Geld uit Brussel voor spoorlijn naar Aken
30 jun 2017 16:45
De Europese Unie heeft 28 miljoen euro opzijgelegd voor het verdubbelen en elektrificeren van de spoorlijn vanaf Heerlen-Landgraaf naar Aken. Daarmee komt een snelle intercity-verbinding van Eindhoven via Aken naar Keulen vice versa een stap dichterbij.
Voor het Nederlandse deel bedraagt de totale investering zo’n 60 miljoen euro. Rijk, provincie Limburg en de regio nemen deze kosten naast de EU-bijdrage voor hun rekening. De grensoverschrijdende intercity, een vurige wens van Brabant en Limburg, draagt in beide provincies naast voordelen voor de reiziger ook bij aan de regionale en internationale economische ontwikkeling, aldus de provincie Limburg vrijdag.
De Europese subsidie maakt de weg vrij voor het realiseren van de zogenoemde Drielandentrein. Dat is een rechtstreekse treinverbinding Luik – Maastricht – Heerlen – Aken. Een trein die in de toekomst gerealiseerd zal gaan worden door Arriva. Arriva heeft eerder al aangegeven dat deze trein in de LIMAX, zoals de vervoerde de treindienst gaat noemen, begint met één keer per uur maar in de toekomst zelfs twee keer per uur moet gaan rijden.
Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu gaf vorig jaar al groen licht voor het project. Limburg is blij. “De investering geeft onze regio vleugels, want betere spoorverbindingen versterken de economische ontwikkeling in de Euregio”, zei de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus.
(c) ANP
Mooie plannen wanneer er later maar passagiers zijn. Hoeveel behoefte is er buiten het toerisme aan grensoverschrijdend verkeer. Er is enige jaren terug een verbinding Luik-Maastricht geweest waarbij een Belgische trein tot in Maastricht kon rijden doordat het spoorsysteem in NL aangepast was voor deze trein. Het idee is dat men dat men makkelijk uit Maastricht naar Luik kon voor een Thalys verbinding. Het ding is al opgeheven, klaarblijkelijk was er geen behoefte aan.
De eerste jaren werd de trein Maastricht – Luik – Brussel een succes genoemd. De trein is niet zozeer opgeheven vanwege beperkte reizigersvraag, maar vanwege de korte keertijd en de slechte punctualiteit. De trein is nu ingekort tot Visé.http://www.treinreiziger.nl/doek-valt-voor-maastricht-brussel-express/
Er is nog steeds een stoptrein Maastricht – Luik.
De treinverbinding Heerlen – Aachen, verreden door de Euregiotrein, waarvoor zelfs het station Heerlen- Kissel werd gebouwd, bestaat niet meer. In plaats van deze trein iedere half uur te laten rijden was het een 1-uurs dienst. De trein werd vervangen door Heerlen – Herzogenrath, 1 uurs dienst. Waarbij je veelal 15 minuten moet wachten voor een aansluitende trein. Een verslechtering in verband met tellingen van DB/AVV (Achener Verkehrsverein) die uitwezen dat er slechts weinig treinreizigers een 4 – 8 tal op het nederlandse traject gebruik maakten van de trein.
Het idee van een Euregionale trein: Aachen – Heerlen – Maastricht – Liegé – Verviers – Aachen die halfuurs loopt is nog niet gerealiseerd.
De LIMAX trein is een goed idee. Maar de grenzen in de Euregio bestaan, fysiek en in de hoofden van de mensen.
Eindhoven – Sittard – Heerlen – Aachen – Düren – Köln zal op het traject Heerlen – Aachen niet veel volk hebben, als het de reistijd vanuit Oost-Brabant duidelijk verhoogt/versnelt een investering waard. Alhoewel ik dan liever het idee voor de Euregiotrein (Aachen – Heerlen – Maastricht – Liegé – Verviers – Aachen) bepleit en wel halfuurs, daar die investering voor reizigers uit Brabant en Randstad enz. meer opties biedt voor aansluiting op het NMBS/Thalys/ICEE (Luik – Brussel – London/Parijs) en DB/Thalys/ICEE (Aken – Keulen -Frankfurt -Mannhein – Dortmund – Berlijn)
De extra overstap in Herzogenrath zou tijdelijk moeten zijn, vanwege werkzaamheden. Maar wel zeer langdurige werkzaamheden.
Volgens DB Reiseauskunft is er gewoon sprake van overstappen in Herzogenrath. De trein RE20 verzorgt het traject Heerlen – Herzogenrath. Vanaf Herzogenrath moet je overstappen. Je hebt 4 minuten om van het aankomstperron (Gleis 3) naar vertrekperron (Gleis 1) Herzogenrath – Aachen te geraken. Je moet dan naar een onderdoor, het blijft zeer krap!!
De trein RE20 traject Heerlen – Herzogenrath reed vroeger door naar Aachen en vervolgens naar Langerweihe.
De RE20 is beperkt tot Herzogenrath in verband met te lage reizigersaanbod.
Nee, RE20 is beperkt vanwege langdurige werkzaamheden. De bedoeling was de verbinding in het voorjaar van 2018 weer hersteld zou zijn, maar dat is uitgesteld omdat de infrastructuur tussen Landgraaf en Herzogenrath is hiervoor niet tijdig aangepast. In heel 2018 blijft dus de overstap. Het is wellicht een kwestie van definitie van werkzaamheden. Helaas zien we tussen Groningen en Leer hetzelfde, waar de trein ook langdurig onderbroken is.
Het traject Heerlen – Herzogenrath wordt door DB/AVV (Aachener Verkehrs Verein) onderhoden.
De bijpassende foto van een van haar treinen:
https://www.google.nl/search?q=foto+euregiobahn+Heerlen+-+Aachen&tbm=isch&imgil=nIqIazSJD1IuOM%253A%253BZWtHsMgJCL_jbM%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fwww.flickr.com%25252Fphotos%25252Fruudvdbreevaart%25252F15203916186&source=iu&pf=m&fir=nIqIazSJD1IuOM%253A%252CZWtHsMgJCL_jbM%252C_&usg=__84vb061I9kHkqRQAhAr1xjmI-Lw%3D&biw=1366&bih=662&dpr=1&ved=0ahUKEwiCpqnCsOvUAhXQbVAKHQRVAL8QyjcIRA&ei=sU9ZWcKJL9DbwQKEqoH4Cw#imgrc=nIqIazSJD1IuOM:
Ik kan geen foto’s zomaar van een site plukken, dat vinden fotografen niet leuk. Ik heb gekozen voor deze foto, omdat Arriva uiteindelijk de treindienst Aken – Maastricht – Luik gaat verzorgen.
WaneerGaad de trein weert België
Weer reiden
in de jaar en
negentig is de
is er een proef gedaan
Luik en Aken zijn grote knooppunten met TGV- en ICE-aansluitingen. Daarom is het logischer om Nederlandse intercity’s door te trekken naar die steden dan om Belgische dan wel Duitse treinen door te trekken naar Maastricht of Heerlen, die relatief kleinere knooppunten zijn. Ook hebben Luik en Aken meer inwoners.
Zo’n Limax is leuk, maar vooral voor regionaal vervoer.