EK met de trein populair: tickets naar Dortmund bijna uitverkocht
08 jul 2024 12:14
Duizenden voetbalfans bezoeken de halve finale op het EK voetbal tussen Nederland en Engeland met de trein. Volgens NS International zijn de tickets voor woensdag, wanneer de wedstrijd is, al bijna uitverkocht.
Normaal verkoopt NS International dagelijks enkele tientallen treintickets vanuit Nederland naar Dortmund, maar voor komende woensdag zijn er volgens een woordvoerder al meer dan 2000 tickets verkocht. “Zo’n piek zie je normaal gesproken echt niet.” Voor de treinen richting Dortmund die “gunstig” zijn om te nemen, omdat ze in de middag aankomen en je dus nog wat tijd hebt voor de wedstrijd begint, zijn nog “enkele” tickets beschikbaar.
Op de dag zelf
Volgens NS is de kans groot dat de overgebleven treinkaartjes voor woensdag helemaal uitverkopen. Of fans in net zulke groten getale op maandag en dinsdag naar Dortmund zullen reizen, is volgens de vervoerder onzeker. “De ervaring leert: de meest mensen reizen op de dag zelf. Zeker omdat de wedstrijd pas om 21.00 uur begint.”
Andere opties
De snelste route met de trein vanuit bijvoorbeeld Utrecht naar Dortmund duurt zo’n 2,5 uur en gaat via Oberhausen met de ICE. Wil je Oranje naar de finale supporteren en zoek je nog naar een treinverbinding, dan kan de RE 19 tussen Arnhem en het Ruhrgebied uitkomst bieden. Deze stoptrein vertrekt ieder uur vanuit Arnhem Centraal, waarna je in Oberhausen kunt overstappen op diverse treinen richting Dortmund. Station Signal Iduna Park ligt, zoals de naam doet vermoeden, pal naast het stadion waar Nederland het tegen de Engelsen opneemt.
In zo’n afgeladen trein kun je wel zwart meerijden door een oranje shirtje aan te doen. De conducteurs zullen wijselijk op de bok gaan zitten.
Heeft iedereen een entree voor het stadion? Zomaar naar binnen lopen is er in DE niet bij denk ik.
Onschuldige reizigers kunnen beter een andere reisdag kiezen. Het wordt een nare dag.
Wat wordt bedoeld met die laatste regel? Het komt wat vreemd over. Voetbalsupporters zijn schuldige reizigers? Schuldig waaraan? En waarom wordt het een nare dag? Op een enkeling na gedragen de Nederlandse supporters zich volgens mij prima in Duitsland.
boek een tripje en zie het zelf
Ze drinken, slikken en snuiven alleen wat veel.
Niet vanwege de voetbalfans maar vanwege de drukte. Die voetbalfans gedragen zich over het algemeen netjes.
“Heeft iedereen een entree voor het stadion? Zomaar naar binnen lopen is er in DE niet bij denk ik.”
daar gaat het niet om, jongeman 🙄. Mensen willen er gewoon bij zijn. Ze gaan naar de plaats waar hun elftal speelt & kijken naar van die grote schermen ergens buiten het veld, de meesten weten wel dat ze geen kaartje hebben. goed voorbeeld: de “tartan army” 🏴👍 https://m.youtube.com/watch?v=YFMjpSuIRZg
In het algemeen maakt het spoor een hele slechte beurt tijdens dit EK. Volgens de Belgische Belgische krant de Standaard is DB de grootste verliezer van dit EK. Het Amerikaanse zakenblad Fortune noemt de ellende een ‘nationale schaamte’, terwijl de Britse Financial Times spreekt over ‘een hel voor reizigers’.
Het Nederlands elftal kon eerder niet met de trein terugreizen van Berlijn naar Wolfsburg. Schotse fans misten massaal hun wedstrijden door vertragingen. Belgen zaten zes uur vast in treinen. Zelfs toernooidirecteur Philippe Lahm was te laat voor een wedstrijd en miste een persconferentie doordat hij ervoor koos met de trein te reizen. En dat terwijl DB een grote sponsor van het toernooi is.
Zelfs woordvoerders van DB (zoals Anja Broker) geven toe dat ze van plan waren dit het groenste toernooi ooit te maken, maar dat dat mislukt is doordat ze niet kunnen leveren. De punctualiteit van het langeafstandvervoer is gedaald tot 63%.
Als ik naar die wedstrijd zou willen en ik zou de keuze hebben, dan zou ik voor de zekerheid maar voor de auto kiezen. Het lijkt een simpele treinrit naar Dortmund, maar het valt zeker niet uit te sluiten dat DB het nog verprutst.
Zelf had ik vlak voor het EK nog een treinrit vanaf Berlijn (ICE naar Hannover, IC Berlijn naar Nederland) naar huis gepland. Door allerlei defecten was er bij vertrek al flink gedoe en bereikten we Spandau met drie uur vertraging, na urenlang zonder airco stil te hebben gestaan ergens op loopafstand van het hoofdstation. De te verwachten vertraging zou oplopen tot minimaal zes uur, met risico om die dag helemaal niet meer thuis te komen met het OV. Ik heb toen maar een vliegticket geboekt. Ik heb zo vaak gedacht dat het de laatste keer was dat ik met DB zou reizen en iedere keer als ik het nog een laatste kans gun, verprutsen ze het.
