Conducteurs Intercity Brussel leggen woensdag 22 september werk neer
19 sep 2021 17:04
De conducteurs (trainmanagers) van NS International die werken op de Intercity Brussel leggen woensdag 22 september de hele dag het werk neer. Ze zijn boos omdat ze minder betaald krijgen dan hun collega’s die werken bij Thalys, Eurostar en ICE, IC Berlijn en Nightjet. Zo krijgen ze een lagere toeslag dan die gebruikelijk is als compensatie voor extra kennis van buitenlandse wet- en regelgeving.
‘Inkomensverschillen nemen toe’
Henri Janssen, FNV Spoor: “De conducteurs van NS International hebben een veeleisend takenpakket maar krijgen daar niet naar betaald. Wat hen extra boos maakt, is dat er geen verschil in beloning is tussen de machinisten van NS Internationaal die werken op de drie verschillende onderdelen. Waarom doet hun werkgever dat bij de conducteurs dan wel?”
Rob de Groot, bestuurder VVMC: “De onderhandelingen die in 2018 waren gestart, lagen stil vanwege corona en opeens komt NS International met een eindbod dat nergens op slaat. De werkgever biedt niet alleen flink minder dan wat wij namens onze leden hebben gevraagd, de inkomensverschillen tussen de conducteurs van de Intercity Brussel met hun collega’s bij Thalys, Eurostar en de ICE, Intercity Berlijn en Nightjet nemen nog verder toe.”
Leden verwerpen bod
De leden van beide vakbonden hebben het eindbod van NS International massaal verworpen. “Het voelt voor hen als een messteek in hun rug” stellen de vakboden. De staking start in de nacht van dinsdag op woensdag, net na middernacht. Er rijden als het aan de vakbonden ligt dan 24 uur lang geen treinen op het traject Amsterdam – Brussel. Janssen: “We snappen heel goed dat we met deze actie reizigers duperen, maar de directie van NS International geeft ons en onze leden geen andere keuze.”
De uurlijkse stoptrein Roosendaal – Antwerpen zal gewoon rijden. Ook de trein Maastricht – Luik zal rijden. De Thalys wordt door de acties eveneens niet geraakt. Thalys is echter alleen toegankelijk voor reizigers die voor de hogesnelheidstrein een ticket met reservering hebben.
De zoveelste staking in spoorland in korte tijd. Waar zouden we zijn zonder de trein? Altijd weer spanning of hij wel rijdt.
Bovendien zijn die stakingen toch in tijd waarin de spoorsector, zeker de internationale treinreizen door de lange reisverboden, toch wel ongepast. Je werkgever heeft het zwaar door de coronacrisis, maar toch moet je er per se geld bij hebben. Dat vind ik ongepast.
Ik heb in mijn leven heel wat grote cao’s mogen afsluiten met een loonsom boven het miljard, maar mijn ervaring is dat er altijd problemen komen als één duidelijk gedefinieerde groep zich tekort gedaan voelt. Voor een sector kan een bod aanvaardbaar zijn, maar elke groep die de sector vormt moet zich kunnen herkennen in het resultaat.
De vakbonden en dan met name FNV heeft nog steeds niet door dat NS aan een miljarden infuus ligt betaalt door de de belastingbetaler. Als men inderdaad as woensdag gaan staken dan lijkt mij een ding duidelijk STOPPEN met de miljarden steun!
Hoe asociaal kan je wezen. Bovendien waar zijn deze conducteurs ik zie zie ze bitter weinig IN de trein. Afschaffen van deze functie lijkt mij een veel beter idee
Ik kom ze nooit tegen…. tenminste ze controleren nooit of je een kaartje hebt…
Ik ben afgelopen tijd een paar keer met de Intercity naar Brussel gereisd, maar er was in tegenstelling tot binnenlandse treinen altijd kaartjesconrole.
Vaak beginnen ze in Amsterdam in de eerste klas. Veel buitenlandse reizigers zien niet dat dit de eerste klas is. De conducteurs zijn echter coulant er verwijzen de buitenlandse reizigers met een tweede klas kaartje naar een ander rijtuig.
