Donderdag 31 mei staking: Hier rijden geen/minder bussen (en treinen)

Donderdag 31 mei hebben de vakbonden CNV en FNV een 24-uurs-staking aangekondigd in verschillende regio’s. Buschauffeurs staken op donderdag 31 mei bij de RET (met name streekvervoer) in Rotterdam, Arriva Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, Connexxion Voorne-Putten, Arriva Limburg en Arriva in Friesland. Treinreiziger.nl heeft de verwachte hinder in kaart gebracht. 

Limburg (Arriva)

Arriva verwacht dat in Limburg zowel de bussen als treinen niet tot nauwelijks rijden. Ook de treinen Nijmegen – Roermond vallen onder Arriva Limburg. De ritten van Arriva van buslijn 44 (Heerlen – Aken) vervallen. De ritten van de Duitse vervoerder ASEAG van buslijn 44 rijden enkel in Duitsland van/tot de Nederlandse grens. Arriva adviseert haar Limburgse reizigers alternatief vervoer te zoeken.

Friesland (Arriva)

De stakingsaanzegging in Friesland geldt alleen voor Arriva. Arriva verwacht dat in Friesland, net als in Limburg, nauwelijks tot geen bussen zullen rijden. Uitzondering zijn de bussen op de Waddeneilanden, de Opstappers en de lijnen 304 en 314 Drachten – Groningen. De treinen (Friese spoorlijnen) rijden volgens de normale dienstregeling.

Zuid-Holland: diverse regio’s

In Zuid-Holland wordt er gestaakt rond Rotterdam (RET), rond Dordrecht (Arriva) en Voorne-Putten (Connexxion) . Hier zullen echter niet alle bussen uitvallen. Per regio vind je hieronder meer informatie.

Regio Dordrecht (Arriva)

In de regio Drechtsteden, Alblasserwaard, Vijfheerenlanden in Zuid-Holland valt een groot deel van het personeel onder een andere CAO (MuMo), waarvoor de stakingsaanzegging niet geldt. Hier de werkwillige chauffeurs bij optellend, is de verwachting dat een groot deel van de streekbussen in de regio wel rijdt. De stadsbussen in Dordrecht rijden niet. De treinen op de MerwedeLingelijn (Dordrecht – Geldermalsen) rijden volgens de normale dienstregeling.

Regio Rotterdam (RET)

Ook bij de RET rijden de buschauffeurs onder verschillende CAO’s. Ongeveer 240 RET-chauffeurs vallen onder de CAO Streekvervoer. De RET verwacht dat er op meerdere buslijnen ritten gaan uitvallen en dat er een verstoorde dienstregeling gereden wordt. RET geeft niet expliciet aan waar de grootste hinder verwacht wordt, maar het ligt voor de hand dat de meeste hinder merkbaar zal zijn bij de streeklijnen. De trams en metro’s van de RET zullen gewoon rijden. UPDATE: Rond Ridderkerk rijden nauwelijks bussen; op de stadsbuslijnen rijden de meeste bussen over het algemeen wel. In de RET Realtime app kun je vertrektijden van een halte vinden. Indien er een bliksem achter de tijd staat, dan rijdt de bus daadwerkelijk.

Voorne-Putten (Connexxion)

Ook hier staken de bussen op donderdag 31 mei. Ook de Connexxion-bussen rond Rozenburg vallen hieronder. “Houd daarom rekening met de mogelijkheid dat het busvervoer zeer beperkt zal zijn in dit gebied. We streven ernaar om toch zoveel mogelijk bussen te laten rijden,” laat Connexxion weten.




48 gedachten over “Donderdag 31 mei staking: Hier rijden geen/minder bussen (en treinen)”

  1. Geard Rossell schreef:

    Dit is ongehoord!
    Er wordt totaal geen rekening gehouden met oudere mensen die alleen maar afhankelijk zijn bij ‘t openbaar vervoer!
    Resumerend, die mensen worden verplicht om thuis te blijven, dit duit op wel op beroving van vrijheid!
    En dat om de reden dat er een prestige slag gewonnen moet worden
    Afschuwelijk dat mensen op zo’n manier gemanipuleerd worden !

    1. MMichiel schreef:

      Met alle respect voor de ouderen, maar volgens mij komen de chauffeurs op voor hun rechten. Ook zij worden al jaren gemanipuleerd om in uw woorden te spreken.

