fbpx
Foto: (c) DB

Eindhoven wil snelle trein Den Haag – Düsseldorf

De burgemeesters Rob van Gijzel van Eindhoven en Thomas Geisel van Düsseldorf hebben vandaag in een gezamenlijke oproep aan de Nederlandse en Duitse regering gevraagd om concrete stappen te zetten voor het realiseren van een snelle rechtstreekse intercityverbinding van HSL-kwaliteit. Die zou moeten lopen vanaf Den Haag/Rotterdam, via Eindhoven naar Düsseldorf.

Volgens burgemeester Rob van Gijzel is de verbinding Eindhoven – Düsseldorf meer dan een verbinding tussen twee steden: “Vanuit Nederlands perspectief wordt de technologische hotspot Eindhoven verbonden met het Duitse HSL/ICE netwerk."

Nederlandse en Duitse steden willen samen de concurrentie aan met metropolen binnen en buiten Europa. Per spoor zijn de Nederlandse en Duitse steden onderling slecht verbonden. Reizigers uit de richting Den Haag moeten in Venlo overstappen en 25 minuten wachten op de regionale trein naar Düsseldorf. Die stopt vervolgens op tal van kleine stationnetjes. "Een adequate snelle verbinding tussen onze metropoolregio’s is er niet. Met het oog op onze concurrentiepositie is een hoogwaardige verbinding noodzakelijk,” stelt Van Gijzel.

Er zijn in de toekomst wel plannen voor een intercity Eindhoven – Düsseldorf, maar de Gemeente Eindhoven wil daar nog een stap verder gaan. "We willen een intercity met HSL-kwaliteit," legt een woordvoerder van de Burgemeester uit. Zo´n verbinding wordt door Rotterdam in opdracht van het ministerie van Infrastructuur overigens op dit moment wel onderzocht. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar een snelle verbinding via Eindhoven, maar ook Den Haag – Düsseldorf via Utrecht en Arnhem wordt onderzocht.

De huidige spoorverbinding blijft volgens de burgemeesters ver achter bij wat economisch noodzakelijk is. "Nederland en Duitsland zijn met een handelsvolume van circa 168 miljard euro economisch nauw verbonden met elkaar. Grensoverschrijdende relaties tussen steden zijn van groot belang om als kenniseconomie internationaal te kunnen concurreren.´´

Vooral de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, met Düsseldorf als hoofdstad, is economisch van belang. Zo´n 40 procent van de Nederlandse export naar Duitsland gaat naar Noordrijn-Westfalen en 30 procent van de totale import uit Duitsland komt uit die deelstaat.

Van Gijzel en Geisel pleiten ervoor dat de snelle trein hoog op de agenda komt bij de komende topontmoeting van de Nederlandse en de Duitse regering. Volgens een ruwe schatting van de burgemeesters bedragen de kosten van de snelle spoorlijn zo´n 10 miljard euro.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.