Er zitten ook vaak Belgische conducteurs op deze trein. Wat gaan zij doen op de stakingsdag
Waarschijnlijk bent u dan altijd gecontroleerd door de Belgische conducteur.
@Henk, ook door Nederlandse conducteurs.
De vakbond meent geen andere keuze te hebben dan de reizigers het leven zuur te maken. Wat een onzin. Als je als vakbond echt wat voorstelt kun je de dialoog met de directie van een bedrijf aan en haal je zo je slag.
De vergelijking met Eurostar slaat ook helemaal nergens op. Een rit door de Kanaaltunnel vergt toch echt wel meer dan dat half uurtje de grens over in een land waar ze gewoon Nederlands spreken.
Ze zouden ook een ransomware-aanval kunnen loslaten op de werkgever. Dat is soortgelijke chantage, maar dan zonder de reizigers het leven zuur te maken.
Wat mij betreft is de staking ook onnodig en kan het personeel tevreden zijn met de beloningen die ze hebben. Maar goed, dat is als buitenstaander misschien ook makkelijk oordelen. Ik ben wel blij dat de vakbonden hier in Nederland wat kleiner beginnen dan in Duitsland, waar het direct twee dagen landelijke staking was.
Vergelijking met Eurostar: Nederlands personeel op de Eurostar rijdt tussen Amsterdam en Brussel, bij mijn weten niet naar Londen.
Als je als medewerker van NS ook maar een heel klein beetje gevoel hebt voor de situatie waarin het spoor op dit moment verkeert, als je maar een klein beetje zin hebt in je werk, als je maar een klein beetje trots bent op je werk en het bedrijf waar je werkt of als je maar een klein beetje hoopt dat het spoor er weer een beetje bovenop komt zodat jij je baan zult behouden, dan begrijp je toch direct dat nu het moment is om eens zonder te zeiken de schouders eronder te zetten en aan de slag te gaan? Ik begrijp echt niet wat die bonden bezielt. Er is echt niemand die begrip voor ze heeft. Ga in vredesnaam eens aan het werk! Begin pas weer met zeiken als de sector zichzelf weer kan bedruipen en er dankzij jou winst gemaakt wordt. Als je dan protesteert omdat je onvoldoende profiteert van de winst, heb je in elk geval de sympathie van het publiek. Ik mag toch hopen dat het personeel doorheeft dat deze acties geen ander nut dienen dan een krampachtige poging te doen alsof de vakbond nog relevant is.
Het niet alleen om NS, maar om NS International, wat door maandenlange reisverboden nog veel zwaarder getroffen is dan de gewone NS. Gelukkig kun je via Roosendaal met de NMBS nog Antwerpen bereiken, maar fraai is anders.
Niet alleen de reisverboden, ook de testplicht in de eerste helft van dit jaar. Vanuit Brussel liep in Antwerpen de hele trein leeg, allemaal aan de overkant op het propvolle boemeltje naar Roosendaal, want daar was een test niet verplicht.
In de eerste helft van 2021 was het dringende advies om enkel noodzakelijke reizen te maken, dit advies was volgens mij pas halverwege juni opgeheven voor België. Dat is de grootste boosdoener van lege treinen die de grens oversteken.
Het was in België meer dan een dringend advies, van eind januari tot en met april was het gewoon verboden de grens over te steken zonder geldige reden. Met controles op Antwerpen-Centraal, hele trein leeg en langs de politie. Zeker Nederlanders die in Antwerpen aankwamen werden grondig ondervraagd.
Ik ga even een link naar een PDF naar een document van FNV sturen, de eenna laatste bladzijde voor de bijlagen staat dat conducteurs het niet als primaire taak zien om te controleren of mensen zwartrijden.
/Users/jaspernouws/Desktop/c6846789-555c-4d75-9fbf-db6a896177cd.pdf Ik heb met open mond gelezen.
