Drukke treinen Nijmegen – Amsterdam eind 2019 verlengd
08 nov 2018 10:44
Eerder dan gepland, namelijk al over een jaar, moeten langere treinen tussen Amsterdam en Utrecht een oplossing worden voor bomvolle treinen. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven bekend gemaakt.
Tot 20% extra capaciteit
Door een aanpassing van het station Nijmegen wordt het voor NS straks mogelijk om op het hele traject Nijmegen – Schiphol met langere treinen te gaan rijden. Dit is hard nodig, omdat het grote aantal treinreizigers tussen vooral Utrecht en Amsterdam snel groeit. Sinds de dienstregeling 2017 heeft NS te maken met een lengtebeperking op station Nijmegen waardoor de treinen richting Amsterdam niet altijd op de volledige gewenste lengte kunnen rijden. De treinen zijn in Nijmegen nu maximaal tien rijtuigen, straks worden dat er twaalf. Daardoor neemt de zitplaatscapaciteit op de drukste momenten tot maximaal 20 procent toe ten opzichte van nu.
Werkzaamheden vervroegd
Spoorbeheerder ProRail vervroegt een geplande aanpassing van station Nijmegen op verzoek van staatssecretaris Van Veldhoven en de provincie Gelderland met drie jaar. Hierdoor moet het al in het najaar van 2019 mogelijk worden om langere treinen te laten rijden tussen Schiphol en Nijmegen. Het totale programma voor Schiphol – Nijmegen dat er voor moet zorgen dat ook het aantal treinen per uur in de toekomst omhoog kan, omvat ook de aanleg van een extra perron op station Nijmegen, een doortrekking van de perrontunnel en een uitbreiding van het aantal opstelplekken voor treinen die stilstaan. De plannen hiervoor worden nu uitgewerkt. Tussen 2022 en 2026 moeten de werkzaamheden plaatsvinden. De staatssecretaris stelt hier 135 miljoen euro voor beschikbaar.
Investeren loont
De NS is blij dat de aanpassingen op station Nijmegen worden vervroegd. “Steeds meer mensen reizen met de trein. Voor de reiziger willen we meer en langere treinen rijden om aan die wens te voldoen. Als de werkzaamheden zijn afgerond, kunnen we de treinen op de belangrijke lijn van Nijmegen naar de Randstad fors verlengen. En dat met maar één wissel. Dat laat zien dat het naar voren halen van investeringen loont”, aldus Roger van Boxtel, president-directeur bij NS.
© ANP / Treinreiziger.nl
Waarom wordt er dan niet, zoals in Deventer, in Arnhem Centraal de trein uit Utrecht in Arnhem verkort (treindeel afkoppelen) en richting Utrecht weer verlengd? De trein moet in Arnhem toch lang wachten wegens het keren.
Het af- en bijkoppelen van een treinstel wordt al regelmatig in Arnhem gedaan. Interessantere vraag daarom: waarom kunnen er opeens langere treinen op Nijmegen-Amsterdam ingezet worden als er nu op Arnhem toch al regelmatig treinen worden gekoppeld? Het lijkt nu alleen op het verschuiven van het station waar gekoppeld wordt.
Het idee zal denk ik zijn dat het aan/afkoppelen in Arnhem straks verleden tijd is, is aanzienlijk makkelijker voor de NS.
Dat koppelen lijkt zo simpel maar het is toch een aanslag op de organisatie. Er is altijd personeel voor nodig. Het is niet zo dat de conducteur en de machinist dat even doen.
Wanneer de trein lang binnenkomt zitten de mensen ook meer verspreid en dat is wel zo prettig voor allen.
ROB JETTEN is tegenwoordig fractievoorzitter van D66 en oud prorail medewerker en raadslid in Nijmegen, laat de staatsecretaris nou ook van D66 huize komen en ook de NS topman.
Men had het geld nuttiger kunnen besteden aan de Maaslijn, de HSL of railverbindingen rond Schiphol, maar nee men kiest voor zo’n prut ingreep.
Het gaat ook om 1 wisseltje veranderen. Een kleine ingreep. Er wordt meer geïnvesteerd in de Maaslijn en Schiphol.
Vreemd om via deze site een platform proberen te krijgen voor een politiek standpunt. Ga dit lekker ergens anders doen. Nogal goedkoop.
Dit is gewoon smaad.
Citaat:
Spoorbeheerder ProRail vervroegt een geplande aanpassing van station Nijmegen op verzoek van staatssecretaris Van Veldhoven en de provincie Gelderland met drie jaar. Hierdoor moet het al in het najaar van 2019 mogelijk worden om langere treinen te laten rijden tussen Schiphol en Nijmegen.
Pro Rail verlengt de perrons van Nijmegen. NS heeft meer Intercity treinmaterieel. Dit komt omdat in 2019 de nieuwste Sprinters instroomt. Daardoor kan NS de DDZ door laten stromen op Intercityverbindingen. De vierdelige DDZ werd 2 jaar geleden nog heel op Sprinterverbindingen ingezet. Maar je ziet steeds meer DDZ op Intercityverbindingen. De zesdelige DDZ werd zoal ingezet op Intercityverbindingen. De DDZ wordt vooral ingezet tussen Groningen/Leeuwarden – Zwolle – Rotterdam (via Amersfoort en Utrecht)/Den Haag (via Lelystad en Schiphol).
NS beschikt over 98 driedelige ICM-M, 50 vierdelige ICM-M, 80 zesdelige V-IRM (-M), 98 vierdelige V-IRM (-M), 20 zesdelige DDZ en 30 vierdelige DDZ. De vierdelige DDZ zullen vanaf 2019 steeds meer worden ingezet op Intercityverbindingen.
Treinen genoeg. Het duizelt een beetje van het hele alfabet wat voorbij vliegt. Goed dat lange afstand treinen weer ingezet worden als bedoeld ipv te boemelen.