      Lees u eerst eens in in de problematiek van de chauffeurs, voordat u deze dingen maar rondtoetert als een waar calimero effect.

      Ik hoop dat u, ondanks dat de chauffeurs staken, gewoon kunt genieten van weer een mooie dag. Bijna alle andere dagen kunt u elke dag weer de bus nemen en van uw vrijheid genieten. Ik hoop dat de chauffeurs ook op korte termijn weer ontspannen achter het stuur kunnen zitten, kunnen pauzeren en plassen. Iets wat voor u de normaalste zaak van de wereld is.

      1. Chris schreef:

        Ik zou graag nog aan de reactie van MMichiel willen toevoegen dat de chauffeurs ook het belang van de reizigers dienen door nu te staken. Er is sprake van een voort sluipende afbraak van het openbaar vervoer waarvan juist de reizigers die daarvan afhankelijk zijn de dupe zullen worden. De staking is nu voor één dag en de voortgaande afbraak van het OV is blijvend! Veel reizigers begrijpen dit en steunen de chauffeurs nu die opkomen voor een goed werkend openbaar vervoer . . .

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          In veel gevallen worden reizigers voor de vierde keer gedupeerd dit jaar. De vakbonden strijden voor het belang van de werknemer, daarvoor zijn ze ook opgericht. Soms is een neven effect dat voor de reizigers beter wordt, maar lang niet altijd. En afbraak vind ik persoonlijk een veel te groot woord. Ik reis het vaakst bij de RET en daar is het in mijn beleving eerder beter dan slechter geworden. Bussen vaker, vertrekken niet meer te vroeg, nu achteraf betalen mogelijk, OVmiles, etc. Voor chauffeurs heb ik wel begrepen dat de arbeidsvoorwaarden zijn afgenomen.

        2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          De meeste reacties hier en tijdens de vorige stakingen zijn overigens niet heel begripvol. U meldt: “Veel reizigers begrijpen dit en steunen de chauffeurs”, ik heb op basis van de reacties hier niet helemaal die indruk.

      2. Jur schreef:

        De eisen van de chauffeurs zijn absurd. Andere werknemers hebben niet maar eindeloos doorbetaalde pauzes.

        1. Abdel schreef:

          Ja absurd. Elke keer naar het toilet.
          Wat een land is dit geworden zeg.

          Zulke reizigers moet je een week op de bus laten
          Wachten

        2. Indo075 schreef:

          absurd he juurtje!! zielige zak….gaat alleen om jezelf he!!! eikel….snap je het echt niet…schijtzak! belanda boesoek!!

      3. Julius schreef:

        De chauffeurs hebben een conflict met hun werkgever(s). De reizigers staan dus buiten dit conflict. Echter, zij zijn er wel de dupe van. Er zijn veel mensen voor wie er geen alternatief is om naar hun werk, dokter, ziekenhuis, etc. te reizen. Het smoesje dat ik onlangs van een chauffeur te horen kreeg, dat het ook in het belang van de reizigers zou zijn, gaat m.i. niet op. De chauffeurs willen betere arbeidsvoorwaarden. Ik zie niet in hoe de reizigers hiervan zouden moeten profiteren. Ik heb als reiziger niets met de arbeidsvoorwaarden van de chauffeurs te malen. Ik wens dan ook niet bij het conflict betrokken te worden. Schande!

        1. Johan schreef:

          Het voordeel dat het hopelijk voor de reizigers gaat opleveren dat de chauffeurs eindelijk eens in een normaal tempo gaan rijden. En niet zo als een wezenloze over de wegen scheuren om bij het eindpunt enigzins kans te hebben op een eventuele snelle plasbeurt.

        2. Richard Sprokholt schreef:

          LUL!! Hou jij je zeik op? Of pis je in broekje?? Wat een eikel ben je….gaat alleen om mij als zielig ventje…[email protected]@

    2. Tim schreef:

      Ouderen maken nauwelijks nog gebruik van de bus. Het zijn bijna uitsluitend scholieren en studenten.

      1. Hanny schreef:

        Ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer kan grwoon niet auto rijden. Net een nieuwe baan. Voor de derde keer moet ik regelen of iemand mij brengt en ophaal . Met alle respect voor jullie beangen. Maar doet dat op een andere manier dan staken

    3. Brouwer schreef:

      Sommige ouderen kunnen gebruik maken van Valys .

    4. anoniempje schreef:

      Typische internet drama queen (of koning) met een eerste wereld probleem.

