De Amsterdamse verkeerswethouder Sharon Dijksma – die binnenkort afscheid neemt – heeft samen met een aantal partners 1 miljard euro ter beschikking gesteld voor de uitbreiding van het Amsterdamse metronetwerk. De bedoeling is dat de Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Schiphol en dat de metro ook gaat rijden tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal.
Dat zegt de vertrekkend wethouder in een interview met De Telegraaf. Het miljard komt niet alleen van de gemeente, maar is een gezamenlijk aanbod van de Vervoerregio, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, Provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol. Samen hebben ze in totaal 1,025 miljard euro ter beschikking gesteld voor de twee nieuwe metrolijnen.
Dat zal echter bij lange na niet voldoende zijn om beide lijnen aan te leggen. Daarvoor is naar schatting vier à vijf miljard euro nodig zijn. Dijksma hoopt dat het resterende bedrag zal komen uit het Nationaal Groeifonds van het kabinet, in de volksmond beter bekend als het ’Wopke/Wiebes-fonds’.
Met het uitbreiden van de twee metrolijnen wordt het volgens Dijksma mogelijk om ruim 92.000 nieuwe woningen te bouwen en te ontsluiten. Ook verbindt het nieuwe metronet de belangrijkste economische centra van de Metropool Regio Amsterdam, waardoor er ruimte is voor 122.700 extra arbeidsplaatsen, zo staat in het plan dat vrijdag wordt gepresenteerd bij het kabinet.
Volgens Dijksma is het plan niet alleen van belang voor de regio Amsterdam, maar ook voor de rest van Nederland. Door het ontvlechten van het regionale en nationale mobiliteitsnetwerk kunnen er acht treinpaden per uur worden vrijgespeeld in de Schipholtunnel, zo is de gedachte. Dit komt door de vervanging van de sprinters tussen Schiphol, Hoofddorp en Amsterdam door de metro. Bovendien blijft dan ook capaciteit over voor intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Schiphol. In de huidige situatie is het de bedoeling dat alle intercity’s vanuit Schiphol op termijn naar Amsterdam Zuid gaan, in plaats van Amsterdam Centraal. Dijksma ziet ook een mogelijkheid om de capaciteit op een andere manier te gebruiken. Bijvoorbeeld voor “meer en snellere treinen vanaf Schiphol naar Utrecht, Arnhem en Limburg én naar het buitenland rijden” aldus Dijksma.
In de plannen van Dijksma, waar NS en KLM bij betrokken zijn, komt er een nieuwe intercityverbinding tussen Schiphol, Zaandam en Alkmaar en rijden er meer nationale en internationale treinen op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Breda, Brussel, Londen en Parijs.
Of Dijksma in de toekomst nog steeds voor de Noord/Zuidlijn pleit, is maar de vraag. Vanaf december gaat de voormalig staatssecretaris van infrastructuur aan de slag als burgemeester van Utrecht. Utrecht wil juist dat er miljarden worden geïnvesteerd in een ov-ringlijn in Utrecht en een tweede intercitystation.
This post was last modified on 17 januari 2021 17:48
Eurostar dreigt alle treinverbindingen vanuit Nederland volgend jaar op te schorten. Dat schrijft topvrouw Gwendoline…
Reizigersorganisatie Rover is een campagne gestart voor het invoeren van een voordelig Nederlandticket (NL-ticket) voor…
Treinkaartjes gaan in 2025 minder hard in prijs stijgen en in de drie grote steden…
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…