fbpx

European Sleeper breidt netwerk uit naar Alpen en Venetië

Als vervolg op de succesvolle verbinding Brussel-Praag, broedt European Sleeper nu op een nieuwe slaaptreinverbinding in de winter met de Alpen en Venetië.

Volgens Travel Weekly gaat de slaaptrein vanaf februari 2025 rijden, tot Pasen eind april. Daarmee is België een directe treinverbinding met de Oostenrijkse skigebieden rijker, en kunnen ook de Nederlandse steden Rotterdam en Utrecht zich verheugen op een extra slaaptrein. Stedentrippers kunnen de trein desgewenst nemen tot eindbestemming Venetië.

Met de verbinding zijn reizigers circa 15 uur onderweg van Brussel naar Innsbruck. De reis naar Venetië duurt vijf uur langer. De slaaptrein is door het vertrek vanuit Brussel ook erg interessant voor reizigers vanuit Groot-Brittannië, voor wie Noord-Italië dan met slechts één overstap bereikbaar is.

Aantrekkelijker dan vliegen

Medeoprichter Elmer van Buuren meldt dat het de bedoeling is dat de slaaptrein op woensdag vertrekt uit Brussel, waarna de terugrit op zondag weer uit Venetië vertrekt. “De ticketprijzen zijn ook een stuk aantrekkelijker dan die van vliegtuigen naar de Alpen in het hoogseizoen”, voegt Van Buuren daaraan toe.

De ambitie van European Sleeper om ook naar Zuid-Frankrijk en Barcelona te gaan treinen, blijft staan. Die verbinding komt waarschijnlijk in 2025 of 2026 tot stand. Tickets voor de huidige slaaptrein van European Sleeper, die van Brussel naar Praag via Amsterdam en Berlijn, zijn vanaf nu ook te koop via The Trainline.

Vier hoofdsteden

European Sleeper rijdt sinds mei 2023 driemaal per week tussen Brussel en Berlijn. Begin dit jaar werd het traject verlengd tot de Tsjechische hoofdstad Praag, waarmee de slaaptrein nu de vier hoofdsteden van België, Nederland, Duitsland en Tsjechië met elkaar verbindt.

4.2 9 stemmen
Artikel waardering
41 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
daan
19 dagen geleden

Ik kom niet helemaal uit de tekst, stopt de trein alleen in Brussel of ook in rotterdam en utrecht?

Alwin
18 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Het is waarschijnlijk dat, net als nu, het vertrekpunt Brussel is en de trein via verschillende Nederlandse steden naar het buitenland gaat, waar Rotterdam en Utrecht worden genoemd. Voor de Alpen lijken mij Kufstein en Innsbruck voor de hand te liggen.

Dries Molenaar
17 dagen geleden
Antwoord aan  daan

wonderlijk dat het OK is om vanaf Brussel door NL naar Oostenrijk te willen maar dat het fout is voor te stellen de Berlijn IC minder te laten te stoppen en door Flevoland te laten rijden.
Ook de Zuiderzeelijn obsessie komt dan vreemd over, zoveel winst zit er niet in het nieuwe spoor, dat er nooit komt. Dat bochtje over Zwolle is dan ook geen probleem. En zo is Zwolle ook goed verbonden.

daan
17 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Nou ja een privaat bedrijf mag hun trein laten rijden hoe ze willen, daar heeft de politiek weinig op in te brengen, aangezien zij geen opdrachtgever zijn. Daarnaast nog een paar punten:
Een, een intercity trein en een nachtrein zijn andere dingen, vooral omdat een nachtrein veel meer moeite heeft met een baanvak én voldoende reizigers vinden.

Twee de gemiddelde passagier van een intercitytrein geeft veel meer om reistijd dan die van een nachttrein.

Drie, Het probleem met via zwolle rijden dat de lijn zwolle meppel te vaak storingen heeft (het is een van de meest storingsgevoelige stukken dubbelspoor in nederland) en dan ligt het hele treinverkeer van en naar het noorden dan plat, omdat er geen alternatieve route is.

Vier, het probleem met de ic via zwolle laten rijden, is dat zwolle-wierden-(almelo) enkelsporig en heel vertragingsgevoelig is, waardoor er geen ruimte is om een ic berlijn, die vaak vertraagd is, ertussen te proppen. Als die spoorlijn dubbelsporig zou zijn is het een ander verhaal (ook omdat zwolle twente dan een betere verbinding krijgt), maar dat gaat de komende 10 jaar niet gebeuren.