      Het is maar voor één dag dat u ‘van uw vrijheid berooft’ wordt en als u echt ergens moet zijn kunt u ook een taxi of ander vervoersbedrijf gebruiken.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Ik snap wel de irritatie, het is natuurlijk voor de vierde keer dit jaar, en de laatste keer is nog niet in zicht. In de irritatie maken sommige mensen het soms nog wat groter.

  2. Travel schreef:

    K-zooi
    Als er vaker in het OV gestaakt wordt en de reiziger de dupe wordt ongeacht door wie het wordt uitgeschreven of bedacht, dan wordt het een echte KLOTENZOOI in Nederland ! Vervoerders, bonden denken op talrijke punten nog te vaak aan zichzelf en vertonen steeds meer een A-sociaal gedrag die verwerpelijk is ! Dat er chauffeurs/bestuurders zijn die het beter willen hebben, oke, maar dan niet over de rug van de reiziger, zeker nu wij in een zogenaamde “participatie maatschappij” zijn beland en men juist het tegenovergestelde doet, de reiziger is ALWEER het kind van de rekening ? ! Ga zo door met het minachten van het reizigersbelang en roep nog meer stakingen uit bonden en co en dit k-kikkerlandje zal vaker de auto moeten nemen dan het lief is en de gevolgen voor het milieu, ach dat is ook maar KLOTEN ! ! !

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik begrijp de frustratie, toch graag in iets bedektere termen uitdrukken.

      1. Connie schreef:

        Er zijn ook chauffeurs die niet staken en werkwillig zijn. Gooi niet iedereen over dezelfde balk aub

        1. Jur schreef:

          Ja, maar Arriva verbiedt die om te rijden.

  3. P.Heesakkers schreef:

    Conclusie kan niet anders zijn dan dat: Vakbonden giga-rijk zijn met enorm veel geld in kas. Door hun leden bijeen gebracht. Wanneer ze zich zulke langdurige en grote stakingen kan veroorloven. Die “pot” moet nu en dan opgemaakt kunnen worden d.m.v. stakingen en ander ongerief ten nadele van hun klanten, de reiziger dus. die zitten tussen hamer en aambeeld en hebben totaal geen boodschap aan hun vermeende onrecht, en conflicten. Zij maken slechte reclame voor het openbaar vervoer in haar geheel, en maken dit vervoer onbetrouwbaar en zeer impopulair, waardoor het autogebruik en overig vervoer alleen maar stijgt. Of bezie ik dit te nuchter? De geachte klant is de stakingen wel zeer zat.

    1. Michiel schreef:

      Chauffeurs hebben eerder geen kaartjes verkocht aan passagiers zodat de bedrijven inkomsten misliepen. Veel publiek vriendelijker maar dat mag niet meer. Helaas dus weinig alternatieven.

      1. henk schreef:

        Ik pleit er voor om by de concessieverlener te gaan demonstreren,provinciehuis of stadsregio,daar hoor je nooit iets over,die geven de opdrachten aan de laagste bieder…….dussssss.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Niet perse de laagste bieder. De bieder met de meeste punten. Prijs is een belangrijke factor, maar niet de enige.

  4. B de Vos van Winden schreef:

    Rijden de bussen 117 naar breda wel op 31 mei ?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Als het goed is wel, ik zie dat de bus valt onder concessie Brabant

  5. Aad van Zon schreef:

    Begrijp ik het goed dat er niet gestaakt wordt in de Hoeksche Waard en op Goeree Overflakkee?

    Ook de opmerking bij RET over ‘OV deel’ is voor mij onduidelijk. Het gaat toch alleen maar over ov?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Voor zover mijn informatie strekt wordt er inderdaad niet gestaakt op de Hoekse Waard en Goeree Overvlakkee.
      Bij de RET staat het verder onder kopje Rotterdam een beetje nader uitgelegd. De RET heeft tegenwoordig niet alleen meer lijnen binnen Rotterdam, maar ook streeklijnen naar bijvoorbeeld Delft en Ridderkerk. Voor de chauffeurs die rijden onder de CAO van het streekvervoer, geldt de stakingsoproep. Om het ingewikkeld te maken, rijden de chauffeurs die vallen onder streekvervoer soms ook op de stadslijnen. Vandaar dat op alle buslijnen van de RET uitval mogelijk is, maar vooral op de streeklijnen.

