Dinsdag nieuwe spoorstaking in België
11 apr 2025 10:53
De komende twee dinsdagen wordt er weer gestaakt op het Belgische spoor. Er rijden minder Eurocity Direct- en EuroCity-treinen naar Brussel en ook de andere treindiensten over de grens zijn beperkt. In België rijdt de nationale spoorwegmaatschappij NMBS een minimale dienstregeling.
De nieuwste staking begint maandagavond 14 april om 22 uur en duurt tot dinsdagavond laat. In België rijden mondjesmaat treinen. Vanuit Nederland rijden verschillende treinen naar België niet. Kaartjes voor de Eurocity Direct- en EuroCity-treinen zijn nu ook geldig van 14 tot en met 16 april. Reizigers kunnen ook via de klantenservice of het eigen account bij NS International hun kaartje gratis annuleren of wijzigen. Kaartjes voor de regionale treinen van Roosendaal naar België zijn geldig in de EuroCity-treinen.
Volgende staking week later
De volgende staking op het Belgische spoor begint maandagavond 21 april en duurt tot dinsdagavond laat 22 april. Voor deze staking gelden de dezelfde beperkingen voor het internationale treinverkeer naar België en het treinverkeer in België. De minimale dienstregeling voor de treinen in België is vanaf 48 uur voor de start van de staking te zien in de reisplanner van de NMBS.
Sinds het najaar zijn de Belgische spoorvakbonden geregeld aan het staken. De laatste staking was afgelopen dinsdag 8 april. Tot en met juli zijn er stakingen te verwachten. De vakbonden staken uit protest tegen pensioenplannen en bezuinigingen.
(c) Treinreiziger.nl
Zou iedereen hier al weten, dat de vakbonden hier in Nederland ook al op oorlogspad zijn….. Als ik de pagina’s van fnv en vvmc zo zie, dan zullen ze hier binnenkort ook wel gaan staken.
Idd. FNV spoor spreekt al duidelijk over acties als de CAO onderhandelingen mislukken en bij de VVMC rommelt het ook. Vervelend dat je als rijbewijsloze reiziger gewoon niet meer kunt vertrouwen op een betrouwbaar OV, terwijl we hier de hoofdprijs betalen qua OV / treintrarieven. Ik kan geen rijbewijs halen, dus ik heb geen andere keus dan OV…
Dat FNV spoor dreigt met staken is net zo bijzonder als wanneer bij een voetbalclub mensen in korte broek achter een bal aan hollen.
Om het nog erger te maken, in belgie moeten er nog treinen in een nooddienstregeling rijden.
In nederland mag dat niet afgedwongen worden van de CAO.
En andere acties zoals uit protest de treinen en bussen gratis maken voor een dag (in Japan wordt dat gedaan bijvoorbeeld) is zelfs bij wet illegaal.
In Nederland hebben de bonden dit ook ooit gedaan, maar daar heeft de rechter een stokje voor gestoken. Dus hiermee hebben de bonden niet meer het ultieme reizigersvriendelijke actiemiddel. En in Nederland wordt er veel over reizigersrechten, OV prijzen, beschikbaarheid gepraat, maar als er iets gedaan moet worden geeft letterlijk niemand thuis. Er wordt dus ook geen enkele moeite gedaan om de half miljoen nieuwe automobilisten van de Coronatijd weer in het OV te krijgen. Erger nog. De pro-autocampagnes draaien hier nog steeds overuren, ondanks klimaat en milieuproblematiek.
Weet je zeker dat het suboptimale OV en de stakingen cq stakingsdreigingen zelf niet de ultieme pro-autocampagnes zijn?
Dan zijn de dagelijkse files van 45 minuten juist weer goede anti-auto campagnes. Die 2-3x per jaar dat er een serieus incident is met het OV zijn qua tijdsverlies niks in vergelijking tot de maandelijkse filevertraging.
zeg maar tien keer per jaar als je werkzaamheden meetelt. Dat is wellicht gepland, maar de extra reistijd is zo lang dat dat voor iedereen met een auto niet serieus te nemen is.
In Luxemburg is de trein sowieso gratis
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2025/04/onderhandelingen-vastgelopen-ns-schorst-overleg
Lijkt helaas het geval te zijn, Eddo. Vooral die RVU is iets waar ze op blijven hameren, hetgeen mij een raadsel is.
Komende dinsdag wederom naar Brussel.
Afgelopen dinsdag ook.
Het valt wel mee.
Zojuist op brussel- noord gezien dat enige P-treinen tussen 16.00 – 17.00 uur niet rijden, waarvan 2 naar Luik-Guillemins.
Hoe kan men bij feitelijke informatie de negatieviteit knop indrukken?
Dus waarheid is hier onwaarheid.
En onwaarheid waarheid.
Diskwalificatie voor al diegenen die minnetjes aanklikken.
Je kunt nog altijd naar Flixbus oid uitwijken. Vaak is dat nog stukken goedkoper ook! Gelet op wat welke woekertarieven voor Eurostar en ECD gelden (en met bame in de 1e klas: dubbele prijs tov 2e klas is niet meer van deze tijd!), lijken Eurostar, NMBS en NSI maar niet te beseffen dat ze zichzelf mee uit de markt prijzen.
Geen pensioenkorting.
Staking gerechtvaardigd.
Gelukkig zijn stakingen in Nederland nooit in het weekend.
Duitse loc in Belgische dienst, grappig.
Dat is een belgische loc zie je dat niet?
Tijd voor een toetsingswet voor alle EU-lidstaten en wel nu! Laat 3 rechters van drie rechtbanken (met alledrie verstand van vervoerszaken!) onafhankelijk van elkaar hun hoofd buigen over het stakingsonderwerp. Pas als deze drie ja hebben gezegd, mag er gestaakt worden, anders met z’n allen gewoon aan het werk (of anders een betaalstaking oid ervan maken). Reizigers en economie hebben zwaar te leiden onder acties waar zij n.b. geen enkel partij in zijn.
Gisteren, dinsdag 15 april reden bijna alle treinen.
De IC naar Rotterdam, 16.56 u.vanuit Brussel noord stond niet op het informatiebord.
De P-treinen reden ook gewoon.