Eurostar vanaf 26 oktober rechtstreeks naar Londen
24 aug 2020 11:12
Vanaf 26 oktober is het naar verwachting eindelijk zover. De Eurostar Amsterdam – Londen moet vanaf die datum twee keer per dag gaan rijden. De ticketverkoop voor de trein start op 1 september. Treinkaartjes zullen verkrijgbaar zijn vanaf 46 euro.
IJzersterke concurrent voor het vliegtuig
“De rechtstreekse hogesnelheidstrein brengt je snel en zonder gedoe van het centrum van Amsterdam en Rotterdam in hartje Londen en is daarmee een ijzersterke concurrent voor het vliegtuig” zegt Roger van Boxtel, president-directeur van de NS.
Treintickets vanaf 46 euro
Vanuit Amsterdam is de reistijd met de trein naar Londen 4 uur en 9 minuten en vanuit Rotterdam 3 uur en 29 minuten. Boeken kan vanaf zes maanden voor aanvang van de reis. Opvallend is dat de goedkoopste tickets 46 euro gaan kosten, terwijl eerder het starttarief bij 40 euro lag. Een retourtje gaat straks dus minimaal 92 euro kosten, in plaats van 80 euro.
Daar staat tegenover dat de tickets flexibeler zijn geworden. Waar voorheen wijzigen niet mogelijk was, kunnen Eurostar tickets nu tot 14 dagen voor vertrek kosteloos worden omgeboekt. Daarna worden er 40 euro wijzigingskosten in rekening gebracht (bij klasse Standaard).
Vertraagde lancering
De directe trein staat al jaren op het programma. Na talloze keren van uitstel werd de trein begin dit jaar aangekondigd om per 30 april van start te gaan. Niets leek de lancering meer tegen te kunnen houden. Totdat het coronavirus kwam, waardoor de Eurostar toch niet gelanceerd werd. Al direct gaf Eurostar aan te verwachten dat de lancering uitgesteld zou worden naar het najaar.
Lang knelpunt was de beveiliging. Pas in juli zijn de afspraken rond de grenscontroles en beveiliging ondertekend. De gemaakte afspraken zijn gebaseerd op het bestaande security verdrag voor treindiensten door de Kanaaltunnel dat in 1993 werd gesloten tussen Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en België.
Quarantaine
Nu lijkt de trein dus inderdaad dit najaar te zullen gaan rijden. Kan de coronacrisis voor nieuw uitstel zorgen? NS gaat daar niet vanuit, maar houdt wel een slag om de arm. “We willen de trein nu lanceren, zodat als het reizen weer op gang komt we er klaar voor zijn” zegt NS woordvoerder Hessel Koster.
De aankondiging van de directe Eurostar komt op een bijzonder moment: alleen noodzakelijke reizen tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland zijn momenteel toegestaan. Wie in het Verenigd Koninkrijk aankomt moet vervolgens twee weken in quarantaine.
Ik ben bang dat 26 oktober niet haalbaar is. De grenzen zouden vanaf september echt dicht moeten en kunnen pas open als het aantal coronabesmettingen in Europa dusdanig laag is dat het veilig is om vrij in Europa te reizen. Op dit moment loopt het aantal coronabesmettingen de spuigaten uit dat buitenlandse vakanties echt is wenselijk zijn. Leuk is het niet, maar noodzakelijk wel dat de grenzen dicht moeten.
Ik denk dat de Eurostar wel gaat rijden, ondanks deze dan alleen bedoeld is voor alleen noodzakelijke reizen.
Voorlopig is 2 keer per dag voldoende voor noodzakelijke reizigers. En dan zal er als de vaccin/medicijn tegen Covid – 19 er is de frequentie wel omhoog gaan.
En Eurostar Londen – Parijs startte in 1994 ook bescheiden.