Ben dat er mee eens, maar ik zie ook graag dat iemand zich eens inzet tegen de prijsverhogingen voor de reiziger. De tijd dat individuen zoals ik het niet meer willen betalen is al lang gekomen. Daar mogen de medewerkers aan de loketten ook eens tegen protesteren. De DAL kaart is in aanzienlijk korte tijd van 50 naar 60 EUR gegaan, onder andere. Dit is nog steeds een KORTINGSKAART, ook al wordt het op de site van de NS als abonnement omschreven. Een abonnement is volgens mijn oude woordenboek: tegen betaling van een bepaalde som verzekerd zijn van een dienst of ontvangst, of om ergens gebruik van te maken gedurende een bepaalde tijd. Dit een abonnement noemen is vergezocht, dit is vooruitbetalen van momenteel een veel te hoog bedrag.
Ik ben voorstander van andere tarieven, maar ik deel je pleidooi niet. Inderdaad is Dal Voordeel in 1 jaar van 50 naar 60 euro gegaan. Maar ik been daarvoor 9 jaar dezelfde prijs? Bovendien kun je nu een paar maanden onderbreken. Of kiezen voor alleen 40 procent korting in het weekend, voor 2 euro per maand en opzegbaar na 30 dagen. Je kunt met enkele reizen al je abonnement terug verdienen.
OV = staken
Dat is wel een beetje flauw. Wat mij betreft wordt er wel wat te gemakkelijk actie gevoerd, maar voor veel werknemers bij het spoor in Nederland zal het aantal keer dat ze gestaakt hebben de laatste tien jaar gestaakt hebben vrij beperkt. Bij stads- en streekvervoer, is er wel wat vaker gestaakt. Het is alleen zo dat er meerdere mensen in de keten kunnen staken en voor ontregeling kan zorgen.
Maar doordat er stroomstoringen,telefoniestoringen E.D. zijn,zijn dr veel dagen dat t treinverkeer ontregelt is.,daar kan ns dan niets aan doen,maar de reiziger is toch de dupe.
Wat een zuurpruimen hier zeg. Vooral dat makkelijke geklaag van “ga eens werken” of het non argument dat men betaald wordt door de belastingbetaler (alsof de individuele medewerker dat wat uitmaakt).
Ieder weldenkende groep medewerkers zal toch aan de bel trekken wanneer vergelijkbare functies consequent beter worden betaald?
Staken is een recht, daar verandert overheidssteun niets aan.
Niet huilen als mensen een auto/motor kopen.. of het vliegtuig nemen.. dan heb je tenminste geen gezeur en geen uitkering van 2000+ per maand
Feit is wel dat de werkgever (NS International) keihard geraakt is door de maandenlange reisverboden. Beetje begrip hebben voor de situatie waarin de werkgever verkeert is toch wel zo gepast.
Het is niet alleen gepast, het is ook gewoon eigenbelang om niet te zagen aan de stoelpoten van het bedrijf waar je je inkomen verdient.
Wat houd je tegen om te solliciteren op de vergelijkbare, maar beter betaalde functie?
Dat staken nog steeds een recht is moet ook maar eens besproken worden. Als het inhoud dat je je overmacht kunt gebruiken om je zin te krijgen en daardoor een paar duizend mensen dupeert mag er wat mij betreft een streep door dat recht. Ik ben daar echt helemaal klaar mee.
Ik neem aan dat de Belgische conducteurs gewoon werken dus er zullen dan toch enkele treinen rijden?
@hildebrand: het is helaas dus wel zo dat ALS er nog eens gestaakt wordt in NL het in 90% van de gevallen iets van OV betreft. Zal ook wel met sociologische kenmerken van veel werknemers in die sector te maken hebben. Echt iets om die zo nagestreefde overstap naar meer gebruik van OV eens krachtig te stimuleren. Voor veel mensen blijft gewoon iets hangen van ´ ze staken weer ´ns bij die NS.
