luchthaven. Niet door de luchtvaartmaatschappijen. Indien airlines zich niet in staat tonen om hotelkamers te regelen voor hun passagiers, kunnen reizigers gewoon zelf op zoek gaan naar een hotelkamer. Die kosten kun je dan achteraf claimen. Claims voor redelijke kosten worden standaard gewoon gehonoreerd. Je zult wel even moeten zoeken, maar ik vernam gisteren dat er bijvoorbeeld in Leiden (20 minuten treinen vanaf Schiphol) nog flink wat kamers beschikbaar waren. Het is zinloos om op de luchthaven te blijven als een vlucht wordt geannuleerd en er niets voor je geregeld kan worden. Maar veel mensen kiezen daar toch voor. Voor hen heeft Schiphol die veldbedden klaargezet.
Het bekende antwoord van Dries. Nee, ook daar heb je kans op vertragingen, dat beweer ik toch ook helemaal niet? Ik geef alleen aan dat Thalys vaak aanzienlijke vertragingen heeft. Ook vandaag heb ik er alweer gezien met 100+ minuten vertraging. En das best veel op een rit van 2,5 uur tussen Parijs en Rotterdam.
Ik heb op een vlucht in 2018 een vertraging van 24 uur gehad. Werd uiteindelijk wel een ander toestel geregeld, maar geen cent vergoeding, omdat het overmacht was.
Leuk om trouwe lezers te hebben.
Jahaaa Dries vindt het leuk om trouwe lezers te hebben. Feeest !!! Jullie hebben allemaal trouwe lezers !
Het is tegenwoordig heel gewoon dat vluchten met een trein uitgevoerd worden. Zoek maar eens op de site van Air France naar een vlucht van Brussel (alle vliegvelden) naar Kaapstad of zo. Je krijgt dan een heleboel suggesties van TGV’s van Brussel Zuid naar Charles de Gaulle. Voor die treinritten die je via een luchtvaartmaatschappij boekt gelden dezelfde rechten als voor een vlucht. Je moet alleen niet zelf gaan rommelen met aparte kaartjes.
De overstap duurt misschien wat langer omdat Air France wat meer marge neemt. Dat is niet voor niets, ze lopen het risico om je op een andere vlucht te moeten boeken als de trein vertraagd is.
Wat betreft de Europese verordening 1371/2007 betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer nog even het volgende:
Er schuilt een addertje onder het gras. Als de spoorwegen namelijk van te voren aankondigen dat er vertraging is en de reiziger gaat toch met de eerstvolgende trein mee in de verwachting dat die vertraging uiteindelijk wel zal meevallen, verliest hij automatisch zijn recht op compensatie door de spoorwegen (artikel 19, lid 4). I.g.v. ernstige vertraging zal hij de verblijfskosten dus zelf moeten dragen. De EU-Verordening gaat uit van het principe: ‘Eigen schuld, dikke bult’.
Een reiziger die dit risico wil mijden zal dus goed moeten opletten (d.w.z. eerst op de monitor kijken c.q. bij het personeel navragen) of er vertragingen op het spoortraject zijn, alvorens hij een treinkaartje koopt.
Artikel 19 heeft geen lid 4. Waar je op doelt staat in artikel 17 lid 4 en heeft alleen betrekking or wat er in artikel 17 staat. Verblijfskosten en dergelijke staan in artikel 18 en het recht op vergoeding daarop verlies je dus NIET als de vertraging bekend was toen je je ticket kocht.
Snel, sneller, snelst: voor mij geen potdichte tgv, is gewoon maniakaal techneuten gedrocht in geval van uitval airco bijvoorbeeld (waarom geen back-up accus?). Getrokken mat (Duitse BC!) met royaal te openen ramen en een top van 160/uur. Gelukkig meegemaakt 10tallen jaren.
Een dag later willen ze in België helemaal niet meer met Thalys rijden. Gaat men nu wachten tot het weer onder de 35 is? Rijden ze ‘s morgens en ‘s avonds wel?