Je kunt een virus niet tegenhouden aan landsgrenzen. Ten eerste is het al aan beide zijden van de grens aanwezig. Ten tweede is het niet mogelijk om landsgrenzen virusdicht af te sluiten, niet als je land een eilandengroep is zoals Nieuw-Zeeland en zeker niet als je grenzen over land hebt met talloze doorgangen en slechts hier en daar een betonpaaltje als markering. Als de grenzen dicht gaan is dat vanwege politieke symboliek, niet omdat het effectief is.
Je kunt niet het virus tegenhouden aan de landsgrenzen, nee. Maar je kunt wel proberen om het aantal geïmporteerde corona-besmettingen uit het buitenland te verminderen. Een significant deel van de besmettingen vinden plaats in het buitenland (bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/aantal-nederlanders-dat-corona-meeneemt-uit-buitenland-stijgt~b400df0e/). Het tijdelijk sluiten van de grenzen is toch wel een redelijk effectief middel om het aantal besmettingen in te dammen. Overigens betekent dit niet dat de grenzen helemaal dicht moeten. Mensen die wonen of werken in het buitenland, evenals transit-verkeer naar bijv. Zeeuws-Vlaanderen moet wat mij betreft toegestaan blijven. Maar buitenlandse vakanties zie ik het liefst gecombineerd worden met een quarantaineplicht van 10 dagen in combinatie met een oranje reisadvies voor alle landen. Door die combinatie kan een Eurostar Nederland-London echt niet rendabel geëxploiteerd worden en zou de start toch opnieuw uitgesteld moeten worden.
Een groot deel van de besmettingen uit het buitenland zijn mensen die terugkomen van vakantie. Ik ken zelf ook een paar mensen die het coronavirus terugbrachten van hun skivakantie in Oostenrijk.
Moet je dan de Nederlandse grens sluiten voor Nederlanders die terug keren?
Felicitaties op zijn plaats.
Nu hopelijk geen verdere trammelant met COVID. De Brexit zal per 1 jan wel tot meer gedoe aanleiding zijn. Hier en in London.
THalys rijdt nog steeds met dubbel lange treinen. Bij Eurostar zou dat 32 wagons worden 🙂
De vervoersmarkt tussen Londen – Nederland is enorm. Dus zal de Eurostar Amsterdam – Londen v.v. een mooie aanvulling zijn. Wie de Eurostar zal nemen is vooral afhankelijk waar de prioriteit op gelegd worden.
Kies je voor comfort en wil je van hartje Amsterdam/Rotterdam naar hartje Londen kun je kiezen voor de Eurostar. Vanaf station St. Pancras International kun je met de metro naar vele delen van Londen komen. Daarom kozen ze ervoor om de HSL door te trekken naar London St. Pancras i.p.v. London Waterloo.
Qua tarieven zal de Eurostar minder goed kunnen concentreren met de vliegtuigen. Maar vele Eurostar reizigers zullen waarschijnlijk ruim van tevoren reserveren.
Eurostar heeft de frequentie vanaf Londen altijd rustig opgebouwd. Tussen Londen – Parijs begon het eerst ook met een paar slagen. En is de frequentie inmiddels vele malen hoger. Zo zal Eurostar het ook gaan doen tussen Amsterdam – Londen.
Waarschijnlijk zullen een aantal luchtvaartreizigers overstappen op de Eurostar vanwege comfort. Zeker degenen die nabij station St Pancras International een hotel/overnachting boeken. De vervoersstroom tussen Londen – Nederland is niet zo groot als tussen Londen – Parijs. Maar een frequentie van 6 slagen tussen 2025 – 2030 behoort tot de mogelijkheden.
In de voorgenomen dienstregeling zijn de nieuwe rechtstreekse Eurostars uitsluitend interessant voor reizigers Londen als bestemming/vertrekpunt hebben. Voor luchtreizigers van over de hele wereld die via een Londense luchthaven van/naar Nederland reizen met een transfer in Londen (een heel groot percentage van de reizigers op de route), is de Eurostar volslagen oninteressant. Het is voor hen duurder, ongemakkelijker en het duurt veel langer.