Ik reisde op 22 juni met de IC144 van Berlijn (Berlin Hbf) naar Amsterdam Centraal. De trein kwam negen minuten te laat binnen. Ik vreesde het ergste, want een trein die eenmaal vertraagd is loopt onderweg vaak nog meer vertraging op, doordat het tijdpad niet meer klopt. Mijn trein wist echter de vertraging volledig in te lopen en kwam in Amsterdam precies op tijd aan. De airco werkte. De minibar had voldoende voorraad. Alleen de reserveringsschermpjes werkten niet.
Ik ging in Mei naar Offenburg. Vanwege een probleem met de trein zouden we op Keulen moeten overstappen op een andere trein die voor ons klaar stond. Toen stonden we 20 minuten vast buiten het station vanwege bovenleiding problemen en was onze overstap al weggereden.
Ooit Almere-Zwolle willen doen. Werkzaamheden. De trein is gesplitst. We komen te laat aan op Lelystad, de conducteur roept om dat we kunnen overstappen in de wachtende trein. We stoppen en de wachtende trein doet de deuren dicht en vertrekt zonder ook maar een reiziger mee te nemen. In DE is men net zo bedorven. Te veel vrij en te veel salaris bij weinig uren. Ook lekker vroeg met rente/pensioen.
Ze liggen er ook al uit. Bedankt voor de samenvatting.
Ach, 63% is ongeveer gelijk aan wat NS/ProRail op de HSL halen.
De HSL is niet bij ProRail maar wordt beheerd door de nieuwbouw aannemer voor de eerste 50 jaar.
Tja, dat weet je als je in Duitsland met de trein reist. Daar mag het in de krant als je een keer drie treinen achter elkaar hebt die op tijd rijden. Nederlanders klagen altijd maar over de treinen in eigen land. Maar in vergelijking met Duitsland, loopt het treinverkeer hier als een Zwitsers klokje.
Overigens, de meest betrouwbare (of minst onbetrouwbare) manier om vanuit Nederland met de trein naar Dortmund te gaan, is met de stoptrein vanuit Enschede. Dat is de enige rechtstreekse trein en op die lijn gaat in mijn beleving het minst vaak iets mis. Het duurt alleen wel lang en je krijgt er een houten kont van.
Deutche Bahn kennende stranden een paar stations eerder
Psssst… Er rijdt ook nog een boemeltje vanuit Enschede naar Dortmund. Duurt ff, maar als debICE gepromoot wordt, zou ik lekker over Enschede reizen… 😉
Hopelijk is de RB51 wel op volledige lengte op de gehele route. Vaak is de trein al bomvol zonder wedstrijd.
Je kunt toch ook met de db regio van Enschede naar Dortmund… iedere uur om .03
Uiteraard kan je ook van Enchede met de RB51 van Enschede naar Dortmund.
Is die een beetje betrouwbaar?
Richting Dortmund is de trein naar mijn ervaring betrouwbaar met hooguit lichte vertraging. Houd wel rekening met drukte.
De trein terug kan soms niet op tijd vertrekken, als de RB50 richting Münster spoor 31 in Dortmund blokkeert. Daarnaast is de trein snel vol en eindigt het achterste deel meestal in Coesfeld, wat dan pas rond Lette wordt omgeroepen.
Je kunt toch gewoon regionale treinen nemen? Vanaf bijvoorbeeld Enschede, Arnhem, Hengelo etc. Dortmund ligt niet ver over de grens. Helemaal niet nodig om daarvoor een ICE te nemen. Is ook nog eens veel goedkoper. In Duitsland zijn veel goedkope soorten tickets te koop voor regionale treinen. Zeker als je met een groepje reist. Maar kijk dan op de site van de DB. Is ook in het Nederlands. Beter dan via NS een ticket kopen.
Die regionale treinen zitten vaak vol met reizigers met een Deutschland-ticket. Munster-Dortmund is berucht.
Treinen dienen vol te zitten.
Met of zonder Deutschlandticket.
Is je ticket oké dan kan/ ga je mee.
Ik zie vele lege RE en RB treinen in de daluren en in de spits onderbezette treinen in Duitsland.
Ik zie ok slecht bezette IC-treinen van Brussel richting A’dam.
Ervaringen, inzichten door dagelijks trein-office te houden.
Gisteren de IC-trein Liege-Guillemins -Luxemburg stad v.v. genomen, bezetting heenweg 10 % m.u.v. terugweg woon-werkverkeer tot Clervaux 85% vervolgens 10%.
Het altijd maar bashen van Deutschland-ticket/ klimaatticket of haar gebruikers dient niet het doel: mobiliteitsgerechtigheid en klimaatvervoerstransitie te realiseren.
Hoe komt het dat geen extra treinen kunnen worden ingezet; van Amsterdam, Utrecht, Arnhem rechtstreeks naar Dortmund. Zo staan de oude ICE’s nog steeds standby.
Het was natuurlijk zaterdagavond pas duidelijk dat Nederland woensdag (gisteren) zou spelen. Dat je op die termijn niet zoiets geregeld krijgt, snap ik wel.