Hoe zou de Fyralala V250 zich gehouden hebben bij een bovenleidingprobleem in deze hitte?
Volg de berichten uit Italië. Hier zullen we het niet ervaren. De leidingbreuk is overigens iets wat de treinen erachter overkomt. Het niet durven rijden vanwege de warmte is een management besluit. Bange managers genoeg dus die zouden de V250 wellicht ook op Watergraafsmeer gehouden hebben. Net als zoveel anderen treinen die plots aan vervroegd onderhoud toe zijn.
NB eigenlijk zou men sproeiwagons moeten laten rijden. Desnoods gewoon aan de VIRM enz gekoppeld. Dat is teveel gevraagd aan flexibiliteit en pro-actief optreden. De vakbonden zijn er niet voor en wellicht zijn er ook geen schone ketelwagens te krijgen.
De Fyra-nieuwe stijl oogt nog ongeveer hetzelfde, maar is inmiddels geen HSL-trein meer.
Vermoedelijk kunnen bij dit materieel de ramen niet open. Wanneer door een bovenleidingprobleem het airco-systeem in deze opgelapte trein uitvalt,zal ook nu het verblijf in de verhitte wagons niet bijster aangenaam zijn…
Allemaal theorie en aanname. Treinen met schuifraampjes worden niet meer nieuw gemaakt.
Jazeker wel, stadler heeft laatst een flirt getoond met schuiframen, als de klant het wilt dan wordt het speciaal gemaakt.
Nieuwwester wil graag weten waar die rijden, dan kan hij gericht plannen voor een nostaligisch ritje.
Het grote probleem met de trein is toch dat je er uiteindelijk niet op kunt bouwen. Met de auto is ook weleens wat, maar dat valt toch in het niets vergeleken met de ellende waarmee je als treinreiziger wordt geconfronteerd wanneer er maar iets niet helemaal standaard is: wind, onweer, sneeuw, hitte… Gisteren (een zeer hete dag) ‘s avonds naar een concert geweest in Amsterdam. Om 23.00 uur present op CS om terug naar Alkmaar te gaan. Uiteindelijk om 23:50 weggereden. De trein van 23:09 was gewoon verdampt; hij stond wel in de reisplanner en op de borden, maar hij kwam niet en er werd stoïcijns ook gewoon helemaal niets over omgeroepen. Buitengewoon onprofessioneel en ergerlijk. Vanmorgen: intercity Alkmaar-Haarlem, deuren weer eens stuk. Ditmaal in Castricum. Niet te herstellen, dus iedereen eruit en uiteindelijk met 40 minuten vertraging in Haarlem aangekomen. Fijn als je moet werken. Die fooi die je terugkrijgt, is natuurlijk niet echt een compensatie. Nou ja, het is een mooi vervoermiddel en als rijbewijsloze blijf ik de trein noodgedwongen trouw, maar zelfs in de Randstad is de auto veruit superieur. Het spijt me om het te zeggen.
Bekend tegenwerping… Kijk iedere dag even op de filemeldingen van de ochtend en avondspits. Vroeger maakte de conducteur wel eens een kwinkslag wanneer de trein de A1 ging kruisen, kijkt u links en recht uit het raam en zie hoe lang u er over gedaan zou hebben.
Donderdag was ook een topdag met het vliegtransport van Schiphol.
Het probleem voor de trein is dat teveel mensen er wat over te zeggen hebben. Voor een dakbrandje niet eens dicht bij het spoor wordt het verkeer al stilgelegd terwijl het autoverkeer gewoon door mag rijden. Het is nu eenmaal makkelijk voor Bromsnor en Spuit Elf om de verkeersleiding te bellen en het verkeer stil te leggen.
De warmte is wel extreem, ik ben toch benieuwd wat het probleem voor de treinstellen is. De motoren en electronica worden altijd al warm en de koeling moet er wat zwaarder tegenaan. Eerder is de koeling vaqn de machinist niet helemaal tot de gewenste temperatuur en wordt er daarom niet gereden (en het salaris wel betaald).