Eurostar zal het moeten hebben van mensen die regelmatig tussen Amsterdam en Londen pendelen. Voor zakenreizigers wordt de trein interessanter als deze vroeger op de dag aankomt in Londen. Aantrekkelijker wordt het als de incheckprocedure verkort wordt, de trein vroeger vertrekt en het halve uur pauze te Brussel-Zuid uit de dienstregeling wordt gesloopt.
Hoezo? De pauze in Brussel blijft na 26 oktober?
Ja, de treinen naar Londen staan per 26 oktober van 9:38 tot 10:05 en van 18:38 tot 19:05 stil te Brussel-Zuid. Er zal wel ergens enige noodzaak achter zitten, maar erg veel begrip zullen ze er niet mee opwekken bij een hogesnelheidsproduct.
Toch nog een laatste controle om verstekelingen te weren? Of om te zorgen dat de trein wat marge heeft voor vertraging en dan wel op een vaste tijd daar vertrekt om het gereserveerde tijdslot in chunnel te benutten.
Ik ben het deze keer volkomen met Annemiek eens. Zou veel korter moeten. Voor ieder probleem is een oplossing.
Inderdaad is die inchecktijd funest voor Eurostar. Veiligheid voor alles is begrijpelijk. Maar de reden dat velen in de wereld de HST i.p.v. de vliegtuig nemen is dat je direct vanaf de station kunt instappen. En niet zoals bij een luchthaven soms 2 uur of zelfs meer moet wachten voordat opstijgt in de vliegtuig. Daardoor wordt het effect van de grootste troef van de HST enigszins verdampt.
En dan ook ruim wachten op Brussel Zuid. De Eurostar 320 Amsterdam – Londen zal populair bij bepaalde reizigers die kiezen voor comfort. Maar het aandeel t.o.v. de vlieg – en bootreizigers zal marginaal zijn.
Gelukkig blijven er genoeg vluchten naar Londen over 😉 De trein bestaat uit twee delen: één deel blijft gesloten in Brussel, ander deel is bedoeld voor reizigers naar Brussel. De lange stop is mij een doorn in het oog, maar zal gebruikt worden om te controleren of het treindeel echt leeg is en het perron echt leeg is. Kan dat niet sneller? Denk ik wel. Maar tja, wie ben ik? (Hildebrand ;-))
In de oorspronkelijke plannen zaten ook enkele treinen met een kortere stop in Brussel, waarbij dan geen reizigers van Nederland naar België konden meereizen. Ik vermoed dat die wel zullen komen als er weer meer Eurostars naar Amsterdam gaan rijden.
We zullen het gaan zien. Potentie genoeg maar COVID en een slechte BREXIT zullen de onderneming flink dwars zitten.
Mogen de reizigers naar Brussel dan ook langs de Marechaussee en Royal Custroms-poortjes lopen? Want wie gaat er anders met de Eurostar van Amsterdam naar Brussel, als hij een half uur van te voren moet inchecken? Dan is zelfs de slome Benelux-boemel nog sneller…
Nee. Het perron in Amsterdam en Rotterdam kent een hek met afsluiting. En ook de trein kent twee delen, het is niet mogelijk van het ene naar andere deel te lopen. Het deel voor reizigers naar Brussel is toegankelijk zonder check-in.
Ik woon zelf in Londen maar moet vaak in Nederland zijn en doe dat tegenwoordig vaker met de Eurostar dan het vliegtuig. Voornamelijk vanwege de snelheid en het comfort. Het vliegtuig wint het eigenlijk alleen nog op prijs. Alleen als ik heel kort van tevoren weet dat ik naar Nederland moet pak ik nog het vliegtuig omdat dat dan goedkoper is.