Laatst bewerkt op 17 dagen geleden door daan
Dries Molenaar
17 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Het idee is dan ook om Zwolle Wierden te verdubbelen. Net als Zwolle Deventer.
Laaghangend fruit.

daan
17 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

En dat stuk gaait nooit verdubbeld worden. Nu al, is het stuk wierden-hengelo de flessenhals, omdat daar de treinen uit zwolle in moeten voegen in het stuk deventer-almelo-enschede/duitsland.
Elke extra trein die op zwolle wierden kan gaan rijden door de verdubbeling, gaat ten koste van goederentreinen naar duitsland.
En almelo hengelo gaat nooit uitgebreid worden omdat het dwars door beide steden loopt/dat te duur is.

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dat is niet zo vreemd omdat je als via Zwolle gaat rijden het voor mensen uit Gelderland en Brabant heel erg onhandig wordt.

Dries Molenaar
16 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

tja, eigenlijk zou Utrecht heet hoofdpunt van internationale treinen moeten zijn. Zeker naar het Oosten en Noorden. Wellicht met Den Haag. Utrecht-Arnhem verbeteren waar er ruimte is. Maar, dat vindt iedereen een raar idee.

daan
16 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Maar waarom? Veel internationale reizigers willen naar amsterdam, en richting twente/berlijn is utrecht dan nogal een omweg, helemaal omdat treinen daar kop moeten maken.
En reizigers vanuit nederland kunnen vanaf den haag en rotterdam een rechtstreekse trein naar amersfoort pakken.
Plus internationale treinen nemen op hun beginpunt veel ruimte in beslag, en die ruimte is er niet op utrecht.

Dries Molenaar
14 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Utrecht is het centrum van Nederland en heeft het grootste bereik aan opstappers. Amsterdam is maar een metro-ritje weg. De meesten hoeven ook niet in de stad te zijn en kunnen vanaf Utrecht gericht naar hun hotel of verblijfadres reizen. Of naar Schiphol Strikt genomen zou Schiphol ook wel interessant zijn maar het is er altijd problematisch en er is te weinig spoor met perron. Ik ben wel eens vanaf Schiphol vertrokken met de IC Berlijn. Schijnbaar hebben ze dat al een tijdje gedaan. Nu zou je naar Hilversum moeten.

Jasper
18 dagen geleden

Ik snap de tekst ook niet helemaal Utrecht word genoemd, maar de vertrek plek is Brussel

Hilde
18 dagen geleden

En waar stopt hij damn in de Alpen, ook in Italië?

Johan
18 dagen geleden

Dit artikel noemt Travel Weekly als bron, maar op de website van Travel Weekly is helemaal niets over dit onderwerp te vinden. 🤨

Johan
18 dagen geleden
Antwoord aan  Max

Aha, twee verschillende clubs met dezelfde naam. 🤭

Alex
18 dagen geleden

Als er 1 extra wagon wordt geplaatst waar motoren op mee kunnen, dan is het pas echt top…

Nico
18 dagen geleden
Antwoord aan  Alex

Dat zou top zijn Alex ,daar zit menig motorrijder op te wachten.

Bert Sitters
17 dagen geleden
Antwoord aan  Nico

Motoren moeten wel geladen kunnen worden. Station Den Bosch had een laadpunt voor auto’s en motoren. Is dit nog bruikbaar? Op de motor zit je echter zo in Düsseldorf, vanwaar autoslaaptreinen vertrekken, waarop ook motoren meekunnen. Overigens gaat het bij dit plan van european sleeper om een trein in de winter met vooral wintersportbestemmingen.
Overal leven de plannen voor opleving van de nachttreinen op. Van essentieel belang is echter dat er voldoende rijtuigen komen die voldoen aan de wensen voor hedendaags comfort. Verder moeten spoorbeheerders loyaal meewerken. Een snelle nacht-Talgo van Amsterdam naar Barcelona kan ingericht worden. ‘s Avonds vertrekken uit Amsterdam, Rotterdam en Brussel en de volgende morgen al op de Ramblas of op het strand van LLoret de Mar zal menigeen aantrekken. Voor hogesnelheidsnachttreinen door Frankrijk moet er wel ‘s nachts stroom komen op de bovenleiding

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De brug in Den Bosch is volgens mij nog gewoon bruikbaar. Maar daar zal ES (ook niet voor treinen in de zomer) niet aan beginnen want dan moeten ze gaan omrijden via Den Bosch en krijgen ze hoge rangeer- en infrakosten (Prorail) op hun dak.

Het grootste probleem voor nachttreinen is en blijft dat niemand wil investeren in nieuw materieel omdat de business case voor nachttreinen rammelt.