Oververhitting van de tractie installaties is volgens mij het grootste probleem bij de TRAXX en VIRMS
De invloed van Bromsnor en spuit elf is nul. OV is immuun, oostindisch doof.
Bromsnor en spuit elf zitten daarom op dit soort sites hun kundigheid te uiten.
OV is wel goed om anderen de schuld te geven, of zich te schuilen achter anderen of omstandigheden.
Dat is cultuur. Zelfinzicht is er eigenlijk niet, alleen kritiek op de ander.
FACT is dat OV niet capabel is, de ontwerpers niet.
Het hangt van ingewikkeldheid (houtje-touwtje) aan elkaar, dat is lekker schuilen, nooit verantwoordelijk zijn, illusie van zinvol bezig zijn. Is vergaarplek voor geinstitutionaliseerd disfunctioneel gedrag.
Het is fijn te merken dat het toch vruchten oplevert. Meestal gaat het goed. En die mensen zijn van straat, met werk en goed zelfbeeld, dat is echt wat waard.
Is niet alleen in NL zo, ook bijv, in Duitsland, bij mijn weten overal. Wellicht in Japan niet, daar lijkt het ontwerp (voor mij op 20.000 km afstand;) althans struktureel goed.
Jarenlang slecht ontwerp zorgt voor (mentale) corruptie in alle geledingen. Don’t blame bromsnor, spuit 11 of de vakbond.
“Eerder is de koeling vaqn de machinist niet helemaal tot de gewenste temperatuur en wordt er daarom niet gereden (en het salaris wel betaald).”
Ik heb afgelopen week ook een keer thuis gewerkt in plaats van op kantoor, omdat de koeling niet tot de gewenste temperatuur komt (waardeloze topkoeling die maar 5 graden kan koelen…).
Als de cabine ook niet goed genoeg gekoeld kan worden, kan ik best voorstellen dat de NS bepaalde treinen uit de dienst haalt voor machinisten. Een cabine warmt snel op als de zon erop staat, als de koeling het dan niet goed doet wordt dat gewoon een sauna, succes als je dan werk moet doen waar je scherp voor moet blijven.
Ik ben machinist en heb helaas 2 trinen moeten laten staan. Meer dan 60 graden in de cabine. En ja ik wordt doorbetaald maar maak ook gewoon mijn diensttijd vol.
En is het bezwaarlijk om met de deur op te rijden? Dat zag je zo vaak en aan het rijden is weinig veranderd.
@ Martin
Uw opmerking dat je uiteindelijk niet op de trein kunt rekenen klopt denk ik wel.
Je kunt ook niet op de bus rekenen, die verdampt ook regelmatig.
Dat de auto superieur is, is natuurlijk bijzonder jammer.
Beter was het andersom zodat je bij slecht weer zou zeggen “Ik neem de trein”.
Treinen kunnen immers niet omwaaien zoals vrachtauto’s.
Seinen zijn in de dichtste mist nog zichtbaar en ook in zeer warme en zeer koude landen rijden treinen.
Onweersbuien waren er al lang voordat er treinen waren.
Ook gladde sporen zijn niet een probleem van vandaag of gisteren, je kunt er ook rekening mee houden bij het ontwerp van je spoorbaan of dienstregeling.
Bestaat ‘kwaliteitszorg’ eigenlijk nog wel? Of is dit iets uit het verleden?
Je zou maarin de hitte in de auto voor de Ketelbrug gestaan hebben toen die niet meer naar beneden ging.
Inderdaad Bert, het loopt met die bruggen ook helemaal uit de hand.
Bij mij in de buurt willen ze niet meer open voor de scheepvaart.
Lekker buiten gaan zitten en oppassen voor motoren die tussendoor rijden.
Simon, men kan niet open willen maar het is een rechtsprincipe dat scheepvaart eerste recht heeft.