Maar, er is een goede reden dat Eurostar zo in zet op Amsterdam en dat is de gigantische vraag. Voor de coronacrisis gingen er 61(!) vluchten per dag tussen Londen en Amsterdam. De vuistregel als het op hogensnelheidslijnen aan komt is dat je kijkt naar de populairste stedenparen voor vliegen en daar dan een HST dienst tussen begint.
Ooit was Parijs – Lyon populair om te vliegen. En Londen – Parijs. En Barcelona – Madrid. Allemaal zijn die routes ten prooi gevallen aan de hogesnelheidslijn.
Nou zullen vluchten tussen Londen en Amsterdam nooit helemaal verdwijnen (zoals je ook met een beetje zoeken nog wel een vlucht tussen Londen en Parijs kunt vinden) maar een halvering van het aantal dagelijkse vluchten moet zeker wel kunnen. Het zal alleen wachten zijn op meer concurrentie. Er was ooit sprake van DB die wel Amsterdam – Londen zou willen exploiteren maar dat zie ik nu voorlopig even niet gebeuren. Die zullen nu eerst Frankfurt – Londen bovenaan hebben staan.
Met een beetje zoeken een vlucht tussen Londen en Parijs vinden? Alleen British Airways al vliegt in coronatijd 15 keer per dag retour tussen de Londense en Parijse luchthavens. Vueling vliegt 7 maal per dag heen en weer tussen Barcelona en Madrid. De route die ten prooi zou zijn gevallen aan de HSL?
Ik heb inderdaad begrepen dat op de route Parijs – Londen (exclusief doorgaande reizigers) de trein een aanzienlijk marktaandeel zou hebben. Ik heb wel de indruk dat Eurostar veel rigoureuzer in het aanbod heeft geschrapt dan luchtvaartmaatschappijen. Het is voor mij alweer een tijd geleden dat ik de Eurostar Parijs – Londen heb gebruikt. Toen best aanzienlijke bezettingsgraad. Met tegenwoordig 900 stoelen per trein is de capaciteit van de Eurostar hoog. Er reden normaal gesproken naar ik meen tien a elf treinen per dag, nu ongeveer vier.
Ja, natuurlijk heeft de HSL een groot marktaandeel op de routes. Het beeld echter dat de HSL de luchtvaart decimeert, is onjuist. Er wordt nog volop gevlogen tussen Londen en Parijs. Behalve voor luchtvaarthubs die direct op een HSL zijn aangesloten, is de HSL immers nauwelijks een alternatief voor verbindingen tussen hubs. De markt voor vervoer tussen het Europese vasteland en Londen is enorm. Na de Brexit wordt het VK direct de grootste handelspartner van de EU. Daardoor zal de vervoersvraag alleen maar toenemen.
Ik reis graag naar andere plekken in het VK. De directe Eurostar is niet handig daarvoor tenzij je naar Kent of East Anglia moet. Vliegen is anders veel sneller. Voor Cornwall is vliegen via Exeter of eventueel Bath veel sneller. En vaak veel goedkoper dan binnenlandse intercity’s in het VK (tenzij je ver tevoren boekt) En wat te denken van Noord-Engeland of Schotland. Vliegen is ondanks de wachttijd veruit het snelst. De Eurostar is fijn maar eigenlijk het meest nuttig voor mensen die in Londen of directe omgeving blijven.
Exeter is, sinds het verdwijnen van Flybe, niet meer rechtstreeks te bevliegen vanuit Nederland. Net als enkele andere luchthavens in het VK.
Tja, de trein naar Parijs is ook niet zo handig als je verder naar Bretagne of Bourdeaux zou willen. Waar gaat dit allemaal over?
Zaak is om London handige verbindingen te hebben maar als dat niet kan dan moet je wat anders gebruiken.
Dit is de consequentie van oude tijden toen grote kopstations aan de bestemmingskant werden gebouwd en er eigenlijk geen makkelijke overstap was naar de andere richtingen. Gar du Nord, Montparnasse, de l’Est en de Lyon, Austerlitz, st Lazare