  6. Judith schreef:

    Ik snap de chauffeurs maar wij moeten ook gewoon naar ons werk en de mensen die over het geld gaan zitten op het geld en gaan toch niet veranderen en hebben maling aan alles en iedereen dus wat hopen ze te bereiken met deze stakingen mijn werkgever denkt ook voor jou 10 anderen

  7. Anoniem schreef:

    is het niet mogelijk om gewoon te rijden zonder dat een consument hoeft te betalen? zo raak je de werkgever het meest. Hoge kosten, maar geen omzet. Ik denk dat je zeker respect afdwingt bij de reizigers.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat is in verleden wel eens gedaan, toen hebben de vervoerders een claim ingediend bij de vakbonden, die claim is toen door de rechter goedgekeurd. Dus dat werkt niet echt.

    2. Otto schreef:

      Helaas mag dit niet, anders krijgen de chauffeurs/chauffeuses helemaal geen salaris.

  8. Ari schreef:

    rijden de bussen naar vliegveld Rotterdam morgen nog?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik ga uit van wel, maar ik kan niet uitsluiten dat er uitval is (ook al verwacht ik dat dit op de luchthaven lijn wel beperkt zal zijn, maar die verwachting is niet gebaseerd op harde feiten).

      1. Ari schreef:

        Bedankt voor uw antwoord, we zullen op tijd vertrekken vandaag, kunnen we onverwachtheden opvangen 🙂 Ik hoop echt dat de staking wat oplevert voor jullie chauffeurs! Belachelijk dat je met een luier om moet rijden!

  9. Jacqueline schreef:

    Nog steeds geen enkele sympathie voor de acties van Arriva. Ik begrijp best dat jullie betere arbeidsvoorwaarden willen, maar jullie duperen zoveel mensen die er niks mee te maken hebben en die afhankelijk zijn van de bus en de trein. Ik moet nu weer noodgedwongen een dag vrij nemen. En omdat mijn moeder erg ziekelijk is en ik daarom al zowat geen verlofuren meer heb dut jaar (omdat ik steeds voor haar moet vrij nemen) brengen jullie mij in een heel vervelende situatie. Arriva heeft blijkbaar lak aan hun klanten, en dat zijn toch echt de klanten van wie ze het moeten hebben. Nogmaals… sorry, geen enkele sympathie voor deze staking of voor eerdere stakingen. Arriva brengt mij diep in de problemen. Geen goed woord voor over. En hoe denkt Arriva dat mijn werksituatie is? Oké, ik kan naar de wc als ik dat wil, maar mijn werkgever heeft ook een dusdanig hoge verwachting van mij dat ik het amper kan bolwerken. Maar ik ben blij met mijn baan, want dat is altijd nog beter dan werkloos zijn. Maar ik loop ook op mijn tenen… én ben afhankelijk van Arriva! Arriva straft de reiziger die niks met het conflict te maken heeft en de vakbonden zal het worst wezen. Zowel de vakbond als Arriva zijn ongelooflijk asociaal bezig. Echt schandalig.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik weet niet of de mensen die staken dit lezen, maar ik begrijp uw boosheid.

  10. Jeroen Wartenbergh20https://www.treinreiziger.nl/donderdag-31-mei-staking-hier-rijden-geen-minder-bussen-en-treinen/@gmail.com schreef:

    Wij moetten toch ook werken., Ze moeten maar eens rekening houden met mensen die moeilijk kunnen lopen of oudere mensen op leeftijd. Zelf zitten ze op dat kantoor koffie te drinken en te praten en dan komen ze ook nog te laat en dan in staking. Nee gewoon werken dat moetten wij ook. Jeroen [email protected]

  11. Frank schreef:

    Gewoon schandalig kinderen die niet op school kunnen komen, je moet als ouder maar geen auto hebben.
    Effe op en neer naar Maastricht je dochter naar school brengen en straks weer ophalen ,een rit duurde al bijna 2 uur en wie betaald de benzine?
    In het gewone bedrijfsleven is het ook de gewoonste zaak, bevalt het je niet zoek dan een andere baan.

  12. Lisa schreef:

    De buschauffeurs hebben het recht om te staken waar nodig, blijkbaar is dit voor hun echt nodig aangezien er al sinds januari gestaakt wordt. Klagen op de chauffeurs heeft geen zin, klagen over de hoge bazen die de chauffeurs zo behandelen dat ze gaan staken heeft misschien nog iets zin.
    Maar dan zal ik toch een andere staking voor willen stellen. Laat de reizigers wel instappen, maar niet hun ov-chip aanmelden in de bus. De benzine prijzen en een dag geen inkomsten zullen veel aangrijpender zijn en de rest van de bevolking kan gewoon naar hun werk/school of huis.
    Ik hoop dat de chauffeurs hun doelen bereiken!