Laatst bewerkt op 17 dagen geleden door Paul Lamote
Jan
17 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ze moeten meer investeren in hogesnelheidstreinen… De meerderheid van de mensen willen helemaal niet in een nachttrein zitten/slapen.

Bert Sitters
16 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Den Bosch was begin- een eindpunt van de autoslaaptreinen. Ooit was dat Amsterdam Amstel, maar doordat twee sporen op dit station metrosporen werden kon dat niet meer.

Tina
16 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het zou heel fijn zijn als er weer een autoslaaptrein zou komen in Den Bosch, zeker voor het milieu waar ze het zoveel over hebben, scheelt heel wat auto op de wegen.

Hans Lugten
17 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Helemaal eens Bert

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Hans Lugten

Dat is veel duurder omdat de aanleg van een HSL vrijwel onbetaalbaar is. Voor een nachttrein us alleen wat nieuw materieel nodig

Dries Molenaar
17 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Materieel en een betrouwbare dienstuitvoering zijn het belangrijkst. Ook nu. Al het gehannes van nu is alleen maar antireclame en doet veel schade. Duidelijk dat er ook wat kostenvrijstellingen mogen komen zoals bij het vliegen.

Laatst bewerkt op 17 dagen geleden door Dries Molenaar
treingraag
17 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

En dan in Barcelona natgespoten worden door de bevolking want toeristen doen de huren en huizenprijzen te veel oplopen is de redenatie. Bijzonder.

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  treingraag

Barcelona is inderdaad een extreem linkse stad. Maar tegelijkertijd verhuurt wel iedereen daar kamers en huizen aan toeristen.

Dries Molenaar
16 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

iedereen? Het zal net als in Amsterdam vooral door lui van buiten zijn. Zelf een sociale woning in Purmerend en het pandje in A’dam permanent in de zwarte verhuur. Leuk voor de buren.

Annemiek
16 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het zijn vooral socialisten. En dat geldt met name voor de jeugd buiten Barcelona en Madrid. Die groeien op met een flinke jeugdwerkloosheid en weinig perspectief. En als je aan de ontvangende kant van het socialisme staat, dan is het uiteraard makkelijk zeggen dat alle mensen solidair moeten zijn. Ik vind het op zich wel een prima deal dat Nederland haar toeristen niet naar Barcelona laat gaan, maar dat in ruil daarvoor de Spaanse jeugd (toeristen en studenten) ook niet massaal naar Amsterdam komt, want die meestal geen nagel om hun reet te krabben.

Dries Molenaar
14 dagen geleden
Antwoord aan  treingraag

Of door een ster op horens genomen.

Dries Molenaar
17 dagen geleden
Antwoord aan  Nico

om met de trein te reizen?

Dries Molenaar
17 dagen geleden
Antwoord aan  Alex

en fietsen, natuurlijk. Vaste klanten genoeg.

Bert Sitters
17 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De nachttrein naar Praag heeft een vrij groot fietsencompartiment. Dat zit in de zomermaanden bijna geheel volgeboekt.

Jan van sande
17 dagen geleden

Hopelijk in de toekomst verbinding naar Budapest

Dries Molenaar
17 dagen geleden
Antwoord aan  Jan van sande

Belangrijk voor Geert zijn bezoekjes aan Orban. En voor de familie-uitjes van de familie.

Dries Molenaar
17 dagen geleden
Antwoord aan  Jan van sande

Beter zou men een shuttle naar de grens van Oekraine opzetten. Dan kunnen al die mensen wat makkelijker heen en terug.

Sven
17 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Voor Ukraine is de verbinding naar Praag al goed, overstappen op de regiojet en je zit er zo

Mattheas
17 dagen geleden
Antwoord aan  Sven

Je zit nu ook al met één overstap in Kyiv. Je neemt de ÖBB nightjet naar Wenen, vermaak je 7 uur in Wenen en vanaf daar een rechtstreekse nachttrein van UZ naar Lviv en Kyiv.

Dries Molenaar
16 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

Ze hebben daar toch breed spoor?

treingraag
17 dagen geleden

Zeer benieuwd naar stuntprijzen zoals in juni. 49 euro retour Venetie? Enige reden om in de winter die kant uit te gaan of je wilt in het sterfhuis van Wagner willen staan. Wel reserveren on line en maximaal 10 personen per rondgang. Overigens mag de ES Praag wel een keer door de wasstraat. Het is geen reclame de looks van de trein momenteel bij binnenkomst.

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  treingraag

Ook ES moet op de kleintjes letten. Is de trein trouwens vuil of zit er geen lak meer op?