Eurostar: 250.000 reizigers op route Londen – Amsterdam
05 mrt 2019 10:27
Eurostar heeft dankzij de introductie van de treindienst Londen – Amsterdam vorig jaar 7 procent meer reizigers weten te trekken dan in 2017. Vooral in het zakelijke segment is de reizigersgroei groot (+12%). Vorig jaar introduceerde Eurostar de rechtstreekse trein van Londen naar Amsterdam. Die trein heeft inmiddels meer dan 250.000 reizigers vervoerd.
Reizigersgroei
In totaal heeft Eurostar 11 miljoen treinreizigers vervoerd, dat is een record. In 2017 bleef het aantal reizigers nog steken op een ruime 10 miljoen. De grote reizigersgroei wordt in belangrijke mate verklaard door de introductie van de nieuwe verbinding. Veel van de reizigers Londen – Amsterdam maken vanwege het ontbreken van de rechtstreekse trein vanuit Nederland immers ook gebruik van de Eurostar Brussel – Londen.
Derde Eurostar
Voorlopig rijdt de Eurostar Londen – Amsterdam twee keer per dag, vanaf juni komt er een derde rit bij. De kaartverkoop voor die rit is al gestart. Het spoorbedrijf hoopt nog altijd dat per december ook de treindienst Amsterdam – Londen kan starten. Of dat gaat lukken is echter onzeker. De kans is reëel dat de Eurostar pas in 2020 geïntroduceerd kan worden op de route vanuit Nederland.
Financieel goed jaar
2018 was voor Eurostar een goed jaar. De omzet groeide in totaal met 12 procent tot 880 miljoen Britse pond. Uit de voorlopige winstcijfers blijkt dat de hogesnelheidstrein vorig jaar 96 miljoen Britse pond winst heeft gemaakt.
25 jaar Eurostar
Later dit jaar, in november, bestaat de Eurostar precies 25 jaar. De trein begon destijds op de route Londen – Parijs. “In de afgelopen 25 jaar heeft Eurostar de weg geëffend voor reizen over het Kanaal en de band tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland versterkt”, stelt Eurostar topman Mike Cooper. In de afgelopen 25 jaar hebben meer dan 190 miljoen reizigers van de Eurostar gebruik gemaakt.
Tarieven Eurostar Londen – Amsterdam
In Beeld: De Eurostar Londen – Amsterdam
Foto’s: Stefan Verkerk
Mooie fotowerk Stefan, mag wel vaker op Treinreiziger gebeuren, krijg er zin in om zo aan boord van deze Eurostar te stappen, “keep up the good work” !
Volgende keer een foto reportage Amsterdam – Parijs of Berlijn misschien, kijk er naar uit…!
Eind deze maand gaat hij mee met de eerste Thalys naar Disneyland. Verder heeft Stefan mooie foto’s gemaakt binnen Nederland. Bijvoorbeeld van de SNG, Moke up ICNG, Flirt, stationshuiskamer Baarn & Bilthoven 😀
250.000 reizigers in 9 maanden betekent ongeveer 330.000 op jaarbasis, ofwel zo’n 900 per dag. Met 4 treinen per dag (twee per richting) zijn dat er 225 per trein. Ik wil niet rot doen maar dat betekent dat die treinen toch voor een fors deel leeg blijven.
Het is alleen van Londen naar Amsterdam. Dat zegt Eurostar desgevraagd. Dat is niet raar, want Amsterdam – Londen bestaat nog niet. normaal zijn reizigersaantallen inderdaad in beide richtingen samen.
Klopt, zelf al een aantal maal mee gereisd. Vanaf Londen tot Brussel zit trein nagenoeg vol. Veel uitstappers in Brussel, daarna door naar Rotterdam en Amsterdam met minder reizigers. M.i. logisch, aangezien niet iedereen tot het eindpunt reist. Maar 67% van de route zit de trein nagenoeg vol, en is dan een alternatief voor 3 tot 5 vliegtuigen per rit. Prachtige ervaring, deze “vierlandentrein”, en zeer efficiënt!
Ook wel logisch, door de overstap is het vanuit Nederland nog niet echt interessant om met de trein naar Engeland te gaan, waardoor het voornamelijk reizigers vanaf Brussel zullen zijn die er mee reizen. Als Amsterdam/Rotterdam-Londen zonder overstap kan, dan verwacht ik dat de retour ook voller zal komen te zitten.
moet je eens kijken hoeveel vliegtuigen dat gescheelt heeft en hoevceel co2 uitstoot
Ik denk dat het per saldo ongeveer 0 vliegtuigen heeft gescheeld. De capaciteit op vluchten tussen Schiphol en Londen, is al jaren uitgeput. Er zijn geen nieuwe slots uitgegeven en geen slots ingeleverd. Wel zijn er (iets) grotere vliegtuigen gaan vliegen. Te verwachten valt dat beschikbare slots van Flybe in de toekomst meer zullen worden gebruikt voor vluchten naar Londen Southend in plaats van elders in Engeland, omdat dat vliegveld in handen is van Stobart; een van de nieuwe eigenaren van Flybe. Vandaag vliegen er vanaf Nederlandse vliegvelden 71 vliegtuigen naar de vliegvelden in Londen (en nog eens ruim zoveel vliegtuigen naar de andere luchthavens in Engeland). De kleine groei in het aantal vluchten naar Londen, ligt vooral in het feit dat diensten zijn opgezet of uitgebreid vanaf Eindhoven, Rotterdam en Groningen.
Lekker druk, het zal wel minder worden wanneer de brexit een beetje ruw verloopt en de Britten niet zo veel geld meer hebben te verbrassen.
Eigenlijk zou het beter zijn niet meer met zoveel vliegtuigen te vliegen maar met een aantal grote waar de maatschappijen dan een deel van het vliegtuig beheren. Wel de cattle-class in één soort vliegtuig en de rest in andere.
Dat zou op meer drukke lijnen moeten gebeuren. Uiteindelijk zijn we als maatschappij veel beter mee af. Minder vluchten, minder herrie, minder brandstof verbruik en minder personeel. Dus goedkoper.
71 vliegtuigen vanaf Nederland naar Londen. Het geeft wel hoe enorm de vervoersvraag is tussen Londen – Nederland v.v.
Niet verassend dat Eurostar al lang een HST Amsterdam – Londen wilde inzetten. Alleen was het technisch nog lastig. En de bureaucratische rompslomp is nog erger tussen 4 landen.