Overigens is het die dag van de EU MObiliteit-met gratis vervoer in heel veel steden-buiten NL natuurlijk, want het is EU gesponsord. Dat is nog eens een slim uitgekozen tijdstip
Ik heb het niet onderzocht, maar ik denk dat er ook veel stakingen zijn in andere sectoren. Alleen niet elke staking krijgt evenveel aandacht. Stakingen in OV, onderwijs en bij politie krijgen meer aandacht vanwege de maatschappelijke impact. Als ik zoek op staking in google news vindt ik genoeg berichten. Ik denk wel dat in het OV gebruik wordt gemaakt van de (machts)positie die ze hebben.
Tijdens deze zomer veel in België geweest. Op de route tussen Ieper en Antwerpen 3 maal gecontroleerd (rit van 2 uur). Antwerpen – Brussels gecontroleerd. Alle ritjes op de internationale trein nooit gecontroleerd tijdens corona. Ook in Nederland zelf zit de conducteur lekker eerste klas. Ik wil niet populistisch doen, maar ik vind het stuitend dat er nu extra loon wordt gevraagd. Ik durf hier wel te beweren dat Nederlandse conducteurs de minst productieve zijn van west Europa. Als iemand cijfers heeft, ik hoor het graag.
Het belangrijkste argument voor de verschillende lees lagere betaling van ICB conducteurs blijft onderbelicht. Zij zijn in België geen chef van de trein, dat is de NMBS conducteur. Dit is een belangrijk verschil met de conducteurs op de Thalys bijvoorbeeld aangezien die echt meer buitenlandse kennis moeten hebben.
Een terechte verschillende beloning dus.
Europees jaar van …
… Stakingen, telefoon storingen bij ProRail, rail infra problemen, reizigers vervoers perikelen, toename van de automobiliteit ten koste van het spoor, acties, pseudo “goedkope” treinkaart aanbiedingen en hun reisbeperkingen (!), wel/nietes mondkapverplichtingen in Nederland en de verschillen met het omringende buitenland, enzovoorts, enzovoorts en dat allemaal … in het “Europese jaar van het spoor 2021, uitgeroepen door de Europese Unie”, er is zelfs een magazine te downloaden. Wat voor een jaar ? ! Is men soms het (Europese) spoor bijster ? Is men anno 2021 de (spoor)weg kwijt om fatsoenlijk, betrouwbaar en betaalbaar én veilig railvervoer aan te bieden aan passagiers en de vracht sector en personeel voldoende en eerlijk te honoreren voor geleverde diensten met een menswaardige service ? Is er na een corona crisis al niet genoeg “crisis” om het Europese jaar van het spoor nu eens met goed nieuws op 31 december 2021 af te laten sluiten, of denken velen eerst aan hun eigen “toko” alvorens het spoor en het railvervoer een hart onder de riem te dragen ? Ik begin er zo langzamerhand weinig fiducie t.a.v. het railvervoer voor de toekomst in te krijgen, maar hoop voor een ieder dat 2022 toch nog een hoopgevend jaar mag worden zonder al het gedonder dat 2021 nu al laat zien, maar misschien is dit een ijdele hoop tegen beter weten in…!
laatst vanuit Brussel naar Rotterdam gereisd met de Intercity Brussel, in de trein kwam in er achter dat ze mij bij de balie een kaartje vanaf Noorderkempen tot Rotterdam hadden gegeven, dus ik bleek in de trein van Brussel tot Noorderkempen zwart te rijden, foutje van de NMBS. ik zat dus in de trein vanaf Brussel en ging opzoek naar de conducteur om hem te vinden en te vertellen wat er gebeurt was, om te voorkomen wat ik bestempelt zou worden als zwart rijder, ik ging er wel vanuit dat op de intercity Brussel wel gecontroleerd zou worden. 3x door de trein gelopen, conducteur niet gevonden. uiteindelijke kwam hij voorbij lopen, liep overal langs niet eens goede middag, toch aangesproken, het was uiteindelijk geen probleem, maar wat ik wel opvallend vond was ik uiteindelijke de enige was die gecontroleerd werd, omdat ik er om vroeg, beetje vreemd toch?