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Hoi Lisa, mensen gratis laten reizen gaat helaas niet werken. Dat is in verleden wel eens gebeurd, maar de vervoerders hebben de gemiste inkomsten toen met succes via de rechter bij de vakbonden geclaimd.

  13. Brenda Suijker schreef:

    Lieve stakers, hoewel het een demoncratisch recht is om te staken snap ik de frustratie van de passagiers… Ik begrijp ook hoe vervelend dit is voor jullie zelfs en dus hou je kop omhoog en vecht voor jullie rechten!
    Ik heb er alle respect voor dat jullie nog voor jullie democratische rechten opkomen in een land dat al jaren geen democratische rechtstaat meer is en blijf dat vooral doen zolang dat recht nog niet van ons is afgenomen!
    Het is maar 1 dag lieve mensen, laten we vooral respect en begrip tonen! Besef dat de meeste van jullie meegegaan zijn in de 24uurs welvaarts economie en de loonslavernij, maar de wereld draait ook als je door overmacht even niet de deur uit kan.. Bekijk het positief lees dat nieuwe boek waar je nooit aan toe kom, pak de fiets om ergens te komen of maak een stevige wandeling als je je brood moet halen, gelijk goed voor je algemene welzijn😉

    Jullie maken je druk om een maatschappij die allang niks meer om jullie geeft, deze stakers doen dit om vanaf morgen jullie allen weer veilig en met een lach naar jullie bestemming te brengen want dat is wat zij het allerliefste doen, voor jullie, voor jou!

    Geniet van jullie dag!

    1. Opa schreef:

      Hoezo maar één dag??????

  14. Wiebe de Vries, Geleen schreef:

    Het begint aardig te irriteren. Staken een keer, moet kunnen, alhoewel waarom moeten de betalende reizigers de dupe worden. Vanmorgen wil mijn vrouw op de kleinkinderen gaan passen in Utrecht, kan ze niet met de bus of met de trein van Geleen in Sittard komen. Moet ik even rijden, maar heb mijn auto net naar de garage gebracht. Heb ik daar weer een hoop stampij staan maken om de of een auto te krijgen…..wat een gedoe….en daar betaal je dan je reizen voor……Aardig geirriteerd…..Foei…..

  15. ed schreef:

    ach beste wiebe het was al ruim van te voren bekent de datum van deze staking probeer dan eens dit probleem te voorkomen en even na te denken voor een oplossing bv andere afspraak gemaakt bij garage of nieuwe afspraak te maken met de kleinkindertjes er zijn vele mogelijk heden door te denken wiebe maar in dit land vind iedereen het prima maar als je er een pietse last van heb oje beste wiebe

    1. Tim schreef:

      Er zou begrip zijn als de chauffeurs redelijke eisen zouden hebben maar nog twee extra doorbetaalde pauzes betekent dat de chauffeurs nog maar 7 uur per dag willen gaan werken maar wel voor 8 uur betaald willen krijgen. En daar kan en zal geen werkgever ooit aan beginnen, al staken de chauffeurs tot Kerstmis.En dan hebben we het nog niet over de geëiste loonsverhoging.

  16. Hof schreef:

    Doe gewoon hetzelfde als in Japan. Laat de bussen rijden maar laat iedereen gratis mee reizen. Dat is een staking 😛

  17. John de Rooy schreef:

    Ik sta volledig achter het staken van de chauffeurs. Ben nu een jaar met pensioen en ben 36 jaar werkzaam geweest in het O.V. Begon als busschauffeur bij de ZuidOoster en ben in die jaren zowel ook bij Hermes, BBA en als laatste werkzaam geweest bij Arriva. Bij Z.O en BBA werd iedereen als mens gezien en behandeld. Zowel als Hermes en Arriva was je gewoon een nummer. Breek mij de bek (sorry) niet open over de andere bedrijven. Ik wens iedere chauffeur heel veel sterkte in de toekomst. misschien omscholing naar timmerman of anders in de bouw geeft je heel veel meerwaarde dan chauffeur in dit openbaarvervoer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.