Home

Drukke treinen Nijmegen – Amsterdam eind 2019 verlengd

Eerder dan gepland, namelijk al over een jaar, moeten langere treinen tussen Amsterdam en Utrecht een oplossing worden voor bomvolle treinen. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven bekend gemaakt.

Tot 20% extra capaciteit

Door een aanpassing van het station Nijmegen wordt het voor NS straks mogelijk om op het hele traject Nijmegen – Schiphol met langere treinen te gaan rijden. Dit is hard nodig, omdat het grote aantal treinreizigers tussen vooral Utrecht en Amsterdam snel groeit. Sinds de dienstregeling 2017 heeft NS te maken met een lengtebeperking op station Nijmegen waardoor de treinen richting Amsterdam niet altijd op de volledige gewenste lengte kunnen rijden. De treinen zijn in Nijmegen nu maximaal tien rijtuigen, straks worden dat er twaalf. Daardoor neemt de zitplaatscapaciteit op de drukste momenten tot maximaal 20 procent toe ten opzichte van nu.

Werkzaamheden vervroegd

Spoorbeheerder ProRail vervroegt een geplande aanpassing van station Nijmegen op verzoek van staatssecretaris Van Veldhoven en de provincie Gelderland met drie jaar. Hierdoor moet het al in het najaar van 2019 mogelijk worden om langere treinen te laten rijden tussen Schiphol en Nijmegen. Het totale programma voor Schiphol – Nijmegen dat er voor moet zorgen dat ook het aantal treinen per uur in de toekomst omhoog kan, omvat ook de aanleg van een extra perron op station Nijmegen, een doortrekking van de perrontunnel en een uitbreiding van het aantal opstelplekken voor treinen die stilstaan. De plannen hiervoor worden nu uitgewerkt. Tussen 2022 en 2026 moeten de werkzaamheden plaatsvinden. De staatssecretaris stelt hier 135 miljoen euro voor beschikbaar.

Investeren loont

De NS is blij dat de aanpassingen op station Nijmegen worden vervroegd. “Steeds meer mensen reizen met de trein. Voor de reiziger willen we meer en langere treinen rijden om aan die wens te voldoen. Als de werkzaamheden zijn afgerond, kunnen we de treinen op de belangrijke lijn van Nijmegen naar de Randstad fors verlengen. En dat met maar één wissel. Dat laat zien dat het naar voren halen van investeringen loont”, aldus Roger van Boxtel, president-directeur bij NS.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 8 november 2018 11:21

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug