DB vervoert 142 miljoen lange afstandsreizigers in 2017
22 mrt 2018 15:20
De Deutsche Bahn heeft een goed jaar achter de rug: 142 miljoen reizigers namen de Duitse langeafstandstreinen. Dat is 3,2 miljoen meer dan in 2016. Het is het derde passagiersrecord op een rij. Als wordt gekeken naar heel Europa, vervoerde Deutsche Bahn met zijn treinen en bussen bijna 4,7 miljard reizigers.
Ook dat is een record: 5.3% meer dan in 2016. In dat cijfer zitten niet alleen treinreizigers, maar ook busreizigers. In Nederland is Deutsche Bahn actief via dochteronderneming Arriva. DB vervoert in 15 landen reizigers. Overigens is het niet vreemd dat er een record wordt gehaald: de meeste vervoerders weten een reizigersgroei te realiseren. Ook in Nederland groeit het treingebruik jaarlijks. Alleen tijdens de crisis liep het treingebruik iets terug.
De omzet kwam uit op het record van 42,7 miljard euro met een operationele winst van ruim 2,1 miljard euro. Deutsche Bahn gaf aan de financiële doelstellingen gehaald te hebben, maar zei dat de punctualiteit beter zou moeten zijn. De DB hoopt in 2018 circa 82 procent van de langeafstandsverkeer stipt te verwerken. Bij DB is een ICE of InterCity stipt als deze een vertraging heeft van minder dan 6 minuten. Nu bleef de stiptheid steken op 78,5%, zelfs een fractie lager dan in 2015. De stiptheid van regionale treinen is overigens fors hoger. DB Regio behaalde een stiptheid van 94,4%.
Door de ingebruikname van een nieuwe HSL zijn veel reizen binnen Duitsland in 2017 sneller geworden. Zo is de reistijd München – Berlijn gedaald van 6 uur, naar 3 uur en 55 minuten (mits de trein stipt is).
Ook de goederentak DB Schenker heeft een goed jaar achter de rug. DB Schenker wist meer goederen dan in 2016 te vervoeren. DB Netz gaat over de infrastructuur. In het jaarverslag staat dat Duitsland 741 spoortunnels en een spoornet van 33.488 kilometer heeft.
Commentaar op NS maar deze is met ern drukker net meer op tijd.
Ik ben benieuwd hoe DB deze ICE prestatiecijfers berekent. Uit mijn eigen ervaringen afgelopen jaar heb ik ongeveer op 20% van mijn ICE-ritjes meer dan een kwartier vertraging meegemaakt.
Kan zijn dat ik voornamelijk in het westen van Duitsland rij (waar het net misschien drukker is dan gemiddeld), maar toch is het een behoorlijk groot verschil met mijn ervaring.
Er is geen (grote) verschil: ICE-ritjes zijn “DB Fernverkehr”, met en prestatiecijfer van 78,5%.
Ik vraag me af of vertraging in verschillende landen wel gelijk gedefinieerd is. Alsveen Dutise trein in verband met onderhoud moet wachten, staat die in mijn ervaring op het volgende station aangemerkt als vrrtraagd. In Nederland zou die trein helemaal niet hebben bestaan. Dat lijkt me geen eerlijk vergelijk dan.
In Nederland valt ongeveer 2% van de treinen uit, dat is inderdaad wel wat hoger dan in de ons omringende landen. Maar je kunt de stiptheid van een ICE moeilijk vergelijken met de stiptheid van de intercity in Nederland.
Erg jammer dat DB met de CityNightLine tussen Amsterdam-Zürich is gestopt. Nu is een deel van die klanten waarschijnlijk met vervuilend vliegverkeer gegaan.