Home

Elektrificatie spoor Nederland – Herzogenrath start eind april

Eind april wordt een begin gemaakt met de elektrificatie van het spoortraject Landgraaf–Herzogenrath. Met de komst van een bovenleiding wordt de weg – of beter gezegd: het spoor –vrijgemaakt voor een snelle, rechtstreekse treinverbinding tussen Aken, Maastricht en Luik.

Het spoor Heerlen – Landgraaf is al voorzien van bovenleiding, maar vanaf het bij Heerlen gelegen Landgraaf richting Duitsland ontbreekt nu nog de bovenleiding. Op 17 april zal het officiële startschot worden gegeven voor de elektrificatie. Dat zal gebeuren in bijzijn van Heiko Sedlaczek, directeur Nahverkehr Rheinland, Jan Mulder, vervangend regiodirecteur Zuid van ProRail, en Hubert Mackus, gedeputeerde van de provincie Limburg.

Financiering

De elektrificatie van het 6,5 km lange traject Landgraaf – Herzogenrath is het eerste project dat in uitvoering gaat voor betere internationale treinverbindingen tussen Zuid-Nederland en Duitsland. In 2014 is over dit werk bestuurlijke overeenstemming bereikt en twee jaar geleden zette de toenmalige staatssecretaris voor Milieu en Infrastructuur, Sharon Dijksma, hiervoor het sein op groen. Naast een bijdrage van de Europese Unie zorgen het Rijk, provincie Limburg en de regio voor de bekostiging van dit project.

Rechtstreeks, één keer per uur

Eind dit jaar moeten de werkzaamheden voor de elektrificatie zijn afgerond. Vervoerder Arriva gaat dan binnen de Limburgse OV-concessie één keer per uur een rechtstreekse treindienst uitvoeren tussen Maastricht en Aken. Arriva heeft hiervoor nieuwe treinen besteld, die geschikt zijn voor drie landen.

Nieuwsbrief OV-Nieuws ontvangen?

This post was last modified on 13 april 2018 18:54

Share

Recent Posts

Weer weeklange staking in België – rituitval Eurocity Direct en EuroCity

Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…

10 uur terug

Herstel HSL loopt vertraging op

Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…

13 uur terug

Nieuwe trein Coevorden – Bad Bentheim vanaf december 2026 (update – geen toelating nodig)

De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Rheine via Bad Bentheim rijdt…

1 dag terug

Weer ingrijpend werk op Amsterdam Centraal – op 29 maart geen treinverkeer

Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…

1 dag terug

Qbuzz krijgt miljoenenboete voor slechte start in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…

2 dagen terug

‘Opbrengst vliegtax investeren in treinverkeer’

De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…

3 dagen terug