Het maakt natuurlijk niet uit welk deel van het bedrijf of spoor het betreft. De schouders moeten eronder.
Het gaat hier om kaartjesknippers. Wat voor belangrijke wensen kunnen die hebben, die zodanig belangrijk zijn dat ze hun klanten daarmee kunnen lastigvallen?
Ik moet direct denken aan die mutsen van conductrices die hautain door het station paraderen met een trolley achter zich aan, alsof er een klus te klaren valt die ons voorstellingsvermogen ver te boven gaat. Alsof ze willen uitstralen: “Ik ga niet naar Enschede of Heerlen. Nee, ik ga naar fokking Brussel en daar hoort een navenante beloning bij, want het kaartjes knippen in België vereist heel aparte skills”. Dat die skills in de praktijk bestaan uit dezelfde vormen van verveling (filmpjes kijken, met collega’s zeuren over dienstroosters etc) gaat er echt niet in. Wat een stelletje jokers.
Ik begrijp prima dat conducteurs ontzettend ontevreden zijn, omdat hun baan ze deprimeert tot op het bot. De oorzaak daarvan ligt echter in het feit dat de invulling die zij aan hun taken geven, zorgt voor verveling. Van een paar euro meer loon komt het werkplezier echt niet terug.
Heh?! Hoezo verdienen de TM’s van IC Brussel minder dan die van Thalys/ICE/Eurostar/NightJet? Wat zijn dit voor Middeleeuwse toestanden?
Een paar reacties hierboven gaf Rol een aannemelijke reden.
Maar wel één waar ík het in ieder geval niet mee eens ben. Overigens komt het ook vaak zat voor dat een TM van NS Int. óók in België de functie van chef trein heeft. Weliswaar rijdt deze dan onder het attest van NMBS, maar de werkzaamheden zijn feitelijk hetzelfde. Dus in die zin gaat de vlieger die Rol aangaf niet op. Wat mij betreft zouden alle Trainmanagers bij NS gewoon op één level moeten zitten. Rij je naar het buitenland, heb je gewoon recht op dezelfde beloning en facilitering. Kom zeg…
Steun voor de TM’s van IC Brussel, bij dezen!
Je zou dan ook kunnen zeggen dat een conducteur altijd in weze hetzelfde werk doet, of de trein nu naar Brussel, Breda of Breukelen rijdt. In dat perspectief krijgen de conducteurs op Thalys/ICE/Eurostar te veel betaald. Je kunt er de klok op gelijkzetten dat als de conducteurs op de Brusselaar opslag krijgen, de binnenlandse conducteurs binnenkort ook weer eens gaan staken, voor dezelfde opslag.
Waarom moeteen conducteur die een stukje de grens over gaat überhaupt extra worden betaald???
Over wat voor bijzondere competenties beschikken conducteurs dat ze meer krijgen dan het absolute minimumloon?
Henri Janssen is een gevaarlijke communistisch georiënteerde extremist. Die kan nog veel schade gaan aanrichten.
Ik ken ‘m niet. Heb ‘m nooit gesproken.
Het mag duidelijk zijn dat NS conducteurs geen goede pers hebben en volgens velen van ons hun werk niet of slecht doen.
Zouden we ze missen als ze werden vervangen door mobiele teams?
Mobiele teams tref je o.a. bij Arriva aan die op ongeregelde momenten kijken en controleren of je niet zwart rijdt, zou iets voor NS en co kunnen zijn.
Van conducteur/trice naar gastheer/vrouw naar staker op de trein, het moet niet gekker worden in OV land, maar zijn ze wél echte gastheren/vrouwen op de nationale en internationale treinen dat vraag ik mij weleens af als ik ze gewoon groetend maar niet controlerend voorbij zie lopen …?
Wie gaat er na de conducteurs straks nog meer staken, de machinisten soms, het woord “staken”schijnt bijna een “mode woord” te zijn
geworden